Medlem
Problem...?

Hej igår så var jag och köpte de nya delarna till min dator och byggde sedan ihop den när jag kom hem.

Men när jag skulle starta den så får jag ingen bild till skärmen. Alla fläktar funkar och datorn ser ut att vara vid liv, men då inget visas är jag långt från säker. Kan problemet med skärmen vara pga. att inget kompitabelt RAM minne är i datorn?

Det var nämligen så att när jag var och köpte allt på Webhallen så valde jag PC8500 minnen samt detta moderkort. Han som stod i kassan sa att det skulle fungera och det ser ut att göra det om man kollar på sidan också. Men idag så kollar jag i manualen till moderkortet och ser att bara 667/800MHz minnen fungerar.

Så kan detta vara problemet till varför jag inte får någon bild, att inget RAM minne finns?
(När jag bootar den så är det inga pip eller något, endast fläktar som låter sedan verkar den gå i standby läge).


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Det moderkortet stödjer dock 1066MHz minnen.
Fast om manualen säger annorlunda så.. I vilket fall som helst så borde väl dina 1066MHz minnen bara jobba i 800MHz då? Har för mig att dom "arbetar slöare" och inte att dom inte fungerar.

Inaktiv

Har du snabbare minnen än vad moderkortet kan ta så går de ner i den hastighet moderkortet klarar.

När minnena inte fungerar så är datorn död, om jag inte missminner mig.

Första jag tänker på är strömsladden till grafikkortet som inte sitter i.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kan det inte vara så att du behöver uppdatera biosen för att minnena ska fungera i sin rätta hastighet?

Anledningen till att jag säger så är för att när jag själv köpte nytt moderkort och en C2D E6850 så var jag tvungen att uppdatera moderkortet för att processorn skulle köras i rätt FSB. Moderkortet funka nämligen bara med FSB 1066 från fabrik men uppdatera man biosen så funka processorn med FSB 1333.

Ändå så stod det att moderkortet funka med FSB 1333 på Datorbutiken.se att moderkortet körde i 1333 FSB men inget om att man behövde uppdatera biosen för att det skulle fungera!

Kan ju vara samma sak du måste göra för att få ut max av dina nya minnen!

Hoppas du förstår vad jag vill säga!

Lycka till!:up:

Medlem

Du kan ha glömt att koppla i den extra strömsladden till grafikkortet, om det nu behövs till ditt kort. Vad har du för g-kort?


signatur

<3

nj
Medlem

Att du inte får någon bild kan bero på många olika saker, minnena kan vara en orsak men det är inte säkert.
Testa att bara använda en minnessticka (och testa använda den alla minnesplatser).
Kontrollera så alla instickskort sitter ordentligt intryckta i sina kortplatser (på nya moderkort så kan det ibland vara väldigt mycket motstånd när man sätter in kort har jag märkt), att tex grafikkortet inte är intryckt med någon millimeters marginal kan vara en orsak (som jag råkat ut för i datorbyggen några gånger).

Moderkortet stödjer 1066MHz-minnen via överklockning, så för att få den att gå i rätt hastighet så måste du antagligen ställa in det manuellt (samt se till att ställa in rätt spänning till minnena då de där kräver 2.1V och inte standardiserade 1.8V), det kan möjligen även vara en orsak till problemet om moderkortet inte matar minnena med tillräcklig spänning.

Medlem

Strömsladden till grafikkortet är inkopplad, men det som nj säger med att grafikkortet inte är itryckt tillräcklick måste jag kolla upp. Ska också testa det där med en minnessticka.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Okej, nu märkte jag att en kontakt till moderkortet fattades, så jag tror inte att CPUn har fått någon ström...

Så off till Webhallen igen och köpa en PSU med rätt kontakter =/


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar