Startar om eller låser sig...

Medlem
Startar om eller låser sig...

Tja!

Kan en hårddisk/dvdläsaren göra så att datorn låser sig eller helt enkelt startar om? Hur länge brukar sådana hålla sig? För jag har haft båda i över 4 år.

jag tror inte det är mitt grafikkort. För det håller sig vid ~70 grader vid spelning.

Nån som har några ideer?

Medlem

Jag har samma problem som dig men pga att jag snart ska byta dator så orkar jag inte kolla vad problemet är. Jag misstänker dock att det är drivrutinerna som är gamla och behöver bytas.

Hårddisken kan väl göra så att datorn startas om men då ska den vara full har jag för mig. DVD läsare vet jag inte så mycket om men jag tror att det inte ska kunna orsaka några sådanna problem.

Medlem

Hårddiskarna är inte nära fulla. När jag bränner ut skivor och dylikt så brukar det låta från dvdläsaren.
Känns som om det börjar pajja? Grafikkortet har jag precis installerat nyaste omega drivers + att jag har bytt fläkt.

Känns så konstigt.. Ibland kan jag liksom spela en timme innan det händer nått, ibland tar det typ 5-10minuter..

Inaktiv

Hårdvara.

Överhettning.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Men jag har ju t.o.m öppnat chassit och satt en stor fläkt bredvid. Kanske hårddiskarna som sitter för tätt. Får prova flytta dom.

Inaktiv

Lite mer preciserat.

Koppla ur all hårdvara som inte behövs och prova. As a start.
Kolla även så att inte chipset blir överhettat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag behöver ju allt för att kunna spela. Det händer bara när jag spelar. Vad använder man för program för att kolla tempen på chipset? Det är väl där den lilla fläkten moderkortet är?
Glömt sagt att ibland fryser den bara i kanske 10-20 sekunder.

tänkte lägga till tempen på lite saker..
Använder mig av Speedfan
Vila: CPU ~30c
AUX(vad är det?) ~25c
HD0 30-35c
HD1 30-35c
Temp1 ~40c
Core 0 ~40c
Core 1 ~40c
Core ~50c
Ska testa spela lite och se..

Medlem

enda som ökar mkt är
Core 0 Core 1 till 50c
Core till 60c

Normalt?

1
Skriv svar