Sony: 2009 blir vårt år

Inaktiv

Killzone 2, MLB 09: The Show and.... uhm.... the...eh......ummmm.... um.... well.... eh.... basicly.... uhm. Oyeah... the.... uhm... sony pla.... i mean... um... 2009 will be Sony Playstation 3:s year...

How to kill a brand!!!

Medlem
Skrivet av simulacra:

Du menar att spel som cod4 är på väg att dö ut? eller ?
Det var ett av de mest hollywoodflörtande spelen som ngnsin utvecklats.
Fan, de har ju tom anställt en av hollywoods mest rutinerade kompositörer för att skriva musiken, som dessutom används EXAKT som i film, sticking points är tagna PRECIS som om de vore från en actionfilm alá Hollywood, så var har jag fel?
Vad ska jag passa på att njuta av medans tid är?

Vet du vad du talar eller trollar du bara?
Eller är du ytterligare en av de där nissarna som läser sig till kunskap på wikipedia och tror att de vet allt utan att ha ett uns kunskap om marknader och dess rörelser?

Nja, jag läser inte på Wikipedia utan studerar just marknadsförning, strategi & management. Wikipedia är bannlyst hos dom flesta av våra lärare.

Jag menar inte att dö ut som i att dom helt & håller kommer att försvinna. Dom kommer bara att bli mindre vanliga, en nisch. Du kan gärna motbevisa mig. Sålde CoD4 lika mycket som t.ex. Nintendogs?

Skrivet av scodriem:

Herbert.

Så det är mer prisvärt att köpa en 4000 kronors spelkonsol med knappt några spel på än en 1700 kronors spelkonsol med massvis av bra spel på? Bra logik där! Det skrev du tidigare.

Du nämnde tidigare att du gärna skulle vilja köpa en Wii för att de har släppt ett 20 tals bra spel. Varför nämner du inte några da?

För det första så finns det INGA bra spel som BARA Xbox 360 har men inte PS3, förrutom Gears of war och Halo. Alla andra spel du nämnde suger arsle eller har aldrig hört talas om här på FZ.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31604
PS3 har nu sålt 21 miljoner exemplar
Xbox 360 har sålt 7 miljoner mer, alltså 28 miljoner

Releasen:
360: 22 Nov 2005
PS3: 17 Nov 2006

Xbox360 har ett års försprång med bara 7 miljoner mer? det är fan INGENTING!! Och jag är 100% på att PS3 försäljningen skulle vara överlägsen Xbox360:n om båda skulle släppas SAMMA DAG, hela världen över! folk köper Xbox360:n för att ''fattiga folk'' (snålt med pengar) som du sa tidigare köper bara den, men om båda skulle kostat lika mycket så är jag fanimej 100% på att Xboxen skulle falla som fan.

PS3 har Metall gear solid 4, Resistance 2, Little big planet, Killzone 2, Wipeout HD, Resistance fall of man, Motorstorm Pacific Rift, Ninja Gaiden 2 Sigma,

Kommande för PS3: InFamous, M.A.G., Heavy Rain, God Of War 3, Ninja Gaiden Sigma 2 och några till.
Så kom inte och säg att 360 har bättre skitbajs konsol än PS3 och bättre spel, hatar sånna männisor som tror och tror men HAR INGEN JÄVLA ANING!

Är det inte så att man måste betala 400-500 kr per år för att kunna spela online på Xboxen? hahahahhaha.. om du inte visste så har SONY lite schystare erbjudande, GRATIS!!! 400-500 gånger 4 år blir 2000. lättlurade Xbox 360 fans.

Gamespot och IGN är 2 av de mest kända och "pålitliga" spelsajterna i USA.
http://www.youtube.com/watch?v=0Sqd_y54kIE&feature=channel_pa...

Innan du säger något som du inte har någon aning om så borde du skafa lite mer information och inte bara sitta där och chansa och tro att du är den smartaste i hela världen.

Respektera och acceptera skillnaderna, sist men inte minst; gå och lägg er!

- Tack.

Jag har faktiskt ett Wii. Det var den första konsolen jag köpte denna generationen. Skulle mycket gärna kunna nämna alla spel jag älskar till konsolen, men jag valde att inte göra det på grund av att den skulle bli för stor.

Sedan att spelen jag nämnde suger eller inte diskuteras här får du stå för. Aiek sa åt mig att skriva vilka spel Jag tyckte var bra, inte vilka spel andra tyckte var bra.

Angående försäljningen. Det spelar inte så mycket roll hur mycket en konsol säljer om den inte säljer några spel. Har du sett hur mycket t.ex. multiplattform spel säljer på båda konsolerna? Om ja så ska du inse att Sony blöder pengar på att sälja konsolen & blöder ännu mer pengar när knappt några spel säljs, vilket i slutändan leder till att dom kapitulerar & lämnar marknaden eller satsar på en ny konsol som släpps tidigare än konkurrenternas.

Bra spel du nämner som ska släppas. Vad har vi sett av M.A.G.? En trailer & vad mer? Floppspel i Hazestuk imo.

& till slut youtube-amatör-videon du länkade till. Allt det är statistik & kan lätt manipuleras. Han borde använt GameRankings/Metacritics listor istället.

- Tack, för mig. Sista gången jag diskuterar med en 90-talist.

Skrivet av Tassel:

Det kallas för motion blur, och är där för att ge en mer verklig upplevelse.
Vet fler med dig som inte gillar det. Men det tar säkert en massa cpu kraft att rendera som i sin tur får teknikfreaks att dregla av lycka.

Så himla mycket kraft tar det nog inte när Gears of War också har det, för att inte tala om The Conduit (till Wii!).


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

Nej nu blir jag riktigt förbannad!

Om detta ska bli ps3´ans år får nog SCEE till att börja med ta och sluta strula med psn!

Först får vi reda på att Titan pack till ut3 har blivit försenad globalt till 19/3.
Men inte fasen kom det igår. Jo förlåt, SCEA gjorde sin sitt jobb och släppte det. Men inte SCEE.
Nytt datum för oss här i EU med flera är 26/3.
Sånt här gör mig ruggigt irriterad.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Herbert:

Nja, jag läser inte på Wikipedia utan studerar just marknadsförning, strategi & management. Wikipedia är bannlyst hos dom flesta av våra lärare.

Jag menar inte att dö ut som i att dom helt & håller kommer att försvinna. Dom kommer bara att bli mindre vanliga, en nisch. Du kan gärna motbevisa mig. Sålde CoD4 lika mycket som t.ex. Nintendogs?

Menar du att cod4 delar marknad med nintendogs?
Coca cola säljer större volymer än scan skinka, betyder det att scan kommer att jobba i en nischmarknad?

Behovet finns av en mängd olika genrer, på samma sätt som att die hard sålde 4 sålde fler biljetter än gran torino, men det betyder inte att filmer som gran torino kommer att försvinna, eller ens försvinna bort i skuggorna.

Orsaken är för att kreativa produkter är svåra att förutse, folks reaktion mot.
Inom TV som jag jobbar i är det smärtsamt uppenbart att det öht inte går att kvantifiera _varför_ ett visst program blir en succé, eller varför en ny producents förändringar kommer att vända tittarsiffrorna.

Du vet nog mkt väl hur mkt målgrupper betyder för produktutveckling, nintendogs delar inte målgrupp med nintendogs, och after det fact är det kulturella genomslaget hos målgruppen lika viktigt som att de mötte de projicerade vinsterna, såvida inte förlusten varit för stor.

Och vad gäller vilken inriktning utvecklarna tar för spelet så är det beroende på vad chefsdesignern vill ha, även om cod4 sålde bäst pga multiplayern så inser activision att spelet även sålde tokigt bra pga singleplayer, cod5 hade samma sorts spellägen och sålde inte i närheten av lika bra, ELLER har haft samma kulturella genomslag i sin målgrupp.

Småtjejerna lär kära ner sig i sina valpar så de yappar om det på skolgården i timtal, men det har föga betydelse för actionspelens utveckling, det finns betydligt större faror för den genren än att deras målgrupp börjar uppfostra valpar.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av scodriem:

Herbert.

Så det är mer prisvärt att köpa en 4000 kronors spelkonsol med knappt några spel på än en 1700 kronors spelkonsol med massvis av bra spel på? Bra logik där! Det skrev du tidigare.

Du nämnde tidigare att du gärna skulle vilja köpa en Wii för att de har släppt ett 20 tals bra spel. Varför nämner du inte några da?

För det första så finns det INGA bra spel som BARA Xbox 360 har men inte PS3, förrutom Gears of war och Halo. Alla andra spel du nämnde suger arsle eller har aldrig hört talas om här på FZ.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31604
PS3 har nu sålt 21 miljoner exemplar
Xbox 360 har sålt 7 miljoner mer, alltså 28 miljoner

Releasen:
360: 22 Nov 2005
PS3: 17 Nov 2006

Xbox360 har ett års försprång med bara 7 miljoner mer? det är fan INGENTING!! Och jag är 100% på att PS3 försäljningen skulle vara överlägsen Xbox360:n om båda skulle släppas SAMMA DAG, hela världen över! folk köper Xbox360:n för att ''fattiga folk'' (snålt med pengar) som du sa tidigare köper bara den, men om båda skulle kostat lika mycket så är jag fanimej 100% på att Xboxen skulle falla som fan.

PS3 har Metall gear solid 4, Resistance 2, Little big planet, Killzone 2, Wipeout HD, Resistance fall of man, Motorstorm Pacific Rift, Ninja Gaiden 2 Sigma,

Kommande för PS3: InFamous, M.A.G., Heavy Rain, God Of War 3, Ninja Gaiden Sigma 2 och några till.
Så kom inte och säg att 360 har bättre skitbajs konsol än PS3 och bättre spel, hatar sånna männisor som tror och tror men HAR INGEN JÄVLA ANING!

Är det inte så att man måste betala 400-500 kr per år för att kunna spela online på Xboxen? hahahahhaha.. om du inte visste så har SONY lite schystare erbjudande, GRATIS!!! 400-500 gånger 4 år blir 2000. lättlurade Xbox 360 fans.

Gamespot och IGN är 2 av de mest kända och "pålitliga" spelsajterna i USA.
http://www.youtube.com/watch?v=0Sqd_y54kIE&feature=channel_pa...

Innan du säger något som du inte har någon aning om så borde du skafa lite mer information och inte bara sitta där och chansa och tro att du är den smartaste i hela världen.

Respektera och acceptera skillnaderna, sist men inte minst; gå och lägg er!

- Tack.

Comedy frikkin' gold!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av simulacra:

Menar du att cod4 delar marknad med nintendogs?
Coca cola säljer större volymer än scan skinka, betyder det att scan kommer att jobba i en nischmarknad?

Behovet finns av en mängd olika genrer, på samma sätt som att die hard sålde 4 sålde fler biljetter än gran torino, men det betyder inte att filmer som gran torino kommer att försvinna, eller ens försvinna bort i skuggorna.

Orsaken är för att kreativa produkter är svåra att förutse, folks reaktion mot.
Inom TV som jag jobbar i är det smärtsamt uppenbart att det öht inte går att kvantifiera _varför_ ett visst program blir en succé, eller varför en ny producents förändringar kommer att vända tittarsiffrorna.

Du vet nog mkt väl hur mkt målgrupper betyder för produktutveckling, nintendogs delar inte målgrupp med nintendogs, och after det fact är det kulturella genomslaget hos målgruppen lika viktigt som att de mötte de projicerade vinsterna, såvida inte förlusten varit för stor.

Och vad gäller vilken inriktning utvecklarna tar för spelet så är det beroende på vad chefsdesignern vill ha, även om cod4 sålde bäst pga multiplayern så inser activision att spelet även sålde tokigt bra pga singleplayer, cod5 hade samma sorts spellägen och sålde inte i närheten av lika bra, ELLER har haft samma kulturella genomslag i sin målgrupp.

Småtjejerna lär kära ner sig i sina valpar så de yappar om det på skolgården i timtal, men det har föga betydelse för actionspelens utveckling, det finns betydligt större faror för den genren än att deras målgrupp börjar uppfostra valpar.

Det där var min herre en otroligt dålig liknelse. Visst utökar Nintendo marknaden med nya spelare men FPS har aldrig sålt något vidare, ligger väl alltid omkring 4-6 miljoner. Tänk dig att marknaden som helhelt växer, med nya spelare som spelar Nintendogs. Då blir det procentuellt färre av marknaden som köper CoD4, vilket resulterar i att det blir en nisch, något för finniga skolpojkar som ska verka tuffa inför Nintendogsspelande flickor.

Bevisa för mig att CoD4 är populärare än Nintendogs så kommer jag att säga tack för mig.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Nej nu blir jag riktigt förbannad!

Om detta ska bli ps3´ans år får nog SCEE till att börja med ta och sluta strula med psn!

Håller med där. Vet inte om jag ska klaga på SCEE eller Konami men på amerikanska PSN så finns Castlevania: Symphony of the Night och Suikoden och diverse andra bra titlar.

Men av någon anledning så finns de inte här i Europa, och jag undrar varför? Speciellt Castlevania som varit på US PSN i 2 år nu, men ännu inte nått oss.

Medlem

@ Herbert.

Upphör med ditt skitsnack. Bara för att du har skrapat ytan på sannolikhetsteorin inom matematiken i skolan betyder inte att du är en analytiker på professionell nivå.

Varför kallar du Simulacra för "herre"? Ta det inte som en fråga, utan låt bara bli att svara, tack.

Denna tråd blev bara hopplös och patetisk...

... jisses.


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av halomaki:

@ Herbert.

