Warhammer 40,000: Dawn of War II

Robot
Warhammer 40,000: Dawn of War II

Vårt extremt mastiga maskingevär smäller iväg mer än Sveriges årsranson av bly per sekund när de minst sagt ociviliserade tyraniderna stormar fram. Från luften hörs argsinta vrål när mina jumppack-armerade kamrater rasande slår sig ner från skyn för att göra processen kort med Xeno-kräken. FZ har provat Dawn of War II och krupit i skydd för att beslutsamt plita ner vad vi lärt oss om att leka avancerade scouter i rymden.

#warhammer-40000-dawn-of-war, #relic-entertainment


Medlem
Dawn of War II granskat

Verkar vara ett bra spel, dock undrar jag om granskaren har tagit emot GamesForWindows konceptet eller om det har rört betyget till det sämre/bättre
(Jag antar att GamesForWindows är klabbet jag läst om gällande konto för offline spelande osv)

Medlem

Bra recension av ett bra spel

Skulle dock vilja haft kampanjer för de andra raserna också. Och bort med GWL.


signatur

Korvspad.

Medlem
Skrivet av hansen:

Verkar vara ett bra spel, dock undrar jag om granskaren har tagit emot GamesForWindows konceptet eller om det har rört betyget till det sämre/bättre
(Jag antar att GamesForWindows är klabbet jag läst om gällande konto för offline spelande osv)

Hade gärna klarat mig utan GFWL (inget som jag eg stör mig på längre) men att det kräver att steam friends måste vara online känns lite konstigt.

Annars underhållande spel, hoppas att Relic inte lägger av med underhållet och pushar ut lite nya maps.

Medlem

GamesForWindows suger. Du kan inte joina Lan-spel som har en ping över 30. Du ser dem helt enkelt inte.

(Anledningen till att jag vet är att jag spelar LAN med en kompis via hamachi då vi inte ser varandras servrar på Nätet av nån anledning)

Att bjuda in kompisar till spel är skitjobbigt.
När spelet redan finns på Steam är det sjukt att de använder GamesForWindows Live också...

Medlem

Dock måste det ju sägas att det blir en massa bonuspoäng på att man kan skapa rosa marines!

PINK MARINES! CHARGE!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Dock måste det ju sägas att det blir en massa bonuspoäng på att man kan skapa rosa marines!

PINK MARINES! CHARGE!

Japp, förutom i kampanjen, där går det inte.

Istället sitter man bakom sin datorskärm när en Warp Spider tittar in genom fönstret och säger:

"Hej jag heter Warp Spider", varefter ens trupper dör i drivor.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av mullins:
Skrivet av hansen:

Verkar vara ett bra spel, dock undrar jag om granskaren har tagit emot GamesForWindows konceptet eller om det har rört betyget till det sämre/bättre
(Jag antar att GamesForWindows är klabbet jag läst om gällande konto för offline spelande osv)

Hade gärna klarat mig utan GFWL (inget som jag eg stör mig på längre) men att det kräver att steam friends måste vara online känns lite konstigt.

Annars underhållande spel, hoppas att Relic inte lägger av med underhållet och pushar ut lite nya maps.

Nåja, får väll ta och köpa spelet senare i månaden.

Medlem

Det ska väl sägas, med syfte att ha kvar vår värdighet i behåll, att jag och Harpa har spelat det i Coop på svåraste. Då är Warp Spiders hela galna emellanåt!


signatur

Videomupp

Medlem

Mycket roligt spel

Medlem

For the emperor! Riktigt kul spel, speciellt i multiplayer. Dra med en kompis eller två och röj online är mitt råd!

Medlem

Ganska bra. Inte lika bra som det första men ändå skitskoj.


signatur

lootskin@hotmail.com

Inaktiv

Tyckte det var helt kasst imo. Enda bra dem har gjort med det är att kopierat gameplayet från COH, men sen att man inte en bygger en bas stör jag mig så fruktansvärt på. Nej, fyfan. Det har tappat allt.

