Medlem
Budget dator

Hej jag har kollat på en ny dator ett tag nu och jag tycker att Den här verkar ok.

Min fråga är att jag har ca 700:- till som jag kan göra av med om jag köper den här datorn, så¨vad är en flaskhals i datorn? Grafikkortet? Processorn? Det är bra om jag kunde spara pengarna men om det är något som drar ner prestandaden mycket är jag beredd att slänga ut dom 700kr.

Jag har tänkt att spela spel på den men det är inte krav att spela på högsta inställningarna på allt för det vet jag att den inte kommer att klara. Spel som jag tänkt spela är CS Source och i höst WAR om det inte drar för mycket av datorn.

Skulle uppskatta snabba svar då jag vill beställa helst idag eller imorgon.

Medlem

Den kommer inte att kunna driva CS source ordentligt, gå upp 1000kr så kan du få en bättre dator för pengarna tex, http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=709,2893,7,141,33,134,1...,
men om du verkligen inte kan lägga dom pengarna så rekommenderar jag http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7,82,134,475,2893,4468,....


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Är inte så bra dator, blir WAR i low. Då är den här bättre tycker JAG.

Men som sagt lägg ut lite mer och köp minst ett 8800GT eller ett billigt ATI kort som, HD3850 med liknande prestanda på processorn. Då pratar vi high.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag har kollat på den datorn du föreslog också mosoloa1 men min bror hade någon rabatt eller va det var så att han fick gratis frakt på dustin.

Jag har allt som allt 3400:- inkl frakt annars måste jag fråga om jag får låna pengar av min pappa, men jag har lite annat att spara till då jag är i moppeåldern och behöver spara till både moppe och körkort. Jag måste väl jobba hårt i sommar för att få råd

Vet någon vad frakten är ungefär på den bättre datorn du föreslog Z4XXOR?

Inaktiv

vem köper en dator för 2744kr?
samla tomburkar i ett par dagar och köp dig något vettigt...den datorn är gammal redan innan du fått hem den

Medlem

Vilket är det här spelet WAR ni pratar om för nåt??????

Bara nyfiken!

Medlem

Jinx: Jag har en datorn nu som är många många gånger sämre som jag har förstått och då ser ni att min dator är kass!

Groggy: WAR är Warhammer Online som leveras i höst och som jag tror kan bli bättre än World of Warcraft, gillar iden som WAR bygger på bla RvR istället för PvP, Public quest och historien om spelet.

Är det ingen som vet hur mycket frakten brukar kosta för en dator?

Inaktiv

Runt 300 kronor är väl normalt. Vet att jag betalade 299:- när jag handlade på Datorbutiken för 6900 spänn.

Medlem

Så jag kan räkna med 300kr i frakt? Då räcker det att jag tar en lån på 1500kr så har jag råd med datorn för 4800kr
Måste prata med pappa imorgon då.

Den datorn måste jag bygga ihop själv? Det är väl inte några större problem kan jag tänka mig då jag tänkte göra det från första början.

Tack för svaren!

Medlem

http://ammdata.se/index.php?target=products&product_id=30303

Köp dennna 2999kr + 306kr i frakt.

köpte själv datorn för 2999kr. Jag lirar mest bara online mmorpg spel. Och jag kan säga att alla hittils har fungerat perfekt.

Inte den bästa datorn för mer anvancerad spel.

Inaktiv

Eller kika på www.mrpc.se de har billiga datorer med skapliga grafikkort.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Tasir:

Vet någon vad frakten är ungefär på den bättre datorn du föreslog Z4XXOR?

Inte så mycket, kanske runt 500kr (om du beställer från 1 eller 2 ställen).


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

det blir dyrare om jag beställer från fler ställen va?

Kan ni skriva någon komentar om delarna så vet jag ungefär om dom är bra eller inte, jag kan inte så mycket om hårdvara.

Inaktiv

Tasir om du inte vet hur man bygger en dator ska du inte göra det då heller.

Ta gärna hjälp av någon som kan istället.
Gör du det kan du ångra dig till slut då något kan kortslutas eller gå sönder.... Fast garantin finns alltid.

Jag håller med Jinx i detta fall.

Varför sparar du inte istället ihop 2000-3000 kronor iaf så får du en rimligare dator som håller i längden.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714

Här har du en som håller ett tag. Ska man köpa en ny dator måste man kunna lägga ut lite också

/ Alex

Medlem

Visst skulle jag vilja spara 2000-3000kr till men som jag sa måste jag spara till annat och då skulle det ta närmare ett år tills jag har sparat tillräckligt.

Jag ska nog kunna uppgradera vissa saker efter jul då jag inte har några planer på att lägga ut några pengar, jag letar just nu efter en dator som har en bra grund och klarar av vissa spel på lägsta inställningarna.

Jag sa också att jag inte är så bra på hårdvaror så kan någon berätta om Palit PCIe HD2400XT super 256MB, AMD Sempron LE-1100 AM2 64-BIT och AM2 nF4 DDR2 SATA2 GLAN är ok att spela med?

Jag måste skjuta upp beställningen tillsvidare för att få svar av er som kan detta område, jag vill inte köpa något som är för dyrt eller inte går att spela med.

Medlem

Av det jag läst lite snabbt så är det ett äkta budgetkort. Såg ett i samma serie för 278 Kr på en hemsida och har lite svårt att tro att man kan få särskilt mycket ur det. Dock lyckas det driva både Doom 3. FEAR, CoH, Stalker m.fl. men såklart inte alltid med direkt lysande framerates.