Upphör med ditt skitsnack. Bara för att du har skrapat ytan på sannolikhetsteorin inom matematiken i skolan betyder inte att du är en analytiker på professionell nivå.

Varför kallar du Simulacra för "herre"? Ta det inte som en fråga, utan låt bara bli att svara, tack.

Denna tråd blev bara hopplös och patetisk...

... jisses.

Min Herre Du förstår Mig helt fel. Ingenstans i texten var Jag otrevlig eller använde någon form av "skitsnack". Jag försöker föra en dialog & visa var min motståndares brister är, samt visa min syn på det hela. Står fast vid mina punkter & det Jag har skrivit hittills. Så länge ingen kan motbevisa det så gäller det som universell sanning.

Ytan på sannolikhetsteorin? Jag vill inte skryta så PMa mig ifall Du vill ha reda på vad Jag har läst för ämnen på Universitet Jag är inskriven på.

Får Jag fråga Dig om varför man inte ska diskutera huruvida detta är PS3ans år & närliggande ämne? Är Du möjligen för total censur för opassande sanningar inom spelvärlden? :\


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

@ Herbert.

Jag har inte sagt att du är otrevlig på något sätt. Du verkar vara en god grabb, men felet i det hela är att du anstränger dig för mycket, och det märks. Det jag ville få fram var att du inte är någon sorts analytiker, ville bara att du skulle sluta med att skriva en massa nonsens. Ja, det är till viss del din syn på det hela, men betyder därför inte att det inte är skitsnack.

Jag är förvisso inte intresserad i vad du har åstadkommit i universitetet på den lilla tid du har spenderat där. Men den dagen jag ser att du är en färdigutbildad analytiker är den dagen jag tar dina inlägg seriöst. Until then.

Take care now, bye-bye then.


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Herbert:

Behövde du verkligen en Blu-Ray-spelare? Är inte det formatet lite.. dött?

Synd att kalla det för dött. Det rullar på mer och mer för varje dag.
Skulle aldrig i mitt liv få för mig att lägga en ända spänn på en dvd rulle mer.
Sen att Blu-ray filmerna ligger lite högre i pris stör mig inte för fem öre.
Man får kvalitet för slantarna till skillnad från dvd.

Jag tror nog att ren digital distribution av filmer kommer bli mer och mer vanligt framöver. Men det är knappast något som lockar då jag mer än gärna har mina hyllor fulla av fodral. Hellre det än någon ful lite mediaspelare som förr eller senare kommer bli full och då får man skylta med en ful hårddisk i hyllan.

BD är här för att stanna ett bra tag till.

Att helt gå över till BD är uteslutet för min del iaf, eftersom jag mest gillar b filmer, typ Zombiefilmen die zombiejäger som är inspelad i göteborg 2005,

och Godzilla filmer medmera, har ännu inte sett dylikt komma på BD än, så det lär dröja år innan allt verkligen släpps på BD, om nu ens allt kommer, men det får man ju hoppas.

Inaktiv

Jag scrollade ner lite i debatten och hittade ett inlägg som illustrerar vad det här inte handlar om.

// 360 har sålt 7mil fler exemplar än PS3 (28 vs 21).

Såklart att ingen på Sony blir vettskrämd av dessa siffror.

Det som skrämmer skiten ur sony är:

- Mycket lättare att skriva spel till 360.
- Billigare utveckling + multiplattform (PC och 360)
- Ett onlinestöd som man överhuvudtaget inte kan konkurrera med.
- Tappad AAA exclusivitet.

Tidigare kunde man inte köpa någon annan konsol än sonys om man vill spela virtuafigheter (jo ok dreamcast 93), final fantasy, jrpg etc. Idag är det omvänt vad gäller AAA titlar (gears, masseffect, fable etc) samtidigt som titlarna till båda konsolerna tenderar att uppföra sig bara snäppet bättre (vissa ports är ju rent ut sagt usla på ps3:an typ orangebox).

Det stadie vi är på nu är det stadie där fanboysen skiter i att käfta om vilken konsol som är bäst och istället njuter av det faktum att det finns ett jävla utbud för gamers och där både MS och Sony måste ligga på som fan för att behålla den någorlunda jämställdhet som råder.

Slutligen: PS3:an är snyggare än 360:n

Medlem
Skrivet av halomaki:

@ Herbert.

Jag har inte sagt att du är otrevlig på något sätt. Du verkar vara en god grabb, men felet i det hela är att du anstränger dig för mycket, och det märks. Det jag ville få fram var att du inte är någon sorts analytiker, ville bara att du skulle sluta med att skriva en massa nonsens. Ja, det är till viss del din syn på det hela, men betyder därför inte att det inte är skitsnack.

Jag är förvisso inte intresserad i vad du har åstadkommit i universitetet på den lilla tid du har spenderat där. Men den dagen jag ser att du är en färdigutbildad analytiker är den dagen jag tar dina inlägg seriöst. Until then.

Take care now, bye-bye then.

1 år kvar på Universitet.

Jag är dessutom långt ifrån en analytiker. Management är mitt område. Men hela ditt inlägg verkar glorifiera analytiker. Är det dessa du verkligen vill lita på? Låt oss se vad majoriteten av analytikerna har sagt sedan dag 1.

"If the researchers at Strategy Analytics are correct, the Nintendo Revolution will sell just under 18 million units worldwide through 2012, a mere fraction of the global sales of the PS3 during the same period. Furthermore, the installed PS3 user base will be more than double that of the Xbox 360, despite the fact that Microsoft will have enjoyed a full year on the market without next-gen competition."

&

"PS2-style dominance will not be repeated in the next generation hardware market: we anticipate that competition will be far more intense with market shares split on a territorial basis. PS3 will have the dominant market share in 2010 with Wii in a distant third."

Sedan har vi spelforumens analytikergud, Michael Patcher som har sagt detta två gånger.

"Consumers may hope for improved graphics, and my guess is that Nintendo will comply.

"In two or three years, commodity prices for graphics processors and CPUs may decline to the point that a High Definition Wii could be introduced. If so, Nintendo will likely introduce one."

Till slut insåg han att det inte kommer att stämma & drog tillbaka det i slutet av 2008. Så vi kan väl säga att analytiker är väldigt bra denna generationen. Imo så är felet dom gör att dom kollar på förra generationen & försöker se likheter. Det dom borde göra är att kolla på NES-eran & se likheter där, för Wii är NES riktiga uppföljare. SNES/N64/GameCube var bara mellansteg till den riktiga uppföljaren.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

@ Herbert.

Good for you.

Några citat från analysfloppar, kan hålla med om att de var grova, men för det behöver du inte dra alla över en kam.

Det jag vill återkomma till är hur du kan påstå saker som du sagt innan (läs: skitsnack), exempelvis om att Blu-ray är ett dött format, du måste skämta. Du är väl medveten om att ny teknologi kostar mer på marknaden? Det borde du vara medveten om. Därmed borde du förstå att sånt blir billigare med tiden. Vart ligger logiken i att ett nyare format efter Blu-ray då helt plötsligt får en rivstart och säljs superbilligt från dag 1? Det kommer aldrig att hända. Hursomhelst, time will tell hur bra det säljer senare när priset gått ner. Sen har vi ju finanskrisen som pågår i världen nu och rubbar balansen en hel del, det dyra kan bli dyrare.

Du vet väl att PS2 inte heller var så billig när den lanserades? PS3 följer samma mönster hittills och det går bara uppför sakta men säkert. Det kommer att gå hur bra som helst för PS3 under förutsättning att Sony håller sig till sin 10års-plan med den, som jag förövrigt tror de kommer att göra.

Om det är någon som faller i samma fälla som Dreamcast gjorde så är det tyvärr Xbox 360, sad but true. Vi vet ju vilka som klippte alla band med sin förra konsol, inget support och ingenting kvar längre, i USA tradar de inte ens in den längre… med andra ord: Xbox har blivit värdelös. Samma öde kan vänta Xbox 360. MS har inte lika mycket erfarenhet kring konsoler och hårdvara som Sony och Nintendo har, men de kan lära sig med tiden, att lära sig av sina misstag är ju ett bra och nyttigt sätt att lära sig saker på. Men kommer MS att göra det? Personligen så hoppas jag verkligen det.

Du som pluggar det du pluggar borde ju förstå att Sonys 10års-plan med konsolerna gynnar företaget. Right?

Take care.


signatur

// Peace

Medlem

Jag har fortf svårt att förstå vara fps-spel skulle försvinna bara för att nintendogs säljer bättre?

Kommer varenda människa spela nintendogs om 10 år och inget annat?


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv

//Halomaki.

När du säger att det kommer att gå bra för PS3 så länge de följer en 10-års plan menar du då att köparen dag ett skall vara glad dag 3650 eller efter sisådär 1800dagar?

Face facts: att skjuta fram introduktionen av PS3 och sätta ett så högt pris pga bluray spelaren var ett monumentalt misstag.

Medlem

@ viktorelius.

Det jag menar är att köparen ska vara glad i att han investerat och gjort rätt i att köpa ett PS3.

Hur gick det för PS1? De höll sin 10-årsplan. Floppade konsolen? Nej. Hur gick det för PS2? De höll sin 10-årsplan. Floppade konsolen? Nej. History repeats itself. Hur kommer det att gå för PS3? Kommer de att hålla sin 10-årsplan? Jag tror och hoppas det eftersom att de lyckades riktigt bra med de förra konsolerna.

Blu-ray och cellprocessorn var ett par av de smartaste dragen Sony gjorde denna generation. Hur kommer det sig, tänker du? Jo, även fast det kostar extra så är man säkrad för att alltid ha det senaste med sin Playstation. PS1 hade CD, det var det senaste då. PS2 hade DVD, det var det senaste då. PS3 har Blu-ray, det är det senaste nu. Cellprocessorn håller på att bemästras nu av spelutvecklarna. Sony gjorde en jättetjänst till samtliga spelkonsoler på den fronten med att påtvinga utvecklare att steppa upp sitt game med att lära sig att programmera mera komplext. Tro mig, framtiden håller fler kärnor än var cellprocessorn har, många fler.

Missuppfatta mig inte, jag vill inte klanka ner på Xbox 360 eller Wii för de är i grund och botten väldigt bra konsoler helt klart. Det jag vill få bort är allt skitsnack och nonsens kring PS3 som folk får för sig, drömmer upp och sedan sprider runt.

Bottom line är att jag inte har några ”facts” att ”faca” av det du skrev. Så kom inte hit och skriv att Sony gjorde ett misstag med att skjuta fram lanseringen av PS3. De är ett företag som vet vad de håller på med. Faktum är dock att MS rushade ut sin konsol på marknaden och fick en backfire på efterhand, de blev tvungna att återkalla en tredjedel av alla konsoler. Så svara mig, snälla, hur smart är det? Genius.

- Tack.


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av halomaki:

@ Herbert.

Good for you.

Några citat från analysfloppar, kan hålla med om att de var grova, men för det behöver du inte dra alla över en kam.

Det jag vill återkomma till är hur du kan påstå saker som du sagt innan (läs: skitsnack), exempelvis om att Blu-ray är ett dött format, du måste skämta. Du är väl medveten om att ny teknologi kostar mer på marknaden? Det borde du vara medveten om. Därmed borde du förstå att sånt blir billigare med tiden. Vart ligger logiken i att ett nyare format efter Blu-ray då helt plötsligt får en rivstart och säljs superbilligt från dag 1? Det kommer aldrig att hända. Hursomhelst, time will tell hur bra det säljer senare när priset gått ner. Sen har vi ju finanskrisen som pågår i världen nu och rubbar balansen en hel del, det dyra kan bli dyrare.

Du vet väl att PS2 inte heller var så billig när den lanserades? PS3 följer samma mönster hittills och det går bara uppför sakta men säkert. Det kommer att gå hur bra som helst för PS3 under förutsättning att Sony håller sig till sin 10års-plan med den, som jag förövrigt tror de kommer att göra.

Om det är någon som faller i samma fälla som Dreamcast gjorde så är det tyvärr Xbox 360, sad but true. Vi vet ju vilka som klippte alla band med sin förra konsol, inget support och ingenting kvar längre, i USA tradar de inte ens in den längre? med andra ord: Xbox har blivit värdelös. Samma öde kan vänta Xbox 360. MS har inte lika mycket erfarenhet kring konsoler och hårdvara som Sony och Nintendo har, men de kan lära sig med tiden, att lära sig av sina misstag är ju ett bra och nyttigt sätt att lära sig saker på. Men kommer MS att göra det? Personligen så hoppas jag verkligen det.

Du som pluggar det du pluggar borde ju förstå att Sonys 10års-plan med konsolerna gynnar företaget. Right?

Take care.

Det är inte analyser från _några_ floppar. Det är exakt så majoriteten av analyserna såg ut 2006, även 2007. Det var först under 2008 som andra analyser började få mer ljus. Läste du någonsin en enda analys att Wii skulle vinna & PS3 floppa vid år 2012 i början av generationen? Om ja, leta gärna upp den, för jag har då aldrig hittat en sådan.

Nu var det så att DVD var en märkvärdig förändring gentemot VHS. Det finns absolut ingen sådan förändring om man kollar på DVD->Blu-Ray. För att inte tala om att det behövs en FullHD & Hemmabiosystem för att verkligen utnyttja Blu-Ray. Sedan gissar jag på (ja, det är en gissning) på att det endast är filmfantaster som bryr sig om att uppdatera sina DVD-bibliotek till Blu-Ray. Gemene man kommer inte göra det, alltså är Blu-Ray bara ett mellansteg.

Jag skulle inte säga att Sonys marknadsföringsstrategi är bra. Dom är det enda företaget i historien som sålt sina konsoler med förlust för att tjäna in det på spelen, detta har kostat dom väldigt mycket & jag har svårt att se att dom kommer få tillbaks vinsten dom fick med PS & PS2. För att inte nämna att Sony ändrat riktning för några dagar sedan & ska göra vad som krävs med PS3 för att få in mer intäkter, alltså är dom ett vinstinriktat företag, till skillnad från t.ex. Nintendo som är ett konsumentinriktat företag. 10års planen ger jag inte mycket för. Du får gärna tro den kommer rädda PS3. Vi kan väl säga att vi PMar varandra om 7 år & diskuterar över hur Wii fortfarande är med i leken medan PS3 är död.

Btw så dog Dreamcast på grund av dåligt 3rd party-stöd. Det är vad PS3 har. PS3 upprepar samma saker som Dreamcast gjorde.

Skrivet av simulacra:

Jag har fortf svårt att förstå vara fps-spel skulle försvinna bara för att nintendogs säljer bättre?

Kommer varenda människa spela nintendogs om 10 år och inget annat?

Ingen trodde heller att peka-klicka-spelen skulle försvinna, det gjorde dom. Nu tror jag inte att FPS-spelen kommer dö ut på samma sätt, men dom kommer helt klart bli en nisch på den nya marknaden.

Ni två kan gärna läsa min blogginlägg om den nya marknaden & varför PS360 är förlorarna på min blogg over @ gamereactor.
http://www.gamereactor.se/krypin/Qrac/


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Nu var det så att DVD var en märkvärdig förändring gentemot VHS. Det finns absolut ingen sådan förändring om man kollar på DVD->Blu-Ray. För att inte tala om att det behövs en FullHD & Hemmabiosystem för att verkligen utnyttja Blu-Ray. Sedan gissar jag på (ja, det är en gissning) på att det endast är filmfantaster som bryr sig om att uppdatera sina DVD-bibliotek till Blu-Ray. Gemene man kommer inte göra det, alltså är Blu-Ray bara ett mellansteg.

Hur förklarar du då att Blu-ray växer snabbare än vad DVD och CD gjorde?

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur förklarar du då att Blu-ray växer snabbare än vad DVD och CD gjorde?

Bor långt fler människor idag än vad det gjorde förr, fler människor har idag råd med tekniska grejer & för att inte tala om recessionen (det är då människor endast spenderar pengar på dom nöjen dom gillar (läs: spel, filmer, böcker)).

T.ex pinball blev otroligt populärt under 30-talet & den stora depressionen.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Bor långt fler människor idag än vad det gjorde förr, fler människor har idag råd med tekniska grejer & för att inte tala om recessionen (det är då människor endast spenderar pengar på dom nöjen dom gillar (läs: spel, filmer, böcker)).

Jag tänkte mest på att det rimmar lite illa med dina påståenden om att formatet är dött.

Medlem

@ Herbert.

Som tidigare nämnt så håller jag med dig om att många analytiker hade fel angående Wii förut, men det är ju bara det du verkar lyfta fram. Vad hände med alla gånger de hade rätt? Mänskliga faktorn finns ju i allt människan sysslar med. Jag tar en analytiker mer på allvar än någon PR-snubbe när det kommer till hur det kommer att gå för spelen, tyvärr. Men nu lämnar vi analytikerna.

Varför ser du allt som mellansteg? Enligt dig så är SNES, N64, Gamecube och Blu-ray mellansteg. Kunde du inte lägga in DVD i listan med? Vad har en DVD som en CD inte har förutom mer utrymme? Ett nytt format är ett nytt format, man kan inte se allt nytt som mellansteg hela tiden. Vad är det du väntar på för format nu? Någon slags diamant man slänger in i läsaren? Om det nu blir så, så kommer nog inte diamanten att köpas från 10 kronor från början, den kommer att kosta. Precis som att Blu-ray kostar mer. Precis som att varje nytt format kostar mer. Det jag vill säga är att du inte borde kalla allt nytt som kommer för mellansteg.

Det du tydligen är emot är mycket nytt som kommer på marknaden. Att se mycket nytt som mellansteg resulterar till att du inte köper dig något nytt till slut, istället så smutskastar du alla nya format. Fastän teknologin i ett PS3 är så kick-ass och Sony går back med att sälja konsolerna så ser jag de som ett generöst företag som ger sina kunder det där ”lilla” extra. Med Sonys 10års-plan är jag övertygad om att PS3an går med vinst i framtiden. PS3 klättrar, tyvärr, hur mycket du må ogilla det så klättrar den. Inget Dreamcast-öde här inte. Jobbigt att smälta det hela kanske?

PMa mig inte om 7 år, utan PMa mig redan om 2 - 3 år, så får vi se hur stor PS3an är då och hur glad du är över att äntligen äga en.

Ajöss tilldess.


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tänkte mest på att det rimmar lite illa med dina påståenden om att formatet är dött.

På vilket sätt rimmar det illa? Dom som köper Blu-Ray är teknikintresserade. Herr Svensson kommer inte att köpa sig en Blu-Ray-spelare innan den är nere på under 1000-lappen, dom har införskaffat en HDTV, ett hemmabiosystem & filmerna kostar lika mycket som sagdas film DVD-utgåva.

Skrivet av halomaki:

@ Herbert.

Som tidigare nämnt så håller jag med dig om att många analytiker hade fel angående Wii förut, men det är ju bara det du verkar lyfta fram. Vad hände med alla gånger de hade rätt? Mänskliga faktorn finns ju i allt människan sysslar med. Jag tar en analytiker mer på allvar än någon PR-snubbe när det kommer till hur det kommer att gå för spelen, tyvärr. Men nu lämnar vi analytikerna.

Varför ser du allt som mellansteg? Enligt dig så är SNES, N64, Gamecube och Blu-ray mellansteg. Kunde du inte lägga in DVD i listan med? Vad har en DVD som en CD inte har förutom mer utrymme? Ett nytt format är ett nytt format, man kan inte se allt nytt som mellansteg hela tiden. Vad är det du väntar på för format nu? Någon slags diamant man slänger in i läsaren? Om det nu blir så, så kommer nog inte diamanten att köpas från 10 kronor från början, den kommer att kosta. Precis som att Blu-ray kostar mer. Precis som att varje nytt format kostar mer. Det jag vill säga är att du inte borde kalla allt nytt som kommer för mellansteg.

Det du tydligen är emot är mycket nytt som kommer på marknaden. Att se mycket nytt som mellansteg resulterar till att du inte köper dig något nytt till slut, istället så smutskastar du alla nya format. Fastän teknologin i ett PS3 är så kick-ass och Sony går back med att sälja konsolerna så ser jag de som ett generöst företag som ger sina kunder det där ?lilla? extra. Med Sonys 10års-plan är jag övertygad om att PS3an går med vinst i framtiden. PS3 klättrar, tyvärr, hur mycket du må ogilla det så klättrar den. Inget Dreamcast-öde här inte. Jobbigt att smälta det hela kanske?

PMa mig inte om 7 år, utan PMa mig redan om 2 - 3 år, så får vi se hur stor PS3an är då och hur glad du är över att äntligen äga en.

Ajöss tilldess.

Som jag sa, visa mig en analys från 2007 som säger att Wii ska ha en stor ledning medan PS3 floppar.

CDn var faktiskt mellansteget till DVD, så där har du ännu ett mellansteg. Jag är absolut inte bakåtsträvare. Omfamnar all bra innovation som kommer. Problemet med PS3 (& Xbox 360) är att dessa endast förfinar det vi har istället för att skapa något nytt (Nej, Blu-Ray, Hårddisk, online är inte nästa stora steg, det är bara myrsteg i jämförelse med Wiimoten).

En PS3 kommer jag aldrig äga eftersom den redan är dömd. På vilket sätt klättrar den? Menar du att den har sålt någorlunda bra i Japan i 2-3 veckor nu? Tillåt mig småle. Japan är inte världen & runt om i världen får den smisk (& backar i försäljningssiffror).


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Blu-Ray är teknikintresserade. Herr Svensson kommer inte att köpa sig en Blu-Ray-spelare innan den är nere på under 1000-lappen, dom har införskaffat en HDTV, ett hemmabiosystem & filmerna kostar lika mycket som sagdas film DVD-utgåva.

Tycker du att CD och DVD var döda format också? Dessa format hade mindre del av marknaden än vad Blu-ray har efter att ha existerat lika länge.

Skrivet av Herbert:

CDn var faktiskt mellansteget till DVD, så där har du ännu ett mellansteg. Jag är absolut inte bakåtsträvare. Omfamnar all bra innovation som kommer. Problemet med PS3 (& Xbox 360) är att dessa endast förfinar det vi har istället för att skapa något nytt (Nej, Blu-Ray, Hårddisk, online är inte nästa stora steg, det är bara myrsteg i jämförelse med Wiimoten).

Vad är det som säger att produkter som "bara" förfinar det som finns tidigare inte kan överleva? Bilar som säljs idag har "bara" samma grundfunktion som T-Forden hade.

Wiimoten är väl lite skojig men de flesta typer av spel lämpar sig inte för att spelas med den. Den är inte heller den stora revolution du vill få den att vara - om den tar ett steg framåt så tar den ju minst lika många bakåt. De flesta spel som använder den känns ju ganska förenklade för att fungera bra med Wiimoten.

Nintendo hade tur denna generation eftersom marknaden för spel växte men de andra alternativen (PC, Xbox, PS) upplevs som för komplicerade för många nya (icke "hardcore") spelare, därför väljer de Wii.

Nintendo låg väl lite risigt till innan Wii'n släpptes och eftersom de insåg att de inte kunde konkurrera med MS och Sony så valde man att satsa på ett annat marknadssegment - de så kallade "casual" spelarna och det gick hem.

Nu kanske det låter som att jag är negativt inställd till Nintendo men det är jag inte, det är bara att de inte konkurrerar om riktigt samma marknad som MS och Sony vilket du verkar tro. Det är ungefär som att säga att litteratur av nobelpristagare skulle vara på väg utför för att Kalle Anka och Fantomen säljer mer.

Medlem
Skrivet av Margy:

Tycker du att CD och DVD var döda format också? Dessa format hade mindre del av marknaden än vad Blu-ray har efter att ha existerat lika länge.

CD var tänkt att användas som nästa videomedia efter VHS, därför var det ett mellansteg till DVDn. Vem hade filmer släppte på CD?

Skrivet av Herbert:

Vad är det som säger att produkter som "bara" förfinar det som finns tidigare inte kan överleva? Bilar som säljs idag har "bara" samma grundfunktion som T-Forden hade.

Wiimoten är väl lite skojig men de flesta typer av spel lämpar sig inte för att spelas med den. Den är inte heller den stora revolution du vill få den att vara - om den tar ett steg framåt så tar den ju minst lika många bakåt. De flesta spel som använder den känns ju ganska förenklade för att fungera bra med Wiimoten.

Nintendo hade tur denna generation eftersom marknaden för spel växte men de andra alternativen (PC, Xbox, PS) upplevs som för komplicerade för många nya (icke "hardcore") spelare, därför väljer de Wii.

Nintendo låg väl lite risigt till innan Wii'n släpptes och eftersom de insåg att de inte kunde konkurrera med MS och Sony så valde man att satsa på ett annat marknadssegment - de så kallade "casual" spelarna och det gick hem.

Nu kanske det låter som att jag är negativt inställd till Nintendo men det är jag inte, det är bara att de inte konkurrerar om riktigt samma marknad som MS och Sony vilket du verkar tro. Det är ungefär som att säga att litteratur av nobelpristagare skulle vara på väg utför för att Kalle Anka och Fantomen säljer mer.

Låt mig fråga dig. Vad skulle du helst flyga i jorden runt. En zeppelinare eller en Boeing 747?

Wiimoten är en ett större steg mot mållinjen. Med hjälp av den är RTS, FPS, Pussel, peka-klicka & RailShooters spelbara på konsol. Innan dess var det minst sagt svårt. Tycker du att spelen till Wii måste dummas ner så håller jag med dig, till viss del. Dom spelen som dummas ner är multiplattformspelen där dom utvecklas först till PS360/PS2 & sedan konverteras till Wii. Spel som är från grunden gjorda till Wii känns inte lika dumma.

Ptja, Nintendo valde inte att rikta in sig på casual. Dom riktar in sig på icke-spelare & äldre spelare, inte "casuals". Dessutom höll inte marknaden på att växa (den höll egentligen på att duka under). Nintendo är företaget som åter satt liv i spelbranschen. Utan Nintendo Wii/DS hade spelmarknaden varit markant mindre vilket skulle drabba ännu fler utvecklare (dom som utvecklar till främst PC/PS3/360 har det redan väldigt tajt med ekonomin) än dom som redan har fått sparka & lägga ner.

Rekommenderar igen att läsa mina bloggar (New Generation vs Next Generation) på gamereactor. http://www.gamereactor.se/krypin/Qrac/


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Margy:

Tycker du att CD och DVD var döda format också? Dessa format hade mindre del av marknaden än vad Blu-ray har efter att ha existerat lika länge.

CD var tänkt att användas som nästa videomedia efter VHS, därför var det ett mellansteg till DVDn. Vem hade filmer som släpptes på CD?

Skrivet av Herbert:

Vad är det som säger att produkter som "bara" förfinar det som finns tidigare inte kan överleva? Bilar som säljs idag har "bara" samma grundfunktion som T-Forden hade.

Wiimoten är väl lite skojig men de flesta typer av spel lämpar sig inte för att spelas med den. Den är inte heller den stora revolution du vill få den att vara - om den tar ett steg framåt så tar den ju minst lika många bakåt. De flesta spel som använder den känns ju ganska förenklade för att fungera bra med Wiimoten.

Nintendo hade tur denna generation eftersom marknaden för spel växte men de andra alternativen (PC, Xbox, PS) upplevs som för komplicerade för många nya (icke "hardcore") spelare, därför väljer de Wii.

Nintendo låg väl lite risigt till innan Wii'n släpptes och eftersom de insåg att de inte kunde konkurrera med MS och Sony så valde man att satsa på ett annat marknadssegment - de så kallade "casual" spelarna och det gick hem.

Nu kanske det låter som att jag är negativt inställd till Nintendo men det är jag inte, det är bara att de inte konkurrerar om riktigt samma marknad som MS och Sony vilket du verkar tro. Det är ungefär som att säga att litteratur av nobelpristagare skulle vara på väg utför för att Kalle Anka och Fantomen säljer mer.

Låt mig fråga dig. Vad skulle du helst flyga i jorden runt. En zeppelinare eller en Boeing 747?

Wiimoten är en ett större steg mot mållinjen. Med hjälp av den är RTS, FPS, Pussel, peka-klicka & RailShooters spelbara på konsol. Innan dess var det minst sagt svårt. Tycker du att spelen till Wii måste dummas ner så håller jag med dig, till viss del. Dom spelen som dummas ner är multiplattformspelen där dom utvecklas först till PS360/PS2 & sedan konverteras till Wii. Spel som är från grunden gjorda till Wii känns inte lika dumma.

Ptja, Nintendo valde inte att rikta in sig på casual. Dom riktar in sig på icke-spelare & äldre spelare, inte "casuals". Dessutom höll inte marknaden på att växa (den höll egentligen på att duka under). Nintendo är företaget som åter satt liv i spelbranschen. Utan Nintendo Wii/DS hade spelmarknaden varit markant mindre vilket skulle drabba ännu fler utvecklare (dom som utvecklar till främst PC/PS3/360 har det redan väldigt tajt med ekonomin) än dom som redan har fått sparka & lägga ner.

Rekommenderar igen att läsa mina bloggar (New Generation vs Next Generation) på gamereactor. http://www.gamereactor.se/krypin/Qrac/[/quote]


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:
Skrivet av Margy:

Tycker du att CD och DVD var döda format också? Dessa format hade mindre del av marknaden än vad Blu-ray har efter att ha existerat lika länge.

CD var tänkt att användas som nästa videomedia efter VHS, därför var det ett mellansteg till DVDn. Vem hade filmer som släpptes på CD?

Detta svar har ingenting med min fråga att göra.

Skrivet av Herbert:

Låt mig fråga dig. Vad skulle du helst flyga i jorden runt. En zeppelinare eller en Boeing 747?

Ärligt talat så skulle jag välja en zeppelinare. Det verkar betydligt mer spännande och bekvämt.

Skrivet av Herbert:

Wiimoten är en ett större steg mot mållinjen. Med hjälp av den är RTS, FPS, Pussel, peka-klicka & RailShooters spelbara på konsol. Innan dess var det minst sagt svårt.

Jag får för mig att Wiimoten ofta är lite för oprecis för att fungera bra med dessa genrer. Dessutom skulle dessa spel fungera lika bra om konsoltillverkarna skickade med en mus.

Skrivet av Herbert:

Dessutom höll inte marknaden på att växa (den höll egentligen på att duka under). Nintendo är företaget som åter satt liv i spelbranschen. Utan Nintendo Wii/DS hade spelmarknaden varit markant mindre vilket skulle drabba ännu fler utvecklare (dom som utvecklar till främst PC/PS3/360 har det redan väldigt tajt med ekonomin) än dom som redan har fått sparka & lägga ner.

har du några siffror som visar att spelbranschen backade före Nintendo släppte sin Wii?

Nintendo satt liv i branschen? Hur många utvecklare är det som egentligen tillverkar spel till Wii? Hur bra säljer spel som utvecklas av andra än Nintendo - det verkar ju mest bara vara Nintendos egna spel som säljer bra så hur "räddar" Wii resten av branschen? (DS har jag inte så stor koll på men den konkurrerar inte på samma marknad)

Medlem
Skrivet av Margy:

Detta svar har ingenting med min fråga att göra.

OKej, fine. Nej, DVD som videoformat ät inte dött eller CD som musikformat är inte dött. MEN(!), CD som videoformat är dött & DVD som musikformat är dött.

Citat:

Ärligt talat så skulle jag välja en zeppelinare. Det verkar betydligt mer spännande och bekvämt.

Japp.

Citat:

Jag får för mig att Wiimoten ofta är lite för oprecis för att fungera bra med dessa genrer. Dessutom skulle dessa spel fungera lika bra om konsoltillverkarna skickade med en mus.

Dom fungerar väldigt precist (i vilket fall bättre än två waggle pinnar (dual analog)). Skickade man med en mus tillsammans med spelen så skulle det vara som om utvecklarna ville säga "Okej, här har ni spelet. Tyvärr funkar det inte bra med dagens handkontroller så ni får använda en mus istället, eller bättre upp, ladda ner en piratversion & spela på datorn istället för vi kan verkligen inte utveckla spel."
Eller?

Citat:

har du några siffror som visar att spelbranschen backade före Nintendo släppte sin Wii?

Nintendo satt liv i branschen? Hur många utvecklare är det som egentligen tillverkar spel till Wii? Hur bra säljer spel som utvecklas av andra än Nintendo - det verkar ju mest bara vara Nintendos egna spel som säljer bra så hur "räddar" Wii resten av branschen? (DS har jag inte så stor koll på men den konkurrerar inte på samma marknad)

Jag har inte specifika siffror men om du söker runt lite på nätet ser du att utvecklare fick mer revenue (omsättning) istället för mer profit (vinst). Till Wii/NDS får man mer profit/revenue. Detta torde visa att man får in mer pengar på dessa konsoler än dom klassiska. Ubisoft fick in 40% (eller om det var omsättning) av sin vinst endast från NDS, Wii som två & PS360/PSP som förlorade konsoler. Tror även Iwata sa något om detta år 2004 (om jag minns rätt). Det var i princip att GC var en totalflopp & att spelmarknaden hade stagnerat. Gamla spelare slutade spela & nya tog deras platser. Han nämnde även att dom skulle utöka marknaden med deras nya konsoler, vilket dom bevisligen nu (år 2009) har gjort.

