Datorn stänger av sig

Inaktiv
Datorn stänger av sig

Hejsan! det är så att jag fått hem lite nya dator komponenter. Har nu satt ihop allt och när jag trycker på start knappen går den igång, dock bara en halv sekund max. Sen dör den igen.

Så jag undrar helt enkelt om det är någon som kanske vet vad det kan vara. Har ett 500 watts PSU så kan inte tänka mig att det är för lite eftersom jag inte har så mycket i dator.

Det låter typ som den inte orkar att gå igång men 500 watt borde fan få igång den.

nj
Medlem

Vad är det för komponenter du installerat?

Att nätagget är 500W säger egentligen ingenting, är det från en bra tillverkare som håller hög kvalité och har bra värden på de olika railarna så bör det inte ha problem med att driva de flesta datordelar som finns idag. Är det däremot något billigt budgetnätagg från en sämre tillverkare så är det allt annat än säkert eftersom de ofta kan vara väldigt överspeccade.

Inaktiv

Har köpt följande

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz (kompletts, serie nr:338084)
Asus P5K SE, P35, Socket-775, DDR2,ATX, GbLAN, PCI-Ex16 (serie nr: 337827)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB ( serie nr: 343946)

Är på jobbet så kommer inte ihåg vilket nätagg jag har. Men det funkade perfekt i den gammla datorn.

Medlem

På nyare system så ser de ut som datorn dör efter nån sekund, fläktarna drar igång på fullt ös osv men det kommer igång efter 2-3 sec el något, du har väll väntat så länge?

Men de har du nog, annars är de egentligen bara o kolla att alla kablar sitter rätt, dra ur o sätta tillbaka osv så kan "små" problem lösa sig själva.

nj
Medlem

Som Malmbah nämner så har Intels P35-chipset (och även det äldre P965 om jag inte minns fel) en liten bugg som gör att datorn startar upp (fläktar går igång), och sedan stängs av för att en kort stund senare starta upp "på riktigt".
Moderkortstillverkarna har i viss mån tagit sig runt det problemet, men i vissa fall så uppstår det ändå.

Du kan vilja göra lite enkelt felsökande med, som tex att bara starta upp datorn med ett minne i moderkortet, testa nollställa bios mm.

1
Skriv svar