Medlem
Köptips tack!

Står och väger om jag ska lägga mina slantar på nytt grafikkort+nätagg eller om jag festa som dåre hela sommaren istället.

Vill inte lägga några fantasisummor på detta men nånstans mellan 2-3k.
Sitter idag på ett x850xt som snart har gjort sitt....

Ge mig lite tips på kort samt nätagg.


signatur

“All thinking people are atheists.”

nj
Medlem

Radeon X850XT fanns väl både till AGP och PCIe om jag inte minns fel, vad är det du har?

Corsair VX 450W eller 550W är båda väldigt prisvärda nätagg som kan driva det mesta.

Medlem

Jag har ett PCIe kort.


signatur

“All thinking people are atheists.”

nj
Medlem

Geforce 8800GT 512MB eller Geforce 9600GT 512MB (som är ungefär 10% långsammare än 8800GT) finns att hitta från runt 1400kr för 8800GT samt 1100kr för 9600GT.
Vill du ha ett kort med AMD/ATI:s kretsar så finns Radeon HD 3870 som är hyfsat jämnlikt med Geforce 9600GT. Kostar ungefär lika mycket.

Medlem

Tack så mycket för snabba svar.

En sista fråga.
Hur mycket kraftfullare är 9600gt/HD3870 jämnfört med mitt gamla kort. Tittade just runt på tomshardware men hittar ingen vga-chart som jämnför dom där. Säkert jag som är blind.


signatur

“All thinking people are atheists.”

nj
Medlem

I en generell utslagning över alla speltesterna som används så är HD 3870 ungefär dubbelt så bra som ett X850XT, Geforce 8800GT ännu bättre.
Dock så beror det ju även en hel del på vad du har för processor med för hur stor skillnad du kommer märka.

Medlem

Ok. Tack för allt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

tänkte jag skulle flika in här med en fråga.

har själv ett x850xt och har länge letat efter en ersättare till detta kort. problemet har legat i att jag har en HP-Hem pc och längre kort än 21cm går inte in.
glad blev jag förstås när jag läste det här men efter hört om alla problem det kortets fläktstyrning, eller snare avsaknad av sådan, var jag inte intresserad längre.
satt och funderade nu när jag läste denna tråd på hur långt 9600GT är, kollade runt på Prisjakt och såg detta kort från Gigabyte. det ser ju mycket kort ut, och så har det passivkylning så man slipper allt väsen från fläktarna. men sen då till nästa fråga, med passiv kylning ställs det väl höga(högre) krav på ventilationen i chassiet. bör det fungera med standard fläktarna i chassiet? tror det sitter 2st 92mm fläktar i chassiet, räcker det?

få se hur mycket pengar det blir över från skatteåterbäringen, i så fall ska jag slå till, om ni inte har någota att invända?

nj
Medlem
Skrivet av napahlm:

tänkte jag skulle flika in här med en fråga.

har själv ett x850xt och har länge letat efter en ersättare till detta kort. problemet har legat i att jag har en HP-Hem pc och längre kort än 21cm går inte in.
glad blev jag förstås när jag läste det här men efter hört om alla problem det kortets fläktstyrning, eller snare avsaknad av sådan, var jag inte intresserad längre.
satt och funderade nu när jag läste denna tråd på hur långt 9600GT är, kollade runt på Prisjakt och såg detta kort från Gigabyte. det ser ju mycket kort ut, och så har det passivkylning så man slipper allt väsen från fläktarna. men sen då till nästa fråga, med passiv kylning ställs det väl höga(högre) krav på ventilationen i chassiet. bör det fungera med standard fläktarna i chassiet? tror det sitter 2st 92mm fläktar i chassiet, räcker det?

få se hur mycket pengar det blir över från skatteåterbäringen, i så fall ska jag slå till, om ni inte har någota att invända?

Jag har själv sneglat lite på båda Gigabyte-korten, att fläktstyrningen saknas på 8800GT:t blev en besvikelse (och att sedan läsa om att en del upplevde en helt del problem gjorde inte saken bättre) eftersom jag verkligen gillar att kunna ställa ner grafikkortets fläkt till 30% i Windows med mitt nuvarande Geforce 7900GS med hjälp av RivaTuner.

Gigabytes passiva Geforce 9600GT har jag förvisso inte läst något särskilt om, finns dock viss risk att det kan ha problem med eftersom Gigabyte även med det valt att skippa nVIDIAs referensdesign och tillverka ett kortare kort, dock så är det ingen garanti att det är något fel på det.
Kan vara värt att snegla lite i den här tråden för generella problem med Geforce 9600GT förvisso, frågan är hur mycket som hunnits fixas sedan dess eftersom nVIDIA släppt minst en officiell drivrutin för inte alltför länge sedan.

Angående värmen så är luftflödet rätt viktigt med ett passivt kylt kort. Dock så kan du ju alltid modda fast en lågvarvig 80/92mm fläkt på kortet, tex en fläkt från Nexus.

Medlem

det får nog undersökas närmre.

tror inte jag får plats med en fläkt på kortet också, m-Atx och ljudkortet sitter ivägen kanske får införskaffa två nya fläktar med högt CFM.

Medlem

btw, vad är högt luftflöde? är 53 CFM högt? såg en Zalman på 20dB och 53CFM för 39kr. kan nog bli bra.

Medlem
Skrivet av napahlm:

btw, vad är högt luftflöde? är 53 CFM högt? såg en Zalman på 20dB och 53CFM för 39kr. kan nog bli bra.

53 är väl ganska så bra


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

nj
Medlem
Skrivet av napahlm:

btw, vad är högt luftflöde? är 53 CFM högt? såg en Zalman på 20dB och 53CFM för 39kr. kan nog bli bra.

53CFM är bra, dock så är infon för Zalmans fläktar lite dåligt angiven.
53CFM är maxvärdet luft de flyttar när fläkten körs på 12V och då låter den inte i 20dBa utan 36dBa om jag inte minns fel.
Hur mycket luft fläkten flyttar i det tysta läget (som man uppnår genom att koppla in ett motstånd som medföljer) är jag lite osäker på dock, men mindre är det iaf.

Medlem

det var ialla fall den 92mm fläkt som flyttade mest luft av dom som fanns på prisjakt. får som sagt se vad det blir av skatteåterbäringen. behöver nog nya minnen också om det inte ska flaska för mycket.

1
Skriv svar