Medlem

Jag storälskar kampanjen, speciellt i co-op, men jag måste säga att GFWL stjälper mer än det hjälper. Trevligt med ranking och vänner och sånt, men det finns redan inbyggt i Steam, så varför krångla med ett lager till med prylar? De skulle ha hållit sig till Steam istället för GFWL-skräpet. Recensenten är inte ensam med NAT-problem. Jag kan omöjligt hosta åt någon utanför mitt universitets nätverk i DoW2 på grund av det, även om det går bra i andra spel som inte använder Micro$oftskräpet.

Medlem

Det värsta med NAT problemen är ju att dem är helt random. Ibland räcker det med att jag bara stänger av spelet och sätter igång det, och ibland får jag leta upp folk som jag av någon anledning kan spela med. It makes no sence! Har hört att problemet har funnits sen CoH (Aldrig spelat det i MP så kan inte verifiera) och om så är fallet, varför är det inte löst än?

Om det stämmer så är det väl inte så mycket GFWL som är boven, utan något hos Relic.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag lyckades få upp avitus att göra 3000 dps. (suppresion killen)
Och när halva skärmen täcktes av tyrants så försvann de bara kort efter.

Jag tyckte att kampanjen var tråkig, upprepade och lätt.
Stacka ranged damage på alla gubbar så äre bara att facerolla.

Inaktiv

Jag håller helt och hållet med om betygsättningen och omdömet. Men är det någon mer än jag som fick genomlida ett antal kraschningar?

(Var även så med Company of Heroes och Dawn of War när jag spelade dem, trots att jag då hade en annan dator)


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:

Jag håller helt och hållet med om betygsättningen och omdömet. Men är det någon mer än jag som fick genomlida ett antal kraschningar?

(Var även så med Company of Heroes och Dawn of War när jag spelade dem, trots att jag då hade en annan dator)

Kraschade aldrig för mig?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:

Jag håller helt och hållet med om betygsättningen och omdömet. Men är det någon mer än jag som fick genomlida ett antal kraschningar?

(Var även så med Company of Heroes och Dawn of War när jag spelade dem, trots att jag då hade en annan dator)

Krashade en hel del under betan, sen blev det stabilare. Men visst händer det from time to time, men inte tillräckligt för att det ska bli mer än just irriterande för stunden.


signatur

Videomupp

Medlem

Tycker att det nya spel sättet suger.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Tycker att det nya spel sättet suger.

Varför då?
När du ändå håller på och spammar i varenda tråd så kan du väl ändå skriva lite utförligt...

Angående spelet så tycker jag att det var helt rätt betyg! Det är helt enkelt för många buggar just nu.

Kul spel och berondeframkallande ett tag.. Men!
- vill ha en större kampanj och saknar en j-vla massa raser!!, förhoppningsvis kommer det en massa expansion pack's alá DOW??

- jag skulle också vilja köra befintlig kampanj med mina gröna älsklingar men även som hat objekten Eldars..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Bra recension

Medlem

Så vad är skillnaden från första spelet förutom en grafikuppdatering och lite mer enheter?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Vilka buggar? Inte en bug. Bäst spel 2009.
Total War Empire har dock fått überbetyg och det har jag inte kunnat spela mer än en timme pga alla buggar, även efter första patchen.

Och helt suverän multiplayer. Rank 12 med orks nu

Medlem

Jag hade hoppats på en uppdatering av första spelet i stil med det som StarCraft 2 verkar bli men det här var ju ett helt annat spel. Älskade första spelet men gillade inte alls det här tyvärr.

Jag vill bygga baser men inte behöva samla guld och annat skit därför var första spelet perfekt.

Medlem
Skrivet av fisk:

Så vad är skillnaden från första spelet förutom en grafikuppdatering och lite mer enheter?

Det är mycket samma stuk, fast utan basbyggande - Tänk dig att punkterna är det enda som spelar någon roll.

I flerspelarläge dvs, enspelarläget är markant annorlunda.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv
Skrivet av Phobos:

Vilka buggar? Inte en bug. Bäst spel 2009.
Total War Empire har dock fått überbetyg och det har jag inte kunnat spela mer än en timme pga alla buggar, även efter första patchen.

Och helt suverän multiplayer. Rank 12 med orks nu

Angående mängd av buggar så beror det väl lite på hur man gör skillnad mellan någonting som är mer "glitchigt" och något som bara är dåligt implementerat; som vehicle-pathing (falcons som fastnar på en liten buske t.ex).
Men det finns ju buggar, varav den största som även nämns i artikeln nu till största del är fixad (popcapbuggen - gjorde så att den sista man reinforcade i sin squad lade till dubbel population som aldrig kunde försvinna).
Andra nämnvärda är ju "Sync-error"-buggen, som gör att hela spelet låser sig, eller den som gör att man helt förlorar kontrollen över squads eller att de försvinner under marken. Buggfritt är det inte.

Mer angående artikeln så tycker jag nog det kunde varit lite mer kontenta och mindre ordbajs - det finns ganska mycket att säga om relic som företag samt deras trackrecord när det gäller balansering och patcher, samt hur de förvaltat hela RTS-arvet efter CoH - eller den totala avsaknaden av 2vs2. Finns självfallet positiva saker också som skulle kunnat nämnas; t.ex. att man genom att gå upp i rank i MP låser upp visuella smågrejor på sina units - så en högrankad spelares gubbar ser lite fräsigare ut än någon som har rank 1.

Jag tillhör den skara som köpte spelet någon vecka efter releasen då den öppna betan var ganska kul att lira i. Att det senare tog en ganska snäv sväng åt det sämre, med fler buggar som effektivt gjorde vissa races helt ospelbara i flera veckor i multiplayer (ja, det heter multiplayer förresten - flerspelarläge? kom igen..), var något jag var naiv nog att tro att relic skulle styra upp.

Just nu känns det ganska mycket som om man förköpt sig, och jag skulle inte rekommendera någon att investera i det här spelet för någonting mer än singleplayer coop och custom MP-games.
För GFWL med det helt bisarrt konstiga TrueSkill-systemet är helt bakvänt. Nätkoden som jag antar det är GFWL som står bakom gör att man ofta får sitta och göra någonting annat i 20 minuter medans den letar igenom spelarbasen på flera tusen spelare bara för att sätta ihop en med teammates som har markant lägre rank, med motståndare som är en 30-40 ranks högre.

Jaja, end rant.

/ Nem, TS 28, rank 25 SM

Avstängd
Skrivet av fisk:

Så vad är skillnaden från första spelet förutom en grafikuppdatering och lite mer enheter?

Det är väldigt annars. I DoW var du fortfarande tvungen att bygga en massa baser och du behövde inte tänka så mycket på taktik, utan det var mest bara att kuta rakt in bland fienderna.

I DoW 2 är basbyggandet borta och kraven på taktik är mycket högre (själv hatar jag att bygga baser, då det alltid är samma sak hela tiden). Nu måste man verkligen ta skydd och utnyttja sina truppers taktiska fördelar.
Rollspelsinslagen är riktigt bra också. I kampanjen kan man sätta ut poäng på olika attribut och uppgradera hjältarnas equipments.

En annan fördel är att man inte längre måste uppgradera sina trupper med en massa extra soldater från början, utan det gör man först när någon soldat dör.

Arméerna är också mycket mindre. I handlingen hanterar man bara fyra trupper i taget, och det gör att man värderar sina enskilda soldater mycket mer. Sedan har de lättare att dö också (jag irriterar mig alltid på att soldaterna i DoW alltid har lite liv kvar ), och du kan låta dem fly som i CoH.

DoW 2 är utan tvekan en mycket värdig uppföljare till DoW. Nu är det bara att vänta tills de utökar spelet med några fler lag.

Medlem
Skrivet av Phobos:

Vilka buggar? Inte en bug. Bäst spel 2009.
Total War Empire har dock fått überbetyg och det har jag inte kunnat spela mer än en timme pga alla buggar, även efter första patchen.

Och helt suverän multiplayer. Rank 12 med orks nu

Prova att lira med Tyranids i MP och Lictor A som din hero - har inte lirat en enda map utan att han har buggat någon gång.

12
Skriv svar