Hjälp med uppdatering (främst moderkort och nätagg.)

Medlem
Hjälp med uppdatering (främst moderkort och nätagg.)

Tjenare tjenare, har funtat ett tag nu på att fixa mig en ny dator men med tanke på att det är billigare så har mina tankar vandrat till att uppdatera min gammla.

I dator finns idag ett 8800 gts 640 mb (vilket jag tänkte ha kvar), en intel pentium 4 processor på 3,4 ghz och 2 st 512 mb minnen (totalt 1024). Dator är 4 år gamal och jag fick det nya grafikkortet på garantin (hade tidigare ett 6800 gts)

Det jag nu skulle vilja göra är att fixa ny processor och nya minnen. De grejerna som jag köper hade jag tänkt att montera in själv fast jag aldrig har gjort något liknande förut så jag hoppas det inte är allt för svårt.

Det som jag ser som det stora problemet är att hitta rätt processor och rätta minnen som passar på mitt moderkort och sedan veta om nätagget har tillräckligt hög effekt för att allt ska funka.

Med hjälp av programet EVEREST så har jag lyckas få fram den här informationen om moderkortet (skriver bara av):
------------------------------------------

Moderkortsegenskaper:

Moderkorts ID <DMI>
Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826-G

Front Side Bus egenskaper:

Busstyp Intel NetBurst
Busbredd 64-bit
Realtidsklocka 200 MHz (QDR)
Effektiv klocka 800 MHz
Bandbredd 6400 MB/s

Minnesbussegenskaper:

Busstyp Dual DDR SDRAM
Busbredd 128-bit
Realtidsklocka 200 MHz (DDR)
Effektiv klocka 400 MHz
Bandbredd 6400 MB/s

Chipsetbussegenskaper:

Busstyp Intel Direct Media Interface

-------------------------------------------------

Funkar moderkortet till lite nya grejer eller måste man köpa ett nytt? Jag har också hört att "honerna" på de nya moderkorten kan va av en annan "standard" en vad mina "hanar" är på tex mina hårddiskar och mina dvd-läsare (datorn är 4 år gammal) är.

Jag fattar inte riktigt var jag ska leta för att hitta hur många watt mitt nätagg ligger på (har tittat på själva nätagget) men om någon har en ide så skrik gärna till.

Jag skulle också uppskatta länkar till vad man kanske kan köpa.

Det kan också vara värt att nämna att jag har windows xp home edition!

Jag ber om ursäkt för särskrivning och stavfel och tackar på förhand!

BTW: Jag lär ju ha glömt att säga något så jag kanske lägger till något.

Medlem

Det spelar inte mkt roll att ingen svara för jag har bestämt mig för att fixa nytt moderkort!

Kan någon bara förklara om allt detta funkar ihop och om det är något jag borde tänka på?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=130-27110

Inaktiv

Det där blir perfekt och fungerar kanon tillsammans!

Medlem

F*n va härligt att höra! Ska bli kul att lira AoC!

1
Skriv svar