Inaktiv
Asus EEEPC 701

Tjabba!

Är så att jag gått och blivit sugen på en EEEPC på senare dar och har lite frågor kring den. Var flera år sen jag var insatt i datorer och datakomponenter what so ever.
Framförallt skulle jag vilja veta hur det är med Linux nuförtiden. Fungerar tex "Windows"-program såsom MSN, Winamp osv.
Resten har jag väl ungefär läst mig till, tycker att EEEPC'n passar mig bättre än HP 2133 och Dell's nya minilaptop verkar väl inte komma på ett tag(?).

Nån som har erfarenhet utav datorn och kan ge ett utlägg?

Tack!

Medlem

Om du använder ett program som heter Wine så kan du köra många windows-program i linux. jag är 99% säker på att det finns klienter för linux för att spela mp3or eller ansluta till msn, så i de fallen behöver du inte ens wine.

du kan dessutom installera XP på eeepcn om du känner för det.

jag själv tänker vänta på msi wind, som kommer ut i juni (i USA). större skärm, större HD, bättre batteritid.

Inaktiv

Jo jag såg att det funkar med xp, men jag är lite osäker på hur bra det kommer flyta på med windows. Får nämligen för mig att linux inte alls är lika krävande. Är jag rätt ute?

Medlem

det beror på vilket linux du kör. standard i 701:an är en liten, liten variant av linux, och den flyter på rätt bra.

du kan också komma åt en mer "fullständig" version av linux, som också ligger installerad. tror att den flyter på rätt bra också.

vill du köra XP så är det nog rekommenderat att uppgradera till ett gig RAM eller två. men XP är inte så krävande, om du inte har en massa skit igång (och om du "n-lite":ar det (eller vad det heter) så tror jag att det flyter på ännu bättre...).

finns många som kör XP och är helt nöjda med hastigheten.... man kan till och med lira rätt avancerade spel (warcraft3 och liknande) med helt OK framerates, så burken är inte HELT klen!

jag såg en youtube video någonstans där de visade boot-tiden, och den är klart snabbare än på min "kraftiga" laptop!

Medlem

Windows XP går fint på 512MB RAM, säljer föresten min Eee PC 4G om du/någon är intresserad för 2400 :-

Inaktiv

Har ju kommit en med större bild (samma storlek på skärmen men bilden går ut ända till kanterna) och den levereras dessutom med valfritt OS.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar