Hårddisken hittas inte vid formatering

Medlem
Hårddisken hittas inte vid formatering

Jag har haft ett problem på datorn som jag postade om för kanske 2-3 veckor sen, och jag fick rådet att formatera om den, för den stängdes av hela tiden när jag startade spel, laddade hem filmer, brände ut filmer.. osv.

Så nu har jag kunnat låna en extern hårddisk, men har inte kunnat föra över stora saker för då startar datan om sig...
Så ringde jag iallafall en kompis och vi försökte formatera om den/ominstallera windows , men då stod det att "Hårddisken kan inte hittas"

Så vi försökte installera SATA drivrutinerna och det dära.. men problemet är kvar..

Ska jag köpa en ny eller går den att rädda?

Den är 3 år gammal så att köpa ny hårddisk till den verkar onödigt imo.

EDIT

detta kanske är mjukvara föresten.. om nån admin kanske kunde flytta över den? eller jag vet inte om det kanske är hårdvara

Inaktiv

Problem generellt emellanåt beroende på moderkort etcetera.

Ibland räcker det med att gå in i BIOS och låta den söka där en vända.

På äldre system är det ibland nödvändigt att mnanuellt skriva i BIOS, känsligt med om det är master eller slave, för lång kabel etcetera.

Prova att sök i BIOS först.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag skulle ju inte chansa om jag var du. Hårddiskar är såpass billiga idag att jag nog hellre hade köpt en ny än att lita på en som beter sig skumt. Nu har jag visserligen haft en massa otur just med hårddiskar så jag kanske är extra nojig hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Jag skulle ju inte chansa om jag var du. Hårddiskar är såpass billiga idag att jag nog hellre hade köpt en ny än att lita på en som beter sig skumt. Nu har jag visserligen haft en massa otur just med hårddiskar så jag kanske är extra nojig hehe.

men om du haft datorn sedans januari 2005, skulle du satsat på ny hårddisk då?

Medlem

Japp hehe. Det är så billigt med utrymme nu så det skulle inte störa mig det minsta. Jag skulle inte uppgradera nåt annat, direkt, dock. Men hårddisken hade jag bytt ut om jag nu planerade att använda eländet hehe.


signatur
1
Skriv svar