Nervsystem

Medlem
Nervsystem

Tänk om det här hade varit bilder inifrån din hjärna. En mikroskopisk kamera som seglar runt i ditt blodsystem i sann Lennart Nilsson-anda, fast taget steget längre.
För er som inte känner till Lennart Nilsson och hans fantastiska verk lägger jag här en länk till wikipedia: [http://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Nilsson_(fotograf)]

Ibland behöver man inte ta sig in i människokroppen dock för att få dessa typer av bilder. Jag hittade de här fantastiska buskarna med vad jag tycker ser ut som nervbanor och synapser. Spännande söndag!

Jag har redigerat bilderna i Photoshop CS4 för att få till den rosa tonen. Har sedan lagt ihop 3 bilder i en triptyk.

Triptyk heter det då man har 3 fotografier eller konstverk sammanställda och tänka att ses tillsammans för en större helhet. Det måste inte vara tre bilder som visar samma sak eller är tagna likadant, men temat ska vara detsamma. Det finns lite "regler" men man kan säga att mittenbilden är den starkaste och ska väl kunna stå för sig själv. De två på sidorna hänger på för att bygga ytterligare en dimension till upplevelsen och för att öka på intrycket. Vill man kan man som jag ha en stående bild i mitten och två liggande på sidorna, för att på så sätt sätta ytterligare fokus på bilden i mitten.

Enjoy.

#blogg

Medlem
Nervsystem

Mer fotolektioner åt folket!

Medlem

Mer folk åt fotolektionerna!

Medlem

Tack grabs! Alltid kul med folk som hejar på en.

Det kommer mer fotoskola, I promise! Så länge folk är intresserade så skriver jag.

Inaktiv

Helt klart intressant, fortsätt bara!


signatur

PSN - Addeproffs

Ikonografiskt sett och enligt det gyllene snittet, borde den vänstra bilden ha varit längst ut till höger, mittbilden roterad ett varv åt höger och placerad till vänster, och den vänstra bilden placerad i mitten. Så som du har nu har du en bild med limbisk konnotation längst ut till vänster, dvs. den är mer organisk i mitten än de andra två, dessutom är de suddiga partierna lite oorganiserade, men detta kan ju vara din tolkning av nervsystemet som är allt annat än organiserat enligt 618 - principen... Jag tror du arrangerade bilderna enligt bildernas mörka partier; sammantaget ger detta en viss balans...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad gäller ikonografi har jag ingen aning (förklara gärna) men det gyllene snittet ser jag som en bra tanke, dock ingen regel. Limbisk konnotation.. kräver återigen en förklaring av begreppet innan jag kan ge mig in i en diskussion men det låter ju spännande!

För mig är fotografi nästan helt uteslutande grundat på en känsla jag får för bilderna. Jag använder säkert ofta olika "regler" eller tips, men antagligen lika ofta gör jag det inte. I mina ögon "ser" något rätt ut eller inte och jag går efter det. Kan nog vara så att jag tänkt på de mörkare partierna i förhållande till hur jag placerat dem i triptyken.
Helt personlig åsikt, men regler och "måsten" inom fotografin tycker jag är fängslande av kreativitet.

Ikonografi är en konstvetenskaplig term som syftar på att man vill ta reda på idén bakom en bild och utforska dess teman genom att jämföra motivet / motiven med liknande begreppsvärldar...

Limbisk konnotation är min egen tolkning / ordkonstruktion av hur jag uppfattar ditt motiv och ditt arrangemang

"Regler" är ofta baserade på vad som är allmänngiltigt, och det är bra, för annars fattar ingen...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Då hänger jag med lite mer

Vad gäller reglerna så tycker jag att vi slopar dem helt och hållet, allmängiltigt eller allmänt vedertaget är för mig vad den stora massan håller på med och det vet ju alla att bara döda fiskar flyter med strömmen

Skämt åsido, men regler är till för att brytas. Många av mina mest intressanta bilder är tagna utanför mina eget uppsatta "regler" och man behöver tänja på gränserna lite för att inte komma hem med likadana bilder som alla andra gör.

Bra, då ska du fota och tänka "eklekticism"...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eklekticism

Ps. gäller även konsten dvs. bildens uppbyggnad och identifiering...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för tipset! Jag gillar idéen med att man blandar olika saker för att på så vis få fram en ny bättre. Det är väl ungefär så man kan tänka sig att göra även i foto. Blanda tekniker och idéer för att få fram nåt nytt och fräscht. Så man slipper vara en död fisk.

Alltid kul att lära sig nåt nytt!

1
Skriv svar