För stor för målfilsystemet

Medlem
För stor för målfilsystemet

Jag ska formatera om datorn,så jag håller på att skicka allt jag behöver till en extern hårddisk, men så fort jag försöker skicka något som är större än 4 gig så säger den till mig "För stor för målfilsystemet", Använder Vista 32bit.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av unix:

Har ett vagt minne av att det ska vara så.

Men varför ?, det är ju skit jobbigt, hur ska jag skicka dem större ISo filerna..


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem

Om den externa disken använder FAT32 så är maxstorleken på filer precis under 4GB (1 byte under 4GB om jag inte minns fel) som det filsystemet klarar.

Inaktiv
Skrivet av Tomzi:
Skrivet av unix:

Har ett vagt minne av att det ska vara så.

Men varför ?, det är ju skit jobbigt, hur ska jag skicka dem större ISo filerna..

Fattar ingenting :S har ens unix skrivit i tråden? :S

Men ere inte nått att den externa kanske är formaterad i fat32 eller fat16 eller nått sånt? E inte så jätte bra på sånt men har för mig att de inte går å föra över filer större än 4gb på dem eller nån av dem. Är det en MyBook, eller annan från WesternDigital? Har för mig att dom har sina i de. Men om du kan å orkar så ere bara å formatera om.

Medlem

Om det är så att disken är inställd på Fat32 så kan du byta det med NTFS som klarar större filer än 4gb


signatur
Medlem
Skrivet av nj:

Om den externa disken använder FAT32 så är maxstorleken på filer precis under 4GB (1 byte under 4GB om jag inte minns fel) som det filsystemet klarar.

Du som kan så mycket om hårdvara, kan du säga varför det är så?

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Du som kan så mycket om hårdvara, kan du säga varför det är så?

Exakt varför vet jag inte, möjligt designval från Microsofts sida.
Maxstorleken för filer är iaf (2^32)-1 bytes när FAT32 används.
Microsoft har en artikel som beskriver en del begränsningar för FAT32 i Windows XP som bla har den informationen, samt lite annat smått och gott. Dock så finns ingen förklaring till varför det är så.

Inaktiv

Jo jag skrev men tog bort eftersom jag inte mindes direkt.
Men det är ju som gamla hederliga nj säger så jag mindes rätt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tack !, jag löste de genom att Zippa de i 50 olika paket haha, lite OT kan någon bara berätta snabbt hur man stängde av den j*vla barnvakten i vista, "Kontroll över användar konto"


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Tack !, jag löste de genom att Zippa de i 50 olika paket haha, lite OT kan någon bara berätta snabbt hur man stängde av den j*vla barnvakten i vista, "Kontroll över användar konto"

Bara en fråga: Hur zippar man i mer en 1 fil? Har alltid undrat det!

Medlem

Med Winrar så när du väljer rar, så ser man under "Split to volumes, Bytes" sen kan du själv välja hur många bytes de ska vara per paket.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Tack !, jag löste de genom att Zippa de i 50 olika paket haha, lite OT kan någon bara berätta snabbt hur man stängde av den j*vla barnvakten i vista, "Kontroll över användar konto"

Har inte Vista så kan inte hjälpa mer än att säga att den heter UAC om jag inte minns fel

Medlem

Om du trycker upp start menyn och sen på din visningbild som e långt upp till vänster så kommer du in i användarkonton. Långt ner finns det ett alternativ som heter något i stil med stäng av/sätta på UAC

1
Skriv svar