Temperatur mätaprogram?

Medlem
Temperatur mätaprogram?

Vet nån något gratisprogram för att mäta temperaturen i datorn för grafikkort, cpu och allt sånt dära?

Medlem

HWmonitor, googla på det.

Medlem
Medlem
Medlem

Everest Ultimate Edition(kostar dock, kanske finns på gratis versionerna)

Medlem

Jag använder Everest Ultimate Edition, visst det kostar en slant men det är ändå värt det


signatur

Googla först , fråga sen

Inaktiv

Everest Ultimate var bra.

Medlem

Speedfan - Gratis och gott. Kan även ändra hastighet på fläktarna.


signatur

osv.

Medlem
Skrivet av Lie|:

Speedfan - Gratis och gott. Kan även ändra hastighet på fläktarna.

Jag var tvungen att göra en systemåterställning efter jag hade installertat det, det funkade bra fram tills dess att jag skulle starta stängde och startade datorn, men det såg fint ut så länge det varade.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

Du kan ju kolla i forumet Mjukvara.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av Lie|:

Speedfan - Gratis och gott. Kan även ändra hastighet på fläktarna.

Speedfan är verkligen inte gott då det mäter fel på i stort sett alla processorer sen 2 år tillbaks.

Medlem
Skrivet av Xay0r:
Skrivet av Lie|:

Speedfan - Gratis och gott. Kan även ändra hastighet på fläktarna.

Speedfan är verkligen inte gott då det mäter fel på i stort sett alla nysläppta processorer sen 2 år tillbaks.

Medlem
Skrivet av Xay0r:

Speedfan är verkligen inte gott då det mäter fel på i stort sett alla processorer sen 2 år tillbaks.

Visste man inte, har du någon källa? Så man kan få mer info.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

SpeedFan är dåligt allafall

Medlem

Om man ska ha något gratis är nog HWmonitor det bästa.


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem
Inaktiv

Jag har testat

SpeedFan
EVEREST Ultimate Edition
HWMonitor
CoreTemp (endast AMD)

Tycke bäst om EVEREST Ultimate Edition. Eftersom det har stöd för min G15 skärm, så jag kan skrädda sy vad som ska visas i skärmen på mitt tagentbord. Men efter det så tycker jag bäst om CoreTemp på min andra dator, som är en AMD-processor. Programmet stödjer bara AMD. Och på min Pentium dator, så tycker jag bäst om HWMonitor (detta fungerar på AMD-processorer med). Det ger en bra översikt med min och max temp och aktuell.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av Tcip:

Jag har testat

SpeedFan
EVEREST Ultimate Edition
HWMonitor
CoreTemp (endast AMD)

Tycke bäst om EVEREST Ultimate Edition. Eftersom det har stöd för min G15 skärm, så jag kan skrädda sy vad som ska visas i skärmen på mitt tagentbord. Men efter det så tycker jag bäst om CoreTemp på min andra dator, som är en AMD-processor. Programmet stödjer bara AMD. Och på min Pentium dator, så tycker jag bäst om HWMonitor (detta fungerar på AMD-processorer med). Det ger en bra översikt med min och max temp och aktuell.

CoreTemp fungerar både för AMDs och Intels processorer (dock ej de äldre Pentium 4/D från Intel), använder det till min E2160 från Intel, samt när jag värmetestade en Q6600-burk jag monterade för några veckor sedan.
Finns en lista över vilka processorer CoreTemp stödjer här.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Xay0r:

Speedfan är verkligen inte gott då det mäter fel på i stort sett alla processorer sen 2 år tillbaks.

Visste man inte, har du någon källa? Så man kan få mer info.

Skrev lite fel i förra inlägget, men jag menar i alla fall processorer som släppts sen ca 2 år tillbaks fram till idag.

Kan väll använda mitt eget fall som exempel. Jag har en Q6600 och enligt CoreTemp 0.96.1 visar den att kärnorna ligger på 37-42-37-37 (@ 3,2 GHz efter lite lirande), medans speedfan visar 21-25-21-21 och även CPUn ligger på 114* C enligt speedfan

Edit: Jag syftar på Intel's processorer så klart, då AMD inte ens är värt att nämna i dagsläget.

nj
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Skrev lite fel i förra inlägget, men jag menar i alla fall processorer som släppts sen ca 2 år tillbaks fram till idag.

Kan väll använda mitt eget fall som exempel. Jag har en Q6600 och enligt CoreTemp 0.96.1 visar den att kärnorna ligger på 37-42-37-37 (@ 3,2 GHz efter lite lirande), medans speedfan visar 21-25-21-21 och även CPUn ligger på 114* C enligt speedfan

Edit: Jag syftar på Intel's processorer så klart, då AMD inte ens är värt att nämna i dagsläget.

SpeedFan har haft lite felaktiga avläsningar, senaste versionen (4.35) har dock fungerat väldigt bra. Jag använde betan av den under lång tid och till skillnad från äldre versioner av CoreTemp så rapporterade Speedfan korrekt temperatur för min E2160 (CoreTemp visade 10-15 grader för höga temperaturer vilket fixades i en uppdatering där stödet för M0-baserade Core-processorer förbättrades).

1
Skriv svar