Svårt val vid speldatorer

Medlem
Svårt val vid speldatorer

Tja, Det här börjar bli riktigt svårt:\ Jag kan inte bestämma mig vilken dator jag ska ha:(
Jag gjorde en tråd för några dagar sen och frågade om en dator var bra, Det visade sig att GF 8800 GTS 640 var ett gammalt grafikkort. Så hjälp, vilken ska jag ta:P
AMD AM2 A64 X2 6400. Pris: 7990
CPU: AMD AM2 Athlon64 6400+ X2 Dubbelkärnig
Minne: 4096MB DDR2 DualChannel (4x1GB )
Hårddisk: 1000GB 7200 RPM 16MBx2 Cache, tyst (2x500GB )
Optisk: DVD-brännare DVD±RW 20X med dubbla lager
Nätverkskort: 10/100/1000 Mbps Gigabit-LAN
Grafik: GF 8800 GTS 512MB DDR3 PCI-E, HDTV, TV-out, DVI
Ljud: 8 kanalers Surround HD-Audio
Låda: ATX Extra tyst och välkylt med USB och ljud även på fronten, 500W Power
Anslutningar: 6 x USB2.0, Audio, GLAN, Parallell, Seriell, VGA, DVI, PS2
Program & drivrutiner: Alla drivrutiner för tex ljud & nätverk ingår. Operativsystem ingår ej
Garanti: 1års garanti på alla hårdvaror. Möjlighet att teckna 3års försäkring finns också

ELLER

Fujitsu Siemens Scaleo Xi2530 Pris: 6795:-
? Processor: Intel Core 2 Duo E6750 S775
? VGA: Nvidia GeForce 8800GTS 640MB PCIe HDTV 2xDVI
? Ljud: FM X-Fi (incl. Creative Soundblaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty)
? HD: 500 GB SATA 2 / 7200rpm
? Minne 2048MB DDR2 (2st 1024MB, 667MHz)
? Optisk:
- Super Multi-format SATA DVD-Burner DL (Double Layer)
- DVD-Player SATA, 16x/48x
? Cardreader 11in1
? MB ATX NV C2Q 775 PCIe
? 1x USB 2.0, Coaxial SPDIF IN/OUT, Optiscal SPDIF IN/OUT, AUX IN, Headphone, Line in/Mic, MIDI IN/OUT
? 1x Firewire, 4x USB 2.0, Mic, Headphone/Speaker-Out, Line in
? LAN:
- 10/100/1000 (RJ-45)
- Wireless 54MBit/s (external USB, 802.11g)

Jag vill kunna spela nya spel som Crysis på höga inställningar. Vilken ska jag välja? Tacksam för svar.:up:

Medlem

De första alternativet

Medlem

Tack för svaret:P nämn gärna varför, typ vad som är sämre eller bättre så e jag mycket tacksam Och hur tror du att den klarar Crysis?

Medlem

Varför bygger du inte datorn själv och bara köper delarna du vill ha?

Du sparar ju minst 2000 på att göra så. www.datorbutiken.com är billiga och bra. Och där kan man också välja att dom ska bygga ihop datorn åt dig för en 995. Då har du ändå sparat runt 500 till 1000 kr.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Jag har redan försökt:P Det blir över 9000 kronor tillslut. Jag testade göra en likadan som den för 6795:- Dock blev den som jag gjorde lite sämre men MYCKET dyrare:( Bev runt 9000:- Så det verkar inte vara så bra att göra själv, ska välja nån av dem två datorerna:P Men behöver veta vilken:up: tack för svaret ialafall.

Medlem

Jo för att grafikkortet är snabbare i de första alternativet och du har 2 gb mer minne + att processorn är snabbare

Medlem
Skrivet av V!ruS!:

Jo för att grafikkortet är snabbare i de första alternativet och du har 2 gb mer minne + att processorn är snabbare

Är processorn snabbare?:O Jag har hört att AMD ska vara sämre än intel... Är det sant? och första har väl 6400 och den andra 6750, eller har jag fel?:P Jag är inte så bra på de sakerna. Huvudsaken är att den klarar krävande spel bra:) Tack för svaret;)

Medlem
Skrivet av Revador:
Skrivet av V!ruS!:

Är processorn snabbare?:O Jag har hört att AMD ska vara sämre än intel... Är det sant? och första har väl 6400 och den andra 6750, eller har jag fel?:P Jag är inte så bra på de sakerna. Huvudsaken är att den klarar krävande spel bra:) Tack för svaret;)

Det är bara modellnamnet,

Skulle säga det första alternativet för grafikkortets skull.


signatur

B lup

Medlem

Så AMD är typ likadant som intel? Och de där siffrorna då? 6400 och 6750? spelar det någon roll? Sedan återstår huvudfrågan:P Hur bra kommer krävande spel som Crysis funka? Går det att köra på bästa kvalite?:up:

Medlem
Skrivet av Revador:

Så AMD är typ likadant som intel? Och de där siffrorna då? 6400 och 6750? spelar det någon roll? Sedan återstår huvudfrågan:P Hur bra kommer krävande spel som Crysis funka? Går det att köra på bästa kvalite?:up:

Går och går... du kan ju säkert ha alla inställningar på Very High men då kommer du säkert inte få mer än 15 FPS. Det bero ju också på i vilken upplösing du tänkt köra i...


signatur

B lup

Medlem

Hehe, ok. Men du vet inget om skilnaden med AMD och Intel och de där mysko siffrorna 6400 och 6750?:P För jag fattar typ ingenting av det.
Ps: om jag skaffar den kan jag väl köra flytande på High inställningar?;)

Medlem
Skrivet av Revador:

Hehe, ok. Men du vet inget om skilnaden med AMD och Intel och de där mysko siffrorna 6400 och 6750?:P För jag fattar typ ingenting av det.
Ps: om jag skaffar den kan jag väl köra flytande på High inställningar?;)

Det brukar vara så att ju högre siffror desto bättre, men jag är inte så insatt i AMD's processorer så jag vet inte, man kan ju inte alltid räkna så, t.ex 8800GTS 640 respektive 512


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

så AMD och Intel (båda datorerna) har i princip lika bra processorer?

Medlem

Just för tillfället så är intels processorer mer överklockningsbara än vad AMD's är. Så om du inte ska överklocka och vill kunna spela Crysis på så höga inställningar som möjligt rekommenderar jag som sagt det första alternativet

Medlem

Tack för svaren:up: Så du säger att första klarar Crysis på höga inställningar, det är jag glad över:)
Om du vill får du berätta kort vad överklockning är:P Hehe... Men för att få ett fullt svar... Är första datorn väldigt bra och klarar alla spel på höga inställningar?:P

Medlem

Överklocka är som när man trimmar en bil .. man gör den snabbare Och ja den datorn klarar i princip alla spel idag på high

Medlem

Coolt:P Jag hoppas det. Jag tror det blir mitt nästa köp... Tack för svaren igen;)

Medlem

Fan, kollade nu och såg att den saknade operativsystem:( Är det dåligt? Det kostar mycket separat och dessutom måste jag ha ett 64- bitars system pågrund av de 4GB Ramminnena:\
Är det fortfarande värt att köpa den?

Medlem
Skrivet av Revador:

Tack för svaren:up: Så du säger att första klarar Crysis på höga inställningar, det är jag glad över:)
Om du vill får du berätta kort vad överklockning är:P Hehe... Men för att få ett fullt svar... Är första datorn väldigt bra och klarar alla spel på höga inställningar?:P

Du kan spela det med allt på high och spelet flyter på bra:) Du kommer bli nöjd!! Ta alt 1 för grafikkortet och mycket ram större hd osv


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Revador:

Fan, kollade nu och såg att den saknade operativsystem:( Är det dåligt? Det kostar mycket separat och dessutom måste jag ha ett 64- bitars system pågrund av de 4GB Ramminnena:\
Är det fortfarande värt att köpa den?

köp win vista 32bit oem ca 900kr. Jag har inte 64bit men 4gb. Du förlorar iof ca 800mb som reserveras men du har fortfarande 3.25gb kvar för vista + spel:)
Det är fortfarande värt att köpa ja!
512mb varianten i alt1 är ca 25% snabbare än 640mb varianten i alt2. Den största skillnaden i spel gör oftast grafikkortet och inte prollen;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Tack för svaret:) Där fick jag svar på det mesta:P
Men det var ju tråkigt att man måste gå upp till 9000 helt plötsligt Jag får se hur det blir;)
Xay0r, jag förstår inte vad du länkade... Var det datordelar eller någon speciell del?
PS: Hehe, tror inte att det går men, om någon annan har vista. Kan man låna skivan och installera eller är det något slag av bevakning (CD-KEY):P

1
Skriv svar