Nu ska jag inte skriva världens uppsats. Ska bara klargöra lite saker. Efter NES-eran, då 16-bitarskriget började så har utvecklare fortsatt att endast uppgradera konsolerna istället för att göra något nytt. I & med det har inte antal procent spelintresserade vuxit något. Visst har antalet spelare ökat, men antalet procent är på samma nivå. Säger man att Sony utökade marknaden med PS2 så har man fel. Sony kunde nå ut till fler spelintresserade (nu jämför jag med NES) på grund av att världen har blivit mer global. Det är mycket lättare idag att skeppa ett antal produkter från Asien till alla länder runt om i Europa än vad det var för 20 år sedan, otroligt mycket lättare. Så nej, Sony utökade inte marknaden med PS2. Det gör däremot Nintendo med Wii. Eftersom PS360 fortsätter på samma spår med bättre konsoler & uppgradera (visuellt sett) spel istället för bättre (läs nya & innovativa) spel så breddar man inte marknaden. Det är här som Wii kommer in. Wii plockar in nya spela (så kallade icke-spelare (eller som "hardcores" vill säga, casuals)). Det är dessa icke-spelare som är grundstommen för utökningen & succén bakom Wii/NDS. & säg för tomtens skull inte att det är något fel med detta. För enligt ett visst schema (som jag inte orkar gå in närmare på nu) så kommer dessa icke-spelare att utvecklas & bli spelare som gillar spel som GTA, Gears of War. Naturligtvis kommer inte alla att göra detta, men en stor del.

Eller nej, jag är för trött efter all plugg inför tentamen nu på onsdag för att orka förklara allt här & visa alla teorier om detta ämne. Läs hellre min blogg & kommentera där eller återkom med synpunkter här.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Jag har inte specifika siffror men om du söker runt lite på nätet ser du att utvecklare fick mer revenue (omsättning) istället för mer profit (vinst). Till Wii/NDS får man mer profit/revenue. Detta torde visa att man får in mer pengar på dessa konsoler än dom klassiska. Ubisoft fick in 40% (eller om det var omsättning) av sin vinst endast från NDS, Wii som två & PS360/PSP som förlorade konsoler.

Enligt ett dokument från Ubisoft (som du länkar till i kommentarerna på din blogg) så står DS för 39% av deras försäljning (det nämns inget om förtjänst eller omsättning). Detta kan till och med anses vara lite lågt eftersom (enligt samma dokument) drygt 60% av spelen de ger ut är till DS. Kombinerar man detta med det faktum att det sålts lika många DS som Wii, 360 och PS3 tillsammans så ser det inte så fantastiskt ut längre.

Edit: Lite drygt 10% av spelen Ubisoft gör ges ut på 360 och/eller PS3 men de står tillsammans för 40% av deras försäljning. Alltså betydligt färre spel och en mindre kundbas men de står ändå för en större andel av försäljningen än vad DS gör. Dessa siffror blir såklart inte så exakta men de ger i alla fall en liten fingervisning om hur det ser ut.

Många av spelen de gör till DS görs för att de är billiga att skapa och inte behöver sälja så fantastiskt mycket för att börja generera vinst. Med en så stor kundbas så säljer det mesta nog många exemplar för att gå ihop.

Skrivet av Herbert:

Wii plockar in nya spela (så kallade icke-spelare (eller som "hardcores" vill säga, casuals)). Det är dessa icke-spelare som är grundstommen för utökningen & succén bakom Wii/NDS. & säg för tomtens skull inte att det är något fel med detta. För enligt ett visst schema (som jag inte orkar gå in närmare på nu) så kommer dessa icke-spelare att utvecklas & bli spelare som gillar spel som GTA, Gears of War. Naturligtvis kommer inte alla att göra detta, men en stor del.

Det är kanonbra att det kommer nya spelare som gör marknaden lite bredare. Jag tror dock att de flesta nya spelare inte går vidare och börjar med "hardcore" spel. De flesta i denna grupp nöjer sig med enkla spel som går att spela någon gång i veckan när de ska festas eller dylikt. Då tar de fram Wii Sports, Guitar Hero eller Singstar osv. "Hardcore"-spelen tar helt enkelt för mycket tid - både att lära sig och sedan att spela - samt att de inte fungerar vid sociala sammanhang.

Jag ska läsa igenom dina blogginlägg lite nogrannare sedan - jag hann bara "skumma" lite nu.

Medlem

Tack för att du tog dig tid att läsa igenom bloggen. Uppskattas, speciellt när man får lite feedback.

Skrivet av Margy:

Enligt ett dokument från Ubisoft (som du länkar till i kommentarerna på din blogg) så står DS för 39% av deras försäljning (det nämns inget om förtjänst eller omsättning). Detta kan till och med anses vara lite lågt eftersom (enligt samma dokument) drygt 60% av spelen de ger ut är till DS. Kombinerar man detta med det faktum att det sålts lika många DS som Wii, 360 och PS3 tillsammans så ser det inte så fantastiskt ut längre.

Edit: Lite drygt 10% av spelen Ubisoft gör ges ut på 360 och/eller PS3 men de står tillsammans för 40% av deras försäljning. Alltså betydligt färre spel och en mindre kundbas men de står ändå för en större andel av försäljningen än vad DS gör. Dessa siffror blir såklart inte så exakta men de ger i alla fall en liten fingervisning om hur det ser ut.

Många av spelen de gör till DS görs för att de är billiga att skapa och inte behöver sälja så fantastiskt mycket för att börja generera vinst. Med en så stor kundbas så säljer det mesta nog många exemplar för att gå ihop.

Attans, jag som hade fått för mig att NDS-spelen ger mer vinst/spel & att företaget går back/+- på PS360-spelen.

Citat:

Det är kanonbra att det kommer nya spelare som gör marknaden lite bredare. Jag tror dock att de flesta nya spelare inte går vidare och börjar med "hardcore" spel. De flesta i denna grupp nöjer sig med enkla spel som går att spela någon gång i veckan när de ska festas eller dylikt. Då tar de fram Wii Sports, Guitar Hero eller Singstar osv. "Hardcore"-spelen tar helt enkelt för mycket tid - både att lära sig och sedan att spela - samt att de inte fungerar vid sociala sammanhang.

Jag ska läsa igenom dina blogginlägg lite nogrannare sedan - jag hann bara "skumma" lite nu.

Ptja, enligt det jag har skrivit så kommer icke-spelarna att mogna & börja spela mer avancerade spel (naturligtvis inser jag att inte alla kommer nå ända upp till epic RPGs, men actionspel/äventyr/fps tror jag att en större del når upp till). Gissa några gånger på varför Mario Kart Wii sålde mer än Super Mario Galaxy, Zelda: TP & Metroid Prime 3 tillsammans. Det beror helt enkelt på att Mario Kart Wii är ett övergångsspel där Wii Sports-spelarna (icke-spelarna) börjat mogna & vill ha mer utmaning. Dom andra tre spelen var för avancerade för dessa människor & sålde endast (endast & endast, majoriteten kanske är ett bättre ordval) till fans av iterationerna.

Tänk även på att Mario Kart Wii gav dessa icke-spelarna en känsla att tävla online mot riktiga människor! Detsamma gör Animal Crossing där dom nu har infört Wii Speak. Jag skulle inte bli förvånad om Wii Sports Resort hade både online+Wii Speak.

*återgår till pluggandet*


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Skriv svar