Resident Evil 5

Robot
Resident Evil 5

Chris Redfield är tillbaka. Och denna gång är den muskulöse amerikanen i Afrika för att än en gång rensa ut bioterrorism med hjälp av våld. Våldsamt, blodigt våld.

#capcom, #dead-space, #resident-evil-4


Medlem
Resident Evil 5 - recensionen

najs ska nog köpa=)

Medlem
Citat:

De kan springa som galningar mot dig, för att sedan stanna upp när de kommer närmare och börjar i stället vingla som zombier. Mycket märkligt.

Hade dom haft samma fart hela vägen så hade man inte haft en chans att slå tillbaka.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Hur många speltimmar är det uppskattningsvis? 4an tog för mig 19 timmar har jag för mig. Jag är väldigt mycket för att utforska och se mig omkring och samla på mig så mycke saker som möjligt.

Medlem

Sköna popkulturreferenser! Bra med en passande jämförelse till andra survival horrors också, utan att det tar över hela recensionen och gör det till en ren jämförelse (som någon tidigare recension här på FZ), och så några passande paranteser här och där. En klassisk Nilsson recension alltså, och jag diggar den :). Den tar upp det jag vill och behöver veta, jag slipper spoilers men blir ändå nyfiken på vad som händer framöver i spelet. Nu låter det lite som jag är ordförande för Nilssons fanclub här, men det är skönt att läsa recensioner av hög kvalité.

Fick spelet idag tillsammans med min Xbox360. Den röda, special resident evil 5 edition, så nu blir det att lira hela natten och helgen (med eventuell paus för Man Utd - Liverpool imorgon). Gött det!

Off topic: Har ni på FZ någonsin funderat på att ge spelen en betygskala från 1-100 istället för 1-5? 1-100 känns lite mer professionellt och det krävs att era recensenter verkligen tänker igenom vad som är bra eller dåligt för att sätta ett rättvist betyg. FZ's recensioner håller högre och högre nivå, och att betygsätta från 1-5 känns väldigt mkt som "äh, få se.. jag drar till med en 3.5" eller liknande utan att ge det mer än 30 sekunders betänketid. Bara ett förslag för att förbättra FZ!

Redaktör
Skrivet av Dashiva:

Off topic: Har ni på FZ någonsin funderat på att ge spelen en betygskala från 1-100 istället för 1-5?

Den diskussionen har varit uppe massor av gånger. Kort svar: 1-100 är i mitt tycke bland de sämsta betygsskalorna; de enda betyg som betyder nåt är mellan 70 och 100, resten är utfyllnad. Och, hur motiverar man ett stegs skillnad? Endast i det absolut högsta skiktet (högre än 85-90) spelar det nån roll, att motivera varför ett spel får 71 istället för 72 är i princip omöjligt. För att inte tala om 48 istället för 39...

1-5 ger varje steg stor betydelse, vilket är bra. Nackdelen är att man ibland har väldigt svårt att välja vilket betyg som passar bäst. 1-10 slipar bort lite av nackdelen med 1-5-skalan men samtidigt minskar varje stegs betydelse.

För att sammanfatta: alla betygsskalor har sina för- och nackdelar. Vi är nöjda med den vi har (och vi kör inte med halvbetyg som 3,5 längre, då hade vi haft en tiogradig skala).

Ps. Jag håller med om berömmet till skribenten.


signatur
Medlem

Härlig Recension, nu blev man riktigt nyfiken, tyvärr har jag ingen 360 eller ps3, så får hoppas på pc-releasen om den nu blir av.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Köpte spelet idag för co-op skull. Ska bli kul att spela med vänner online!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Betuttad, ett fantastiskt ord som alldeles för sällan används.

Inaktiv

skulle lätt sköpa en ps3 för de här misstänker att re5 kommer till pc. bra recension förresten


signatur

ToMZoN

Inaktiv

Ja spelet är väll bra, läskigt? Knappast! Resident Evil har inte varit skräck på länge. Det är stressigt, men det är mario kart också. Skulle ge det 4 av 5 som action spel, som skräck? 2 av 5. Fast där ger jag iofs Resident Evil 4 en 1:a. Bästa RE är och förblir 1:an, alla som har spelat spelet tror jag aldrig kommer glömma hundarna genom fönstren. BLÄ!

Medlem
Skrivet av Jühan:

Hur många speltimmar är det uppskattningsvis? 4an tog för mig 19 timmar har jag för mig. Jag är väldigt mycket för att utforska och se mig omkring och samla på mig så mycke saker som möjligt.

ungefär 9 timmar om du spelar normal takt, men om man letar efter bonus saker så kanske 12-14 timmar?

Medlem

jag vågar inte läsa rescensionen ifall något skulle spoilas för mig! haha om ingen här kan övertyga att det inte finns en enda minsta spoiler alls i artikeln så håller jag mig tills jag klarat spelet

Medlem
Citat:

Det kräver enorma sixaxis-skills för att ens klara sig förbi första kapitlet.

Vad menas? Måste man vicka på dosan en massa? I så fall vad, var, varför, hur? Blev lite avskräckt när jag läste det.

Medlem

Jävla tattarerecension. du skriver ingenting om att

man slåss mot jill valentine och att wesker är sista bossen

Medlem

Bra recension. Jag antar att jag kommer gilla de dåliga kontrollerna, som är lite av RE:s signum. Annars vore det inte så läskigt

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Jävla tattarerecension. du skriver ingenting om att

man slåss mot jill valentine och att wesker är sista bossen

hmm.. jag hann tyvär se din spoiler innan du han fixa spoiler taggen.. blev lite sur, editerat inlägget nu när jag såg du fixat den..

Medlem

Najs recension. gillar spelet starkt än så länge! spelat hela kvällen med en polare i COOP o e galet nöjd med det! skön känsla att tillsammans gå runt o panga zombies! Btw det går visst att snabb-binda vapen o annat till olika håll på d-paden när som helst, bara att flytta vapnet till den "platsen" i inventoryt!

inga större problem med kontrollerna i xbox360 versionen iaf som jag stört mig nåt extremt på...visst det e jobbigt att man inte kan röra sig o skjuta men det e en del av spelet som gör det mer hetsigt :P!

Medlem
Skrivet av Freeman:

panga zombies!

jag vill inte vara jobbig nu, men en fanboi måste få utrycka sig när man ser något fel
dem är inte zombies så du vet

Dock har jag hört att det ska finnas riktiga zombies en bit in i spelet.. (stön)

Skribent
Skrivet av Orbs:
Citat:

Det kräver enorma sixaxis-skills för att ens klara sig förbi första kapitlet.

Vad menas? Måste man vicka på dosan en massa? I så fall vad, var, varför, hur? Blev lite avskräckt när jag läste det.

Nja, menar mest att man måste vara polare med kontrollen.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Jühan:

Hur många speltimmar är det uppskattningsvis? 4an tog för mig 19 timmar har jag för mig. Jag är väldigt mycket för att utforska och se mig omkring och samla på mig så mycke saker som möjligt.

ungefär 9 timmar om du spelar normal takt, men om man letar efter bonus saker så kanske 12-14 timmar?

Tack då vet jag. Lite kort för att vara ett Resident Evil.

Jäklar vad fläktarna i xboxen går på högvarv då man spelar det här spelet.

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Freeman:

panga zombies!

jag vill inte vara jobbig nu, men en fanboi måste få utrycka sig när man ser något fel
dem är inte zombies så du vet

Dock har jag hört att det ska finnas riktiga zombies en bit in i spelet.. (stön)

Då har du hört fel.

Medlem

Är alltså alla man skjuter på mörkingar?
Måste ju skapat lite rabalder.

Medlem

Det största problemet jag har med spelet är att det inte längre är Resident Evil. Det är ungefär lika mycket skräck i femman som i Kirby's Dreamland och det har förvandlats till slaktaraction istället. Visst det är snyggt och polerat men vill man ha ett bra co-op-actionspel så kan man ju lika gärna spela Gears of War eller liknande och samtidigt få en vettig kontroll till på köpet.

Jag tycker RE har utvecklats åt fel håll helt enkelt. Trist då RE4 var så underbart.

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Jävla tattarerecension. du skriver ingenting om att

man slåss mot jill valentine och att wesker är sista bossen

Jag har svårt att se hur recensionen skulle bli bättre om han avslöjade storyn som du nyss gjorde..

Medlem

jag förstår inte allt detta tjat om rasism, är det bara vita som får vara zombies?


signatur

OORRYYEE!!

Medlem

Tycker att fz som alla andra ska börja med att ha betygen av sina resecioner på sista sidan i stället för första, i spel man inte bry sig så mycket om tittar man bara på betyget sen trycker page back, där kanske texten i själva resencionen skulle få en att förstå att det kanske inte är det rätta betyget för mig.

On topic, inte hunnit prova så mycket, men verkar som om jag håller med om att det är "rs4 på steroider" ska testa coop i morgon och kan antar att det bli ännu bättre då, gillar det dock som det är nu även om korridor känslan (åtminstonen i början) är löjligt påtagande.

Medlem
Skrivet av Greeken:

jag förstår inte allt detta tjat om rasism, är det bara vita som får vara zombies?

det roliga är, det är ingen som klagar på det förutom media och alla moraltanter och gubbar som inte ens vet vad ett tv spel är så allt är så överdrivet för det kanske är ett 30 tal som klagar medans media gör så man tror det är värre

ser inte direkt något ''tjat'' om det heller, och då spenderar jag lika mycket tid på capcom och diverse resident evil fan sidor som jag spenderar här på FZ det är mest diskussioner om vilka det egentligen är som tar upp ämnet och klagar.. som sagt media

om folk slutar mata elden med ved så slocknar elden snart

Medlem
Skrivet av Brandter:

Ja spelet är väll bra, läskigt? Knappast! Resident Evil har inte varit skräck på länge. Det är stressigt, men det är mario kart också. Skulle ge det 4 av 5 som action spel, som skräck? 2 av 5. Fast där ger jag iofs Resident Evil 4 en 1:a. Bästa RE är och förblir 1:an, alla som har spelat spelet tror jag aldrig kommer glömma hundarna genom fönstren. BLÄ!

Kanske beror på att man var 12 år då man spelade första spelet. Nu är man mer eller mindre van med sådana moment och det är inte lika kul längre, tråkigt nog :/.

123
Skriv svar