Dator runt 10.000, kan jag få bättre?

Inaktiv
Dator runt 10.000, kan jag få bättre?

Hej,

Jag har börjat spara till en ny dator. Min nuvarande har inte visat sig vara tillräcklig för de nya spel som nu alltför ofta kräver mer och mer prestanda, DX10, shaders 2.0/3.0 etc. och jag har skrivit upp en rätt lång lista på spel så långt bak i tiden som t.ex. bioshock, crysis och många fler, som jag vill spela genom.
Men tyvärr inte haft chans till. Diverse spel går att spela såklart men till en sådan låg grafikinställning så spelets njutning drastiskt sjunker under njutningsnivån.

För det första vet jag inte vad jag kan få för en gammal P4 med 3.06GHz, 2x512Gb Ram, Ati Radeon X800 XT Platinum edition, med MSI moderkort av relativt okänd och gammal natur, om så vore att jag skulle jag önska sälja den för att spara in lite pengar till min uppgradering. Några tankar om hur mycket man kan begära för detta är önskvärt.

Mina tankar angående ny dator riktades mot datorbutikens sida för "Bygg din egen dator" då det verkar vara enklare än själv leta och klura ut om alla komponenter kommer att vara kompatibla. (Notera här att jag inte har uppdaterat mig på hårdvarufronten på senare tid, och behöver lite hjälp, därav inlägget)

Jag vill ha en pentium, så långt är jag säker, AMD har inte skänkt mig något annat än problem och lidande. Quad processor helst.

Lista på vad som är i min kundvagn just nu:

Grundpaket F: Avancerad speldatorplattform, chassi med 750W nätaggregat, moderkort med Intel X38-chipset och Crossfirestöd samt DVD-brännare

Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Minne 4GB DDR2 Dual Channel 800MHz

Hårddisk 250GB 7200rpm SATA2

Grafikkort GeForce 9800GTX 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI

Totalpris just nu 10 844:-

Några synpunkter eller tips är varmt välkomna, själv anser jag att 4gb minne var tillräckligt billigt men det finns säkert andra minnen som är mer optimala, har tappat kollen helt på vilka som är bra/dåliga.
Grafikkortet kändes som det bästa alternativet för det billigaste priset.
Ljudkort har jag ett Sound Blaster audigy 2 som faktiskt duger för mig fortfarande, så ett till "aningen" bättre kändes som en onödig utgift.
En extra hårddisk kostar inte så mycket och jag kan tänka mig (om det är värt det) att köpa en till eller en snabbare, eller både och.

64-bitskompatibelt OS har jag redan och jag tyckte mig läsa att det behövs i fall som detta då jag har 4GB ram.

Priset måste inte ligga så nära 10.000 men om ni har idéer om något som kommer att höja priset mer än en tusing så ge gärna en bra motivation därtill .

(Edit: Som ni kanske märkt är det en speldator jag vill ha och om det finns någon flaskhals säg påpeka det gärna, jag vill spela de nyaste spel och förhoppningsvis ha prestanda nog att klara av Age of Conan och spel som kommer inom en snar framtid)

Inaktiv

Är ju nya grafikkort på intåg. Köp därmed 8800GT tycker jag. 2GB RAM räcker också, dock sparas inte så många kronor på det.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Är ju nya grafikkort på intåg. Köp därmed 8800GT tycker jag. 2GB RAM räcker också, dock sparas inte så många kronor på det.

kostade ca 300kr extra för 2gb ram till så det känns som att det är värt pengarna.

grafikkortet vill jag faktiskt ha så nytt det går utan att det blir för dyrt och det där var inom gränserna, men är det stor skillnad på 8800gt och 9800gtx annars i prestanda?

Medlem

Kör på 4gb ram det är så billigt ändå. Skulle dock köpa en 500gb hd minst det skiljer inte mer än någon hundring.
Annars ser det jäla fint ut fast kolla tester ett 8800 gt eller gts är inte mycket söligare än 9800 kortet så ser man till priset skillnaden finns mycket pengar att spara där utan att tappa prestanda direkt. kolla grafiktester


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv
Skrivet av Silenz:

Kör på 4gb ram det är så billigt ändå. Skulle dock köpa en 500gb hd minst det skiljer inte mer än någon hundring.
Annars ser det jäla fint ut fast kolla tester ett 8800 gt eller gts är inte mycket söligare än 9800 kortet så ser man till priset skillnaden finns mycket pengar att spara där utan att tappa prestanda direkt. kolla grafiktester

instämmer.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Hur snart vill du ha den? För Nvidia's Gtx200 kommer ju till sommaren


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

tack för alla värdefulla tips och synpunkter, det har givit mig mer perspektiv och valmöjligheter, samt bra prestanda utan att plånboken har lidit allt för mycket.

Inaktiv
Skrivet av Ellehbg:

Hur snart vill du ha den? För Nvidia's Gtx200 kommer ju till sommaren

åhå... ja vi får väl se, jag kommer jobba under sommaren och hösten och KAN jag stå emot så kommer jag förmodligen vänta ända till hösten med att köpa ny dator, kanske klarar mig med att underhålla mitt spelbehov på xboxen tills dess

Edit: och om priset ska ligga på runt 500 dollar (ca 2900kr eller liknande) kommer det vara inom min prisklass också!

Medlem

Ninjin: Annars kommer ju också ATI's 4870 till sommaren. Det moderkortet du har där stödjer ju crossfire så om något halvår så kan du ju alltid köpa ett till ATI 4870 och få sjukt bra prestanda.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv
Skrivet av q0rra:

Ninjin: Annars kommer ju också ATI's 4870 till sommaren. Det moderkortet du har där stödjer ju crossfire så om något halvår så kan du ju alltid köpa ett till ATI 4870 och få sjukt bra prestanda.

det här blir ju bara bätte och bättre får helt enkelt hålla mig uppdaterad nu till slutet av sommaren och se hur de där korten presterar!

Medlem

bara ett problem haha och det är att hur länge man än väntar kommer strax nåt nytt bättre;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av q0rra:

Ninjin: Annars kommer ju också ATI's 4870 till sommaren. Det moderkortet du har där stödjer ju crossfire så om något halvår så kan du ju alltid köpa ett till ATI 4870 och få sjukt bra prestanda.

Och dem skulle väl inte vara så jäkla dyra heller tror jag...:)


signatur

B lup

Inaktiv

nix priset skulle vara rätt skapligt, under 3000:-

Medlem

kan någon vara säll o klargöra lite termer för mig jag är rätt dålig på sånt h ära tekniktjaffs. vad betyder crossfire? är det att man kör 2 grafikkort paralellt? vad är SLI? stödjer detta moderkort 2 krafikkort t.ex?

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6064&page=3

hur vet man vilken processor/grafikkort/mängd grafikkort ett moderkort stödjer?

tack på förhand

Medlem

Sli är nvidias namn när man kopplar ihop 2 likadana grafikkort för ännu bättre fart.
Crossfire är samma sak fast för Atis grafikkort.

Det moderkortet du länkat till har stöd för 2 Ati grafikkort och då heter det som sagt Crossfire

Oftast står det detaljerat om vad moderkortet stödjer i cpu väg minnen osv annars kan man fråga där man ska handla:)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar