Inaktiv
Intel eller AMD?

Hej!

Jag undrar bara vilken processor som är bäst (snabbast?) främst för spel. Det jag har upptäckt är att Intels procesorer är snäppet dyrare i förhållande till AMD´s om man tittar på klockningsfrekvensen.

ex.

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

1 240:-
________________________________________

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1460:-

Vilken av dessa två procesorer presterar bäst? Vilken skulle ni välja att plocka in i en speldator?

nj
Medlem

Klockfrekvensen är överlag irrelevant när man jämför olika processorer (särskilt när de är från två helt olika tillverkare).
Intels processorer är de som generellt sett erbjuder allra bäst prestanda, finns vissa undantag iofs men de är inte så många (tex om man har en viss budget och dylikt).
Mao, E8400:an är det snabbare valet av just de där två, den överklockar dessutom betydligt bättre och är förmodligen svalare med (tack vare lägre tillverkningsprocess).

Medlem

Word. Fast jag har en 6000+ och den pallar med crysis bra, dessutom är det enklare att bygga med amd tycker jag:S

Medlem

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

Inaktiv

Finns nyare singelkärnor som bara kostar några hundringar och presterar rejält bra i spel.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag skulle välja Intels E8400 utan att tveka

Medlem
Skrivet av Shisuke:

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

Tyvärr fel, Intel presterar bättre. E8400 är ett litet billigt, svalt överklockarmonster.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Intel utan tvekan


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

MFC
Medlem

För två år sedan hade jag sagt AMD, men nu Intel utan att blinka. AMD har stora problem.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

köpte Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz i helgen och är grymt nöjd med den. Grym prestandan och håller sig runt 50c med stock kylarn


signatur

"du, hur känns det att vara en skitgubbe?"

Medlem

Amd hade sin tid, men nu har intel skärpt sig och faktiskt gått om dom. Så jag skulle också säga intel.

Medlem

Amd hade sin tid, men nu har intel skärpt sig och faktiskt gått om dom. Så jag skulle också säga intel.

Medlem

Intel, 100%


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Intel utan tvekan!

E8400 är en värsting cpu btw - Mycket bra vall

Bla så kör den 45nm Teknik som gör den svalare än 65nm-cpus
och så ifall du funderar på att överklocka så går den upp i 4Ghz plus utan problem.

så slå till på den.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Har man överklockning i åtanke så är nog Intel vägen att gå, annars så skiljer det nog inte så mycket om man kollar på pris/prestanda.... det kan ju kännas bra att gynna dom det går lite sämre för, bara för att...

Medlem
Skrivet av Shisuke:

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

Vad grundar du det på? Och hur menar du med att Amd är lätta att bygga ihop?


signatur

B lup

Inaktiv

Hehe finns ingen som helst logisk förklaring till några påståendena, förutom hans några subjektiva kommentar om sin egen processor. AMD lär iofs ha bättre minneshantering just nu, men det grundar man inte ett köp på.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Shisuke:

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

Läs så lär du dig något

Intel processorn har 6MB cache också

MFC
Medlem
Skrivet av Shisuke:

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

höhö, jag behövde något att småle åt en så regnig dag som denna..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

det viktiga på en procesor är inte bara kolok frikvensen en annan mycket viktig del är även frontsidebussen eller FSB som den kallas det är denna del som förbinder prosesor med chipset nartuligt vis är det bra med hörge frekvens men inte om du inte har non bra FSB. själv föredrar jag intel för att dom har komit längst i utvekligen och jag tycker man får mest för pengarna sen finns det bättre mordekort för dessa enlig mig:)

Inaktiv
Skrivet av Shisuke:

En AMD presterar bäst, tror jag. Till exempelOm du har en

AMD 3.0Ghz och en Intel 3.0Ghz så skulle AMD ändå prestera bättre än Intel. Amd är lätta att bygga ihop, fungerar bra till spel.

Själv har jag en "AMD Atholn64 x2 3.0Ghz 6000+, den fungerar riktigt bra.

Jag hade självklart valt AMD.

hahah jag holler med nåt att le åt tängk på att det är mer en klock frkvensen som spelar in

Medlem

antte91, först och främst, välkommen till forumet, men en fråga, är bumpning av en över 2 månader gammal tråd nödvändigt?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar