PCIe x16 2.0 vs 1.0?

Medlem
PCIe x16 2.0 vs 1.0?

Okej, jag undrar hur stor skillnad man får i prestanda om man har ett moderkort med PCIe x16 2.0 jämfört med ett som inte har 2.0, t.ex. med ett 8800GT kort.

Är det värt att uppgradera moderkortet för att få ut med prestanda ur ett grafikkort?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Vad jag hört så handlar det bara om en 20-30% ökning i prestanda, men som sagt det är bara vad jag hört ryktesvägen. det finns säkert nån här på Fz:a som har bättre koll.

Medlem

Tror faktiskt inte att 8800GT kan utnyttja hela bandbredden hos PCI-E 1.1 (eller 1.0 för den delen), så jag tippar på att det inte är någon skillnad i prestanda.

Medlem

Just med det kortet så tror jag inte, som ovanstående, att det blir någon större skillnad. Kanske att en del saker går lite snabbare. Om du vill vara säker inför framtiden kan det vara en bra idé att uppgradera, även om du inte kommer få ut någon större prestandaökning med ditt nuvarande grafikkort.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Skicka ett mail till datorbutiken och frågade, enligt de är det för framtida grafikkort och att det kommer fungera fint med 1.0. Men tack för alla svar i alla fall.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar