Capcom svarar på kritik kring RE5

Robot
Medlem
Capcom svarar på kritik kring RE5

Det finns en stor marknad för dlc i alla dess former, och det är klart att företagen ser potentialen i dessa.
Att köpa extra kostymer, prylar, skins osv är väl en sak. Men att släppa en så pass "stor" sak som ett versusläge så tätt inpå releasen känns som ett stort hån mot dom konsumenter som köpt spelet redan.
För nog fasen kunde dom ha tryckt in det på samma skiva innan den gick till press?

Har inte läst vad Herr.Svensson sagt själv förutom det som fz.se skriver i nyheten här. Men om han använder ord som "skitsnack" för att förklara för irriterade kunder varför så borde han nog skickas på en pr-utbildning.
Dryghet mot kunder är inget något företag vinner på i längden.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Håller med föregående talare. Var heltänd på RE5, men efter detta skott i foten vet jag inte om jag vill ha något med det att göra. GG Capcom.

Medlem

Haha ja vet ej vad man ska säga, men en sak är säker att det hade nog varit bättre om herr svensson hade hållt käften stängd hehe

Medlem

DLC som man får pröjsa för suger på alla spel! Detta är inte det enda spelet som drabbas av det... Ta Fallout 3 t ex... som man inte kan spela färdigt förrsen i april bara för att man vill kunna levla upp till 30... där kan man snacka om ofullständigt spel! Sen om det är 1 mån efter release eller ett helt år spelar fan ingen roll...


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Min kritik är snarare att de inte släppt till PC :(!


signatur
Inaktiv

kommer ej att köpa detta spel pga av detta.

Medlem

Jag tycker det är lite smålustigt att vissa säger att dom kommer att bojkotta spelet för att man måste betala för versus-mode.
Är det seriöst talat nån som tror att RE5-engine lämpar sig bra för versus modes? RE-spelen har ju alltid haft rätt tröga kontroller, som visserligen bidrar lite till känslan tycker jag....men enbart när man spelar igenom story-mode (eller mercenaries som man kan låsa upp sen).
Att bojkotta ett spel som har ett så pass bra story-mode enbart pga att man måste betala för versus-mode låter ju löjligt.
Bojkotta istället versus-mode DLC för att det är ju helt meningslöst i ett sånt här spel.

Medlem
Skrivet av Alm872:

kommer ej att köpa detta spel pga av detta.

LOL, man behöver INTE köpa DLCn.

Medlem

För att vara lika vacker i munnen som Svensson är det ju såklart ren bullshit. Dom har upptäckt att det finns en möjlighet att dryga ut det redan väldigt höga releasepriset på spelet och tar såklart chansen. Står väl inte på förrän man får betala för att få spela mot den "riktiga slutbossen" och det motiveras med att näst sista bossen minsann är lika rolig men att det är en liten "extra bonus" för de som är beredd att betala det.

Medlem

Men givetvis gör dom så här för att vi konsumenter tycker det är okey. Hade ingen köpt det så hade de inte gjort så här. Jag undrar hur det hade sett ut om de hade gjort så här på PC, tex via steam. Eftersom PC-spelare är mer vana att få patchar och tillägg gratis så undrar jag, men antagligen skulle vi köpa det också :/


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av AstroCreep:
Skrivet av Alm872:

kommer ej att köpa detta spel pga av detta.

LOL, man behöver INTE köpa DLCn.

Du måste väl köpa spelet för att kunna använda DLCn?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:
Skrivet av Alm872:

kommer ej att köpa detta spel pga av detta.

LOL, man behöver INTE köpa DLCn.

Nähä, vad är det för försvar? Ok, vi släpper halva spelet och så får du köpa resterande halva via DLC. Men jag menar, det är ju lugnt, du BEHÖVER ju inte köpa DLC:n. Du kan ju ändå spela den halva som följer med det du betalat 550 spänn för.

Medlem

Hur blir det med alla DLC:s man köpt när man om 10 till 20 år dammar av sina gamla spel kanske fått tag i en gammal xBox360 för den man hade back in the days använde ens barn som toalett en söndags morgon för många många år sedan.

Kommer man kunna koppla upp sig och plocka hem DLC:s man en gång betalat för eller är dom borta för alltid.

Antagligen släpper dom om några år spelen igen fast med alla uppdateringar och DLC:s som dom pumpat ut under åren i en ny ultimate limited super edition.

?

Medlem

fult av dom att mjölka pengar direkt, känns ju som att man inte har köpt ett komplett spel när det kommer DLC så fort.

Allt handlar om känslan, är spelet bra vill jag ha det så komplett som möjligt, då köper jag all möjlig dlc men att behöva köpa det så snabbt för att få ett komplett spel känns fult, spelet ska vara komplett och färdigt när man köper det på skivan. Att de sen fortsätter jobba på spelet efter releasen är ok men allt som det jobbas på innan releasen bör komma med på skivan.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Min kritik är snarare att de inte släppt till PC :(!

Antagligen pga piratkopiering,

Alla pc-spelare drabbas ju men jag tror marioteten ändå skulle ha laddat ner spelet vilket är dumt, fler och fler spel släpps inte på pc, anledning måste vara piratkopiering.

Jag tror också att pc-spelandet kommer dö ut helt till slut, så att man jobbar på en dator och spelar på konsol, men konsol behöver inte betyda tv och handkontroll. Själv har jag ett ps3 och har det kopplat till en datorskärm, iofs spelar jag med kontroll, men det finns adaptrar till mus och tangentbord. i framtiden tror jag det kommer finnas konsoler med mus och tb istället för datorer. just för att förhindra piratkopieringen.

Medlem

Nu har väl inte multiplayer varit någon avgörande detalj för just Resident Evil historiskt sett. Om man hade gjort samma sak med, säg, Call of Duty så hade jag förstått kritiken - men i Resident Evil?


signatur
Medlem

Det dryga är ju att det släpps så kort efter spelet är ute, hade det kommit ett par månader efter så okej, men detta är ju fan fult.. det blir knappast en majoritet som köper dlc ändå så varför splitta upp community på detta sätt.. Får mig att tänka på motorstorm som fick en 3 nya banor som kostade pengar,, det var inte många online som hade köpt det fastän det kostade nästan ingenting.

Medlem
Skrivet av kangas1000:

DLC som man får pröjsa för suger på alla spel! Detta är inte det enda spelet som drabbas av det... Ta Fallout 3 t ex... som man inte kan spela färdigt förrsen i april bara för att man vill kunna levla upp till 30... där kan man snacka om ofullständigt spel! Sen om det är 1 mån efter release eller ett helt år spelar fan ingen roll...

Nja, den dlc som kom till gta 4 var väl värt sitt pris, hursomhelst så skaffar man inte sånt ändå, för när en dlc väl släpps så har man oftast tröttnat på orginalspelet totalt.

Medlem

Hade förståt kritiken mot detta om Capcom hade sagt att det skulle ingå i spelet från början.
Men nu kan inte jag minnas att dem har pratat om detta tidigare.

Medlem

Jag hade nog köpt mer DLC om jag kunde sälja dem vidare... Nu kan man bara sälja sitt spel men inget annat begagnat. Inte spelekonomiskt sunt för mig att köpa DLC. Väldigt få spel som jag tycker är värda det. GTA IV och Fable 2 t.ex.


signatur

- r4z0r -

Medlem

Jag tror det är dumt gjort av Capcom att släppa denna DLC så tätt inpå releasen. Hade de hållt på den ett tag hade kanske reaktionen inte blivit den samma.

Svenssons svar var allt annat än smidigt. Att, som representant för ett företag, bemöta ett klagomål från kund med att det är skitsnack är inte rätt väg att gå oavsett vad man personligen tycker.

Skrivet av apanbajs:

Hur blir det med alla DLC:s man köpt när man om 10 till 20 år dammar av sina gamla spel kanske fått tag i en gammal xBox360 för den man hade back in the days använde ens barn som toalett en söndags morgon för många många år sedan.

Kommer man kunna koppla upp sig och plocka hem DLC:s man en gång betalat för eller är dom borta för alltid.

Detta är ett av de stora problemen jag ser med nerladdningsbart innehåll och även diverse DRM-lösningar. Tyvärr är det sällan det uppmärksammas av företagen. Jag har många spel som har flera år på nacken men som jag fortfarande spelar. Men nu är risken att sådant jag köper idag blir obrukbart i framtiden.

Medlem

bah vem bryr sig, jag hoppas inte folk kmr borja me sanna metoder pa Pc'n

man kan ju vaelja att inte kopa DLC ocksa
Man maste inte kopa allt man ser i fonstret... 8)
det e det som e konsumentmakt

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag tror det är dumt gjort av Capcom att släppa denna DLC så tätt inpå releasen. Hade de hållt på den ett tag hade kanske reaktionen inte blivit den samma.

Svenssons svar var allt annat än smidigt. Att, som representant för ett företag, bemöta ett klagomål från kund med att det är skitsnack är inte rätt väg att gå oavsett vad man personligen tycker.

Skrivet av apanbajs:

Hur blir det med alla DLC:s man köpt när man om 10 till 20 år dammar av sina gamla spel kanske fått tag i en gammal xBox360 för den man hade back in the days använde ens barn som toalett en söndags morgon för många många år sedan.

Kommer man kunna koppla upp sig och plocka hem DLC:s man en gång betalat för eller är dom borta för alltid.

Detta är ett av de stora problemen jag ser med nerladdningsbart innehåll och även diverse DRM-lösningar. Tyvärr är det sällan det uppmärksammas av företagen. Jag har många spel som har flera år på nacken men som jag fortfarande spelar. Men nu är risken att sådant jag köper idag blir obrukbart i framtiden.

Kommer det inte vara så då att dagens konton man har på ps3 eller 360 hänger med till nästa genaration också, och allt det man köpt på den äldre konsollen också kan kan köras på den nya konsollen ?
Eller slänger man en massa cash i havet när man köper typ aracde spel på psn och Live till dagens konsoll, och sen måste man köpa samma spel igen till nästa konsol om man vill lira gamla Sonic eller så ?

Medlem
Skrivet av ZUJ:
Skrivet av kangas1000:

DLC som man får pröjsa för suger på alla spel! Detta är inte det enda spelet som drabbas av det... Ta Fallout 3 t ex... som man inte kan spela färdigt förrsen i april bara för att man vill kunna levla upp till 30... där kan man snacka om ofullständigt spel! Sen om det är 1 mån efter release eller ett helt år spelar fan ingen roll...

Nja, den dlc som kom till gta 4 var väl värt sitt pris, hursomhelst så skaffar man inte sånt ändå, för när en dlc väl släpps så har man oftast tröttnat på orginalspelet totalt.

FO 3 expansionerna kom långt efter spelet och ger spelet ett replay värde vilket jag bara ser som posetivt. Spelet är från början är egentligen bara tänkt för 20 levlar vilket spelskaparna senare kom fram till var ett misstag. Att säga att FO 3 är ofullständigt och att dom är snåla för att dom inte hade med expansionerna i spelet från början tycker jag är väldigt fel...

Att släppa viktiga saker strax efter realese och ta betalt för dom tycker jag är dålig stil. Personligen så trodde jag faktist inte att capcom var så oseriösa.

Medlem

Det är så dumt att folk ens började att acceptera DLC och mikrotransaktioner... Folk som har för enkelt att strö pengar omkring sig eller för snälla föräldrar som gärna lånar ut sina kreditkort... Det var bättre förr när det kom patchar, gratis, och som många gånger innehöll nytt material ändå.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av OLNO100:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Min kritik är snarare att de inte släppt till PC :(!

Antagligen pga piratkopiering,

Alla pc-spelare drabbas ju men jag tror marioteten ändå skulle ha laddat ner spelet vilket är dumt, fler och fler spel släpps inte på pc, anledning måste vara piratkopiering.

Jag tror också att pc-spelandet kommer dö ut helt till slut, så att man jobbar på en dator och spelar på konsol, men konsol behöver inte betyda tv och handkontroll. Själv har jag ett ps3 och har det kopplat till en datorskärm, iofs spelar jag med kontroll, men det finns adaptrar till mus och tangentbord. i framtiden tror jag det kommer finnas konsoler med mus och tb istället för datorer. just för att förhindra piratkopieringen.

Finns ju piratkopiering till Xbox360 och Wii också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att släppa viktiga saker strax efter realese och ta betalt för dom tycker jag är dålig stil. Personligen så trodde jag faktist inte att capcom var så oseriösa.

Håller med till 100% här.
Hursomhelst...versus mode i RE-5 är knappast något viktigt, eller ens till början påtänkt.
Jag tror nog många tyckte det var en enorm (och oväntad) bonus att man ens skulle få spela co-op i ett Resident Evil-spel.

Versus (deathmatch?) mode i ett spel där man inte kan manövrera karaktären snabbt eller skjuta medan man springer + jobbiga kameravinklar (som blockeras av karaktären som tar upp mycket av skärmen) + relativt tröga kontroller för att använda healing items osv tror jag knappast blir en höjdare ändå...definitivt inget som jag skulle kalla viktigt..eller vara en så pass väsentlig del att man skulle kalla det för "halva spelet" (som en annan som postade högre upp sa i någon liknelse).

Versus mode är helt enkelt en bonus för de som känner att dom vill spendera pengar på det.
Jag tror majoriteten kommer att skippa versus mode i RE5...vare sig det hade varit gratis eller ej.

Inaktiv

Vill ni ha DLC'n så köp den, vill ni det inte så låt bli, det är väl inte svårare än så. Det ska tydligen gnällas så fruktansvärt om sånt här hela tiden. Det är en fri marknad, om Capcom vill göra på det här viset så är det väl knappast något nytt?
Sen måste jag hålla med Shoryu, versus mode i RE5? Låter ungefär lika roligt som versus i det gamla peka och klicka mysteriet Myst till PC för många år sedan.

Medlem
Skrivet av selver:
Skrivet av OLNO100:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Min kritik är snarare att de inte släppt till PC :(!

Antagligen pga piratkopiering,

Alla pc-spelare drabbas ju men jag tror marioteten ändå skulle ha laddat ner spelet vilket är dumt, fler och fler spel släpps inte på pc, anledning måste vara piratkopiering.

Jag tror också att pc-spelandet kommer dö ut helt till slut, så att man jobbar på en dator och spelar på konsol, men konsol behöver inte betyda tv och handkontroll. Själv har jag ett ps3 och har det kopplat till en datorskärm, iofs spelar jag med kontroll, men det finns adaptrar till mus och tangentbord. i framtiden tror jag det kommer finnas konsoler med mus och tb istället för datorer. just för att förhindra piratkopieringen.

Finns ju piratkopiering till Xbox360 och Wii också.

Jo men den är ju inte lika utbredd. Nästa generations konsoler ifrån ms och nintendo kommer det nog inte gå att kopiera till, sony har ju lyckats. Däremot så är deras spel också dyrast och pc spelen billigast och det beror nog antagligen på att på ps3 har man inget alternativ.

12
Skriv svar