Dvd läsaren fungerar inte (capable but disabled)?

Medlem
Dvd läsaren fungerar inte (capable but disabled)?

Hej,
Har försökt laga en datorn som bara dog för ett par dagar sedan.
Bytte powersupply och moderkort, och allt verkade fungera kanon, den startade upp normal och allting men;

När jag ska installera XP, så vill inte Dvd läsaren läsa skiven (ja det är rätt inställd bootorder).

Läsaren funkar rent mekaniskt och den hittas men den läser inte som den skall.

Får detta medelande:

ID 1 Master..IDE HD
ID Slave..Atapi Cd Rom
IDE Master; HDS 7225

Ultra DMA Mode 5 S.M.A.R.T CAPABLE BUT<--------
DISABLED

Det är det sista som jag inte förstår riktigt.

Någon som vet var felet kan ligga?

Riktigt frustrerande är det när allt verkar funka men man inte kan få windows på den.

Medlem

Tror det har någon att göra med BIOS, kolla igenom inställningarna efter S.M.A.R.T och aktivera det om du hittar det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

S.M.A.R.T är väl inte så viktigt? alltså det behövs väl inte?

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

S.M.A.R.T är väl inte så viktigt? alltså det behövs väl inte?

För en optisk enhet så är väl S.M.A.R.T inte det viktigaste, däremot för en hårddisk så är det ungefär det enda som finns som en förvarning på att disken kan vara påväg att ge upp så man har möjlighet att ta en backup.

Inaktiv

Beroende på övrig hårdvara (moderkort) så kan det vara bökigt att få den att hitta skivan. Jag har många läsare och i vissa fall har jag pluggat i en annan läsare i ett visst system ....

Alla skivor är inte "bootable" heller. Ibland kan det vara krångligt att få till en skiva som bootar rakt av.....

Om laserögat blivit lortigt kan det göra underverk att med en rengöringsskiva eller manuellt med något mycket mjukt göra rent laserögat (håll inga ögon ovanför med strömmen på bara) ...

När datorn dog tidigare kan någon krets i läsaren ha fått en chock ... ? ...

Beroende på system kan man prova att flytta jumpers på läsaren till cable select etcetera. Kan också vara känsligt om flatkabeln är lite för lång ...

Att dra igenom att den får söka fram läsaren i BIOS kan också göra underverk, även om den redan står där ....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tack för alla svaren.
Det är jag som varit lite korkad, SMART har ingenting alls med saken att göra som folk riktigt påpekar.

Allting verkar fungera, men den hittar bara inte cd läsaren, riktigt skumt.
Har en helt tom hårddisk i med, men kan inte installera.
I Biosen verkar den hitta läsaren, riktigt skumt.

Provade att köra med hårddisken som windows låg på när den krashade, och då kom jag faktiskt in i windows.

All hårdvara hittades, men DVD läsaren funkar inte i windows heller, kan inte läsa skivor.

Tänkte också tanken att kanske har den fått sig en kortslutning eller något, men har provat med 3 st olika läsare och det går verkligen inte.

Ger snart upp, men tack för alla svar, uppskattas enormt!

nj
Medlem

Har du kollat så PATA-kabeln är hel? Minns att jag hjälpte en kompis för ett antal år sedan som hade lite problem med en CD/DVD/brännare som inte ville fungera som den skulle.
Efter en ordentlig granskning av kabeln så visade det sig att det var ett litet jack i en av kablarna i flatkabeln, ett byte till en hel kabel och allt fungerade som det skulle igen.

Har du kollat så allt är ordentligt inställt med master/slave korrekt jumprat? Eftersom du har en hårddisk och CD:n på samma kabel så kan du behöva ställa in det manuellt, minns att jag har haft problem med att vissa hårddiskar vägrar fungera med en annan enhet i samma kabel om man inte manuellt väljer master/slave på dem (istället för cable select).

1
Skriv svar