Valve: Vi gör DRM överflödigt

Robot
Medlem
Valve: Vi gör DRM överflödigt

Sådär ja!

PaZ
Medlem

Som det brukar påpekas så är väl Steam en sorts DRM? Typo: "hävdar dem" borde vara "hävdar de"

Medlem

DRM? Vad är det för nymodigheter?

Medlem

"Andra Steamworks-uppdateringar är bland annat stöd för nedladdningsbart material in-game, samt bättre matchmaking."

Att ladda ner material in-game funkar väl redan? (Maps, ljud os)

Medlem

Nuförtiden verkar det mest vara så att folk menar skadliga koperings skydd med DRM. steam får nog klassas som ett av dom snällaste.


signatur

Mirrors are more fun than television

MFZ
Medlem

steam e riktigt nice.. det enda som finns att klaga på är dom sjukt dyra priserna i deras shop..

hur dom motiverar det högre priset för en digital kopia är en gåta.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Redaktör
Skrivet av FZ:

Valve: Vi gör DRM överflödigt

Ordet överflödigt kan ju faktiskt betraktas som överflödigt i den rubriken.


signatur
Medlem

med nedladdningsbart material menar dem kanske typ booster packs, addons, DLC content till spel, typ nanting mer an bara nagon ny map

Medlem

Kalla mig en pessimist, men jag tror inte att detta kommer att fungera.

Medlem

Är väl inte så höga priser eller? fri automatisk uppdatering tjänst och support, community, VOIP, Demos+Trailers osv.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av FZ:

Valve: Vi gör DRM överflödigt

Ordet överflödigt kan ju faktiskt betraktas som överflödigt i den rubriken.

Hehe, håller fullständigt med.

Medlem

Låter fortfarande som DRM i mina öron men kanske detta fungerar bättre än andra varianter. Frågan är om det kommer kräva Steam för att installera och främst av allt spela. Gör det så ser jag inte vitsen med detta.

Medlem

Vad är det som hindrar mig att låta alla i hela världen installera min unika kopia? Om de inte kollar det med online-autentisering eller något sådant så förstår jag inte vad det är som hindrar detta.

Medlem

Valve ftw :).

Medlem

Andra företag lägger på DRM - ramaskri och bojkotter!

Valve lägger till mer DRM - hyllas!

Medlem
Skrivet av Margy:

Andra företag lägger på DRM - ramaskri och bojkotter!

Valve lägger till mer DRM - hyllas!

Det är bara för att dom inte kallar det DRM...
folk är så dumma >.<

Inaktiv

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Folk gråter tamefan jämt, detta slår ju iaf DRM anyday , se det positiva istället o sluta gnälla 24/7.

Medlem
Skrivet av impact:

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge

Nja, jag skulle nog vilja kalla Bittorrent-tekniken för den bästa uppfinningen. Smidigare/snabbare nedladdning av spel finns ju inte i dagsläget.

STEAM är väl "ganska" ok... men då det fortfarande är billigare att köpa spelen i butik och DESSUTOM då få en fin förpackning... speciellt ifall man köper en Special Edition, eller Collectors Edition, så är ju det givetvis att föredra.

Och så slipper man ju problemen med överbelastade servrar som STEAM verkar ha varit drabbade av relativt mycket på sistone.

Medlem

Steam ÄR en DRM-lösning ffs.

Inaktiv

Digital Rights Management, mer drm kan det inte bli.

Nu är det bara priserna som behöver justeras nedåt, Gabe sa ju själv ett spel drar in 1k% mer fast det är rea så man kan ju undra varför priserna fortfarande är så höga.

Medlem

Steam är redan en överflödig installation i min värld Särskillt om dom nu även ser det som ett kopierings-skydd, som garanterat kommer knäckas lika snabbt som alla andra, så det i slutändan bara blir en onödig utgift för utvecklarna och belastning för spelarna.

Deja vu någon?

Medlem
Skrivet av MrStalker:

Steam ÄR en DRM-lösning ffs.

Det är väll både och.

Visst det funkar som DRM, men det erbjuder också fördelar, och skapar en slags community, vilket andra DRM skydd inte gör

Har ett spel securom så får du inte automatiska uppdateringar, du kan inte spela utan skiva, du kan inte logga in hos en kompis, dra hem spelet och spela det därifrån lagligt m.m

Steam må vara DRM, men det erbjuder mer-värde.

Dem behöver dock justera priserna då det iaf inte ska vara dyrare än att köpa i affären

Medlem

Och hur hindrar det här piratkopiering?
Ska det knytas till ett konto, eller?

Medlem

Tycker det här är en bra lösning. Tack Valve! <3


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Gud vad jag älskar Valve, de skulle kunna säkert kunna styra hela världen på rätt sätt...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Jag tor nog de flesta är medvetna om att Steam är ett DRM-skydd. Anledningen till att de inte gnäller är ju (som NoCc säger) att Steam ger mervärde. Det är inte bara en DRM-lösning, det är en community, en speldatabas, en digital affär osv.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Folk gråter tamefan jämt, detta slår ju iaf DRM anyday , se det positiva istället o sluta gnälla 24/7.

Att du gnäller om folk som gnäller på samma sätt är ganska komiskt.

Inaktiv

Det här är väl också faktiskt en form av DRM? Om så en väldigt snäll trevlig form.

12
Skriv svar