Medlem
Minnesfråga

Hej,

såg ett bra erbjudande på 2x2gb corsair (800MHz) minnen och tänkte att det kunde vara en "kick" för min dator till jag köper en ny.
men, det är ju en gammal dator jag sitter på och moderkortet stödjer max ,urklipp från SiSoftSandra, 4x 133 MHz (532MHz data rate).
går det att använda dom nya minnena i min gamla dator? vad kommer att hända? klockas dom ner till 532MHz automatiskt eller man måste göra inställningar i bios och sånt?

Medlem

Hm alltså dom kommer gå i samma hastighet som dina nuvarande förmodligen om inte ditt moderkort stödjer 6400 (800mhz) minnen.
Det du också måste veta är om dina nuvarande minnen är av typen ddr 2 minnen som 800mhz minnen är annars kommer nog det inte att fungera.
Hur som helst om det fungerar så är det klockning av minnena du måste göra upp mot 800mhz om det går.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Jag har en annan fråga, jag har 2x1gb 675MHz minnen, kan jag sätta in 2gb till med en annan hastighet? t.ex. 2x1gb 800MHz minnen. Mitt moderkort stödjer 800MHz, men blir prestandan konstig eller nått?

Medlem

glömde nämna att jag plockar ut de minnena som sitter i (2x512MB)

det stod också i Sandra att minnen om stöds är DDR-SDRAM och DDR2-SDRAM, max 532MHz data rate, max 4GB.
det är ju bara då att corsair minnena är snabbare än det som stöds. annars så "klarar" dom kriterierna.
kommer ju få en prestandaförlust, men det är också det enda som kommer att hända? eller...

vet inte om det spelar någon roll men systembus:en är på 800MHz

@73mpl4R: blandar man minnnen så kör alla i den hastighet som det långsammaste minnet håller.

Medlem

Okej, tack!
Blir förmodligen bara en prestandaförlust tror jag också

Medlem

ingen som har något att invända?
tolkar det som ett "Go for it"

nj
Medlem

Du har ett moderkort som stöder både DDR och DDR2-minnen alltså? Vet du vad det är för minnessort som du har installerat nu?
Antagligen så har du två DDR- och två DDR2-minnesplatser (då det skiljer fysiskt mellan dem), och du kan bara ha en sorts minne installerat i taget.

Medlem

tror att det är DDR2 som sitter i. kan tyvärr inte kolla nu, kan kolla närmre när jag kommer hem.

men det är en Hem-PC från HP från 04/05.

Medlem

ska bara bekräfta ovanstående.

det sitter 2 stickor 512mb DDR2 4.0-4-4-11.

"SiSoftware Sandra

System Memory Controller
Location : Mainboard
Error Correction Capability : None
Number of Memory Slots : 4
Maximum Installable Memory : 4GB
BANK1 - DIMM1 : Manufacturer0 PartNum0 SerNum0 AssetTagNum0 DIMM Synchronous DDR2-SDRAM 512MB/64
BANK2 - DIMM2 : Empty
BANK3 - DIMM3 : Manufacturer2 PartNum2 SerNum2 AssetTagNum2 DIMM Synchronous DDR2-SDRAM 512MB/64
BANK4 - DIMM4 : Empty

Chipset 1
Model : Hewlett-Packard Company 82915G/GV/GL/P/PL/GL/910GE/GL Grantsdale Host Bridge/DRAM Controller
Revision : A5
Bus : Intel AGTL+
Front Side Bus Speed : 4x 200MHz (800MHz data rate)
Maximum FSB Speed : 4x 200MHz (800MHz data rate)
Width : 64-bit
HTT - Hyper-Threading Technology : Yes
I/O Queue Depth : 12 request(s)
Maximum Bus Bandwidth : 6400MB/s (estimated)

Logical/Chipset 1 Memory Banks
Bank 0 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-11 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Bank 4 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-11 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Supported Memory Types : DDR-SDRAM DDR2-SDRAM
Channels : 2
Memory Bus Speed : 4x 133MHz (532MHz data rate)
Maximum Memory Speed : 4x 133MHz (532MHz data rate)
Multiplier : 2/3x
Width : 64-bit
Memory Controller in Processor : No
Performance Acceleration Technology : No
Refresh Rate : 7.80µs
Power Save Mode : No
Fixed Hole Present : No
Maximum Memory Bus Bandwidth : 8512MB/s (estimated)"

1
Skriv svar