TV-kort - Vilket? Och tv-licens?

Medlem
TV-kort - Vilket? Och tv-licens?

Min gamla äckliga 28" gick nyss sönder(FUCK YEAH!).

Kollade in full-hd-tv från 32" till 42" och priserna passade inte riktigt mig just nu :3

Så jag blev sugen på att skaffa en till tftskärm och ett tv-kort. Men jag har ingen aning om hur det funkar. Kommer det att dra prestanda av datorn? Och läste att man kommer bli tvungen att betala tv-licens om man har en dator med internetuppkoppling, men antar att det inte kommer bli nån extra kostnad för ett tv-kort?

Behöver man något mera än bara kortet och en skärm?

Känns lite too-good-to-be-true.

Medlem

Jag är rätt så säker på att det är precis tvärt om. Har du TV-kort betalar du licens. Att bara ha Internet innebär inte att du måste betala någon Tv-licens. Däremot har några ljushuvuden kommit med förslaget att alla som har Internet skall betala TV-licens efter att SVT på eget initiativ lagt ut alla sina program på nätet.
Så längre fram i tiden kan det alltså bli aktuellt med en Tv-licens som sträcker sig till internetuppkoppling, mobiler och andra elektronikprylar.

Om TFT skärmen är kopplad direkt till ditt vägguttag och inte via nätaggregatet bak på datorn så skall det inte belasta din dator alls. Det har jag fått för mig i.a.f.

Medlem

Allright, då vet jag det:P

Formulerade kanske lite dåligt. Men undrade om tv-kortet drog någon prestanda, t.ex uppkoppling eller processorkraft. Dvs. se på tv medans man lirar? :3

Medlem

När jag ändå har startat en tråd om tft och tv.

Finns det VGA>Scart kablar? Jag har ju en boxer, så det vore ju nice om man bara behövde skaffa en vga-till-scart kabel, även om bilden inte blir samma som på en dator, eller hd-ready tv.

1
Skriv svar