Valve: Vi gör DRM överflödigt

Medlem

så nu kommer det bli än svårare att sälja spel som man är färdigspelad med? för spelet är knutet till mig, på något sätt, och då kan jag knappast sälja det vidare?

känns inte som nån vidare utveckling.


signatur

Jag är skeptisk till att det fungerar - men gött för dom om det skulle!

Personligen, som kund, skulle jag mest bara vilja komma bort från "grisen i säcken" momentet som man ofta har. Spela demo? Visst, i dom fallen det finns. Men många demo man spelat visar sig också innehålla det enda roliga i spelet, sedan upprepas samma monster och banor i ändligheten, allt annat är inte lika välgjort och finslipat osv osv.

Som kund skulle jag föredra "DLC-köp" av varenda spel jag köpte. Tänk gamla klassiska Doom som var 3 kapitel (om jag inte missminner mig) varav det första var shareware. Ta 99kr betalt för 1 kapitel av spelet, 99kr för kapitel 2 och 99kr för kapitel 3. ta 99kr för multiplayer delen (jag kan bara köpa MP om jag inte vill spela SP, vilket i många fall i slutändan slutar med att dom flesta även köper SP senare?)

Sitt sedan och pumpa ut nya kampanjer, nya MP kartor, nya raser och allt vad ni kan hitta på att ta mer betalt för. Dom enda gångerna, enligt mig, som ett sådant system skulle vara kasst vore om man producerade skitspel... vilket endast är win-win för kunden dock?

När man sitter och är tråkad en lördagkväll är det inga problem betala 99kr för några timmar(3-4 kanske?) speltid i ett nytt okänt spel man bara sett bilder och kanske nån film av. Om man ska punga ut 600kr istället då? Blir nog mer "Öhm, undra om det finns på piratebay"-scenariot för många.

Medlem
Skrivet av impact:

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge

Du gillar DRM eller?

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av impact:

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge

Du gillar DRM eller?

Steam är ett bra DRM, nuff said.
Men för att du ska förstå, tanken av DRM är ändå bra, bara att folk totalt misslyckats med att utveckla det, förutom valve då.

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av impact:

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge

Du gillar DRM eller?

Det handlar inte om det. Finns ingen anledning att ogilla DRM så länge det inte påverkar användaren negativt. Steam har många unika funktioner som traditionella DRM inte kan erbjuda. Sen har det en egen, tydlig, spearat installation med tydligt användaravtal. Inga fula knep med andra ord. Till skillnad från t.ex. SecuROM som inte ens nämns på spelförpackningar, som installeras under dolda mappar och som kan neka dig pga andra programvaror.

Inaktiv
Skrivet av leper:

så nu kommer det bli än svårare att sälja spel som man är färdigspelad med? för spelet är knutet till mig, på något sätt, och då kan jag knappast sälja det vidare?

känns inte som nån vidare utveckling.

Om du sedan säljer spelet så kommer det ju vara din unika kopia som du säljer. Om jag förstått det här rätt...

Hmm... Borde inte detta göra CDkeys överflödiga dessutom?

Medlem

Om det funkar skulle jag bli överlycklig. Orkar inte med piratkopiering längre. Musik, film och serier finns det bra metoder för (streaming med reklam, spotify) men har svårt att se liknande lösning för spel. Tänk om PC skulle kunna resa sig som plattform igen och faktiskt vara något att räkna med utan kassa konverteringar.

Medlem

Hm, ... aja . Jag gillar steam , Men har förövrigt mest bara valve spel på det ..

Skönt att det sköter uppdateringar på alla spel som man vill ha uppdaterat osv, Steam visar nya moddar till Source motorn . + demon ett stort + i kanten ,.,,
Sen som en annan sa, Så är det skönt att kunna sitta och lira sina spel någon annan stans (Hos en kompis) .,
+ Fördelen med "vänner" Funktionen på steam där man ser så fort när en kompis spelar över steam .. Vilken server och spel hanspelar på och kan lätt joina och att man chatta med personen utan att han behöver hoppa ur spelet med alt+tab som kan ställa till mycket besvär...

Sen så har väl steam några nackdelar att de tar lite kraft från burken och att det kan krångla med lite andra saker ihopp .. Vet att jag fått svart bild på VLC player ett påar gånger PGA steam och att vissa spel e allergiska mot det : ( .. Dock så är det jue inga problem att stänga ner steam ^^

/Jp


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Folk köper mindre spel när dom hör "DRM" så Vavle döper om det hela till "CEG".

Om jag har förstått det här rätt så är det nån key (eller kyptering) eller vad dom nu gör inbakat i spelet. Sedan så måste man ha internet för att få starta det (eftersom man bara får ha igång en kopia åt gången). Hur är detta inte DRM?

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av impact:

Steam är den bästa uppfinningen till PC på mycket länge

Du gillar DRM eller?

Skillnaden på Steam och DRM är ganska stor, medans DRM installerar rootkits och sånt samt sätter en limit på hur många installationer du kan göra så gör steam inte det. Du kan dra ditt konto till USA och ladda ner där utan problem. Visst alla spelen är bunden till ditt konto och förlorar du den så blir det lite jobbigt. Samt den gör mycket mer än DRM kan göra.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Inaktiv

Steam är ett DRM system. Man kan inte ens sälja sina spel.

Så här skulle ett bättre online verification system fungera om de ville göra det bättre. Det är från Stardocks Impulse, en digital distributionstjänst.

Stardock throws GOO on DRM
http://islanddog.impulsedriven.net/article/344308

Citat:

1. There is no third-party client required. This means a developer can use this as a universal solution since it is not tied to any particular digital distributor.

2. It paves the way to letting users validate their game on any digital distribution service that supports that game. One common concern of gamers is if the company they purchased a game from exits the market, their game library may disappear too. Games that use Goo would be able to be validated anywhere.

3. It opens the door to gamers being able to resell their games because users can voluntarily disable their game access and transfer their license ownership to another user.

Impulse är en mycket bättre ide än Steam, hoppas många speltillverkare går över eller lägger sina spel där också.

Det finns väldigt få spel på Impulse än så länge (ny tjänst och inte så omtalat som Steam). Men jag hittade ett par som fanns på både Steam och Impulse.

Sacred 2 (Steam) = €49.99 = 545 SEK
Sacred 2 (Impulse) = 402 SEK

Skrivet av MadMartigaN:

Tycker det här är en bra lösning. Tack Valve! <3

Ja förutom att efter Total War Empires kommer jag inte köpa ett endaste Steam spel igen. Så visst en bra lösning för min plånbok blir det ju, tack Valve!


signatur
Medlem

Steam har ju sina problem, men jag tycker fortfarande att det är grymt bra. Man får spel direkt utan någon leverans eller frakt, man slipper leta efter skivan hela tiden (Har inte ens en DVD/CD läsare längre). Sen så går det ju att använda Steamchatten ingame även i spel som inte är knutna till Steam, och du kommer åt dina spel överallt. Lite synd bara att det är lite sisådär med nedladdningshastigheter och att de räknar en dollar som en euro i shoppen.

12
Skriv svar