Medlem
Ny dator

hej nu har jag köpt en begagnad dator för en lite summa, nu undrar jag om jag behöver byta något som kan dra ner prestandaden. Jag har möjlighet att uppgradera något i höst för hoppningsvis ev grafikkortet kommer nog att uppgraderas då priserna sjunker.

Dator innhåller:
Processor: Intel Pentium4 3.4GHz, 1MB Cache, 800MHz FSB
Chipset: Intel 925X
RAM-minne: 2GB DDR2 533MHz 4x512MB
Hårddisk: 500GB SATA Raid 0 [2x250GB 7 200rpm med 8 MB DataBurst]
Grafikkort: 256MB ATI X850XT Plantium Edition med DVI/VGA/TV-Out, PCIe x16
Ljudkort: Creative Labs Sound Blaster Audigy 2 ZS(7.1) med IEEE1394
Operativsystem: Windows XP Pro
Skärm: Dell 20" UltraSharp Wide TFT

Det är som sagt grafikkortet som jag tror är "sämst" och behövs uppgraderas, processorn vet jag inte hur bra den är så jag hoppas att få svar här.

Medlem

Ja, grafiken behöver bytas snarast möjligt, processorn behöver nog bytas rätt snart den också, en p4:a är inte så modern längre.
I höst har nog priserna sjunkit på både nVidia:s och Ati:s kort efterssom det kommer nya i sommar.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

ok då har jag tänkt rätt men jag får se fram mot hösten då jag förhoppningsvis får tillräckligt med pengar till att uppgradera.
Tack för det snabba svaret.

Medlem

Är det en märkesdator, för om det är det och du sedan ska byta processor så måste du ha nytt moderkort, och då kommer troligtvis inte operativsystemet att fungera.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Som sagt både grafikkort och cpu behöver bytas. Du kommer inte speciellt långt med p4:an, tyvärr.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

tysonayt: ja det är en märkesdator, den är en dell som min pappa har köpt. Måste man ha ett bra operativsystem för att man har ett bra moderkort? Visste inte om det.

quadpod: det är väl för att p4:an är en kärnig och att dagens cpuer är flerkärnig? Såg att den klarade AoCs krav på cpu som var p4 3GHz

Som sagt var kommer jag uppgradera grafikkortet först sen om pengarna räcker en ny cpu men om det är som tysonayt säger så måste det räcka till nytt moderkort och ev operativsystem.

Inaktiv

Hm kör du P4 och PCI-e så är det en av de som har både PCI-e och AGP på moderkortet?

Har själv några P4: or som gör bra ifrån sig men de har ju ingen chans mot min C2D.

I ditt fall behöver du nog byta till ett C2D-system med ett 8800GT och övrigt som behövs.

En helt annan dator med andra ord.

Men det beror lite på som sagt. Beroende på vad som ska göras så kommer du ganska långt med din burk.

Grafikkorten är relativt billiga redan nu och det dröjer nog inte länge innan 8800GT är under tusenlappen. Ta ett med 512MB bara, 256MB är för lite.

Processorerna med dubbla kärnor är hutlöst billiga redan nu.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ja jag vet att jag kan få ett 8800GT ganska billigt men det kommer bli ännu billigare när dom nya serierna kommer ut.

En dubbel kärnig processor ligger väl runt 1500?

Så jag kan nog inte köpa båda sakerna sammtidigt, men det beror på hur mycket jag lyckas skrapa ihop under sommaren.

Sen är ju inte CPU och grafikkortet en helt anna dator men det är väl dom två sakerna som kostar mest, RAM minnen är ju riktigt låga just nu och moderkort kan man väl få hyfsat billigt också? Ett bra nätaggregat är inte heller allt för dyrt, så CPU och grafikkort är inte allt, bara en bra bit av burken.

Medlem
Skrivet av Tasir:

tysonayt: ja det är en märkesdator, den är en dell som min pappa har köpt. Måste man ha ett bra operativsystem för att man har ett bra moderkort? Visste inte om det.

Saken är inte att operativsystemet måste vara lika "bra" som moderkortet bara det att operativsystemet troligtvis är låst till moderkortet och om du byter ut moderkortet kommer operativsystemet bli till en trial varefter typ inga program från Microsoft kommer kunna användas.
(Rätta mig om jag har fel, men det var vad jag fick i alla fall).


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Tasir:

En dubbel kärnig processor ligger väl runt 1500?
burken.

Nej, absolut inte.
AMD 2X 5200+ http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5200DO...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Ska du köpa en ny processor så ska du helt klar kolla på Core 2 Duo, och inte AMD som mos~ rekommenderar. AMD ligger långt bakom Intel i dagsläget.

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Tasir:

En dubbel kärnig processor ligger väl runt 1500?
burken.

Nej, absolut inte.
AMD 2X 5200+ http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5200DO...

Nej nej, ingen AMD, C2D ska de va


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

ja jag har kollat mest på intel pga att jag har ju en intel nu och om jag måste byta till AMD måste jag köpa ett nytt moderkort och intels dubbel kärniga processorer ligger väl runt 1500?

kan man inte låsa upp operativsystemet från moderkortet?

Inaktiv
Skrivet av Tasir:

tysonayt: ja det är en märkesdator, den är en dell som min pappa har köpt. Måste man ha ett bra operativsystem för att man har ett bra moderkort? Visste inte om det.

quadpod: det är väl för att p4:an är en kärnig och att dagens cpuer är flerkärnig? Såg att den klarade AoCs krav på cpu som var p4 3GHz

Som sagt var kommer jag uppgradera grafikkortet först sen om pengarna räcker en ny cpu men om det är som tysonayt säger så måste det räcka till nytt moderkort och ev operativsystem.

Men, 3GHz p4 var ju minimum, rekomenderat var ju 2.4 dual core om jag inte minns helt fel.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

jaha viste inte om det var minimum eller rekomenderat men du har säkert rätt.

Inaktiv

Dual Core rullar ordentligt duktigt oavsett 1,86GHz eller mer.

Jag testade mina P4:or mer ingående en period och kom fram till att man bör ha helst 800 FSB och så mycket CPU det går för att det ska rulla hyfsat. När jag gick ner till 400 FSB blev det ordentligt segt i vissa spel. Vid 533 FSB rullade det hyfsat, så 800 är att rekommendera. Likaså XP.

Favorit är ändå en C2D.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar