Processor uppdatering

Inaktiv
Processor uppdatering

Hej!

Har noll koll på detta med processorer och tänker uppgradera.

Det sitter en Pentium 4 650 - 3.4 GHz i min burk. Den är några år gammal, vad skulle fungera bäst?

Medlem

Vad har du för moderkort?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE7200R

Frågan är bara om ditt moderkort klarar av en FSB på 1066, i och med att det är så gammalt.

Inaktiv

Det är en Dell burk, en XPS 600. Det är Nvidia chipset Intel edition och 2 st PCI express på kortet. Har ingen aning om vad det kan vara mer? Om man skulle byta moderkort, vad ska jag då leta efter för modell?

Inaktiv

Du har samma burk som min bror, Socket 775 är det. Köp därför t.ex. en E8400

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Du har samma burk som min bror, Socket 775 är det. Köp därför t.ex. en E8400

Och den processorn fungerar till det gamla moderkortet? Eller ska jag byta det också? Jag misstänker att det är ett vanligt ATX men hur det står till med kablar och sånt har jag ingen aning om...?

Medlem
Skrivet av Kibb:

Du har samma burk som min bror, Socket 775 är det. Köp därför t.ex. en E8400

Håller med. 3ghz är optimalt i spel världen just nu. Om du ska spela på den så statsa på C2D och inte en Quad eftersom de flesta spelen stödjer inte 4 kärnor.


signatur

"du, hur känns det att vara en skitgubbe?"

Medlem
Skrivet av Kibb:

Du har samma burk som min bror, Socket 775 är det. Köp därför t.ex. en E8400

1333 FSB processorer lär väll knappast fungera med det moderkortet? Det gjordes väll inga nForce4 moderkort som klarade av 1333 MHz FSB?

Efter lite googling hittade jag att ditt moderkort ska kunna ta processorer med 1066 MHz FSB, så E7200 bör funka utan problem.

Inaktiv

Ähhh, ingen ide att försöka få fart på den gamla DELL burken - trots mina uppdateringar med 4GB 800 Mhz minne och 2 stycken 9600GT kort, samt min nya VelociRaptor disk men jag inser att moderkortet och den gamla processorn inte håller måttet.

Jag satsar på ett nytt chassi istället. Den nya konfigurationen blir en Intel Core2 Duo E8400 3.0GHz S775 1333MHz 6MB och ett MSI moderkort. Vad tror ni om det?

Medlem

Det låter bra, rekommenderar Antec NINE HUNDRED chassi, och tänk på att skaffa ett moderkort som stöder PCIe 2.0 x16

Här är ett som klarar både processorn och har 2 st PCIe 2.0

Asus P5E iX38


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Det låter bra, rekommenderar Antec NINE HUNDRED chassi, och tänk på att skaffa ett moderkort som stöder PCIe 2.0 x16

Här är ett som klarar både processorn och har 2 st PCIe 2.0

Asus P5E iX38

Stop, Stop stanna ; det 'a'r n'a'sta lat...
n'a'men v'a'nta lite h'a'r. Om du ska k;ra sli sa ska du ta a Ha ett chipset fran nVidia. A de ar inge vidare egentligen. Ska sjalv gora det nu om komplett slutar vara sa fruktansvart sega(semesterproblem?). Men iaf sa funderar jag pa antingen Asus p5n-e sli eller msi p7n platinum, bada har 750i chipset och kostar ca 1100kr. Sen om du har mer stalars sa ska EVGA FTW(For The WIn) vara ett utomordentligt kort de me.

Medlem

P5N-D ska du köra på isåfall, och INTE P5N-E. D = nForce 750i = PCI-E 2.0, E = nForce 650i = PCI-E 1.1.

1
Skriv svar