Toms Harwares interaktiva jämförelse valde jag att jämföra modellerna HD2400XT och HD2600XT(de två blåa linjerna), mest av egen nyfikenhet då denna sidan gjort ett test mellan korten. Verkar stämma rätt bra att HD2600XT är dubbelt så bra. Nu säger jag inte att du skall köpa HD2600XT, det är också dubbelt så dyrt har jag för mig men det sätter i.a.f. korten i relation till varandra och ger lite perspektiv på saker.

Hittade en fransk sida som har lite tabeller som jämför olika kort. Där ser du också hur 2400XT presterar.

Fudzilla gjorde också ett test som jämför HD2400XT med HD2600XT.

Ännu ett test som görs av Techpowerup

Som du ser så har jag ingen information om Palit men detta kanske blir till någon hjälp ändå.

Lite märkligt dock att kortet i butiken som Hellsingxx länkade till har "SUPER"i sitt namn när man på Palits hemsida inte kan se modellen HD2400 XT med super i namnet utan SONIC.
Hellsingxx, har du koll på vilket kort det egentligen är?

Skulle jag själv satsa på ett kort i den prisklassen hade jag letat efter ett med passiv kylning istället. Det går bra tydligen för Sapphire modellen har det.

Min amatörmässiga slutsats är att jag har svårt att se att kortet skulle räcka ända fram.

Inaktiv

Det är väldigt enkelt att bygga sin dator utan erfarenhet bara så du vet. Jag byggde min första dator för några månader sedan utan någon som helst erfarenhet. Läs i manualen till moderkortet så du kopplar allt rätt bara. Sen är det bara ta det lugnt och sätta allt på plats. Finns en bra guide här

Medlem

Vänta och samla mer pengar, ett köp för dom pengarna kommer du inte få något vettigt för.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

ostmjuk hamste: Jag har fått reda på att moderkortet och grafikkorter är dåligt, men tack för att du jämförde med HD2600XT.

Kibb: Jag har läst genom datorbyggarskolan lite snabbt och det verkar vara en mycket bra guide som jag kan få mycket nytta av i framtiden.

Zelaxe: Jag ska försöka att spara pengar men jag vill helst ha datorn så snart som möjligt, jag måste få ihop ca 3200 under sommaren och har ungefär 2000 klart. Så jag måste jobba till mig 1200 sen vill jag kunna spela WAR på releasen för jag har gott som joinat en guild.

Hur mycket pengar behöver jag för att få en bra dator då? 5000?

Medlem

Jag slängde ihop en dator för 5200 som jag tror är bra, är den?

Processor: INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775

Grafikkort: XFX GEFORCE 9600GT 512MB 2XDVI PCI-E RETAIL

Chassi: ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER

Moderkort: GIGABYTE GA-P35-DS3L S-775 ATX

Minne: DIMM DDR2 2GB PC2-5300 667MHZ KIT ( 2X1GB ), KVR

Summa: 5 219:-

Jag vet inte så mycket om allt passar och så eller om det är det bästa man kan köpa för pengarna, kom gärna med åsikter.

Medlem

Den duger nog alldeles utmärkt ett tag framåt, den ser riktigt fin ut tom.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Håller med. Det där hade jag också kunnat tänka mig att köpa.

Om minnena passar är jag inte helt säker på.
I deras Memory support list (pdf länk finns på höger sida) hittar man inte exakt just det modellnumret du tänker köpa. Fast det kanske inte spelar någon större roll? Kan tyvvärr inte svara på det Tasir.
Och sedan kan ju Gigabyte omöjligvis testa alla minnen som kommer ut så det är väl oftast en "gamble" till en viss grad ändå.

Medlem

ok ska fråga om jag får låna pengar till den då Jag kan alltå spela tex CSS på high och AoC på med/high? För det är väl typ det jag tänker mig att jag vill ha en dator och om den är tyst eller inte spelar inte någon större roll.

Du kan jag plocka ihop en dator själv Hoppas bara att jag får låna pengar....

Medlem

Min gamla tråd

Ser du grafikkortet där? X1950PRO. Det är ett riktigt budget kort men som tar dom flesta spelen på high.
Fast nu när den nya serien har kommit skulle jag rekommendera den. Då pratar vi HD3850.

Edit, felstavningar.

CSS på högsta.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Har lagt till HD3850 istället för GeForce 9600GT som jag hade före för att jag visste mer om GeForce än HD... Priset var detsamma så ingen skillnad där.

Medlem

På Dustin då? Fast där är det 256MB versionen för ungefär samma pris. Den med 512MB minne är 300kr dyraren än 9600GT. Och jag är inte så säkert på att ATI HD3850 256MB presterar lika bra som XFX 9600GT 512MB
Någon annan kanske kan svara på detta?

Medlem

Det var 512MB versionen den var tom 30kr billigare om jag inte minns fel. Jag hade glömt att läga till en hårddisk så om jag tar en billigare processor kommer det att märkas eller är det ungefär samma? Jag har inte tänkt att klocka den bara ha den som den är.

Edit: Om jag tar INTEL CORE 2 DUO E7200 2.53GHZ 3MB 1066MHZ S-775 istället får jag då sämre prestanda i spel? Jag vet att den är 0.47GHz segare men det är bara en myt att den måste vara sämre? Den är väl av en senare model också har det stor betydelse?

Skulle vara bra om det inte var för stor skillnad så att jag har råd att stoppa i en 250GB hårddisk istället för 19GB jag har nu:P Har en på 55GB också så jag tänkte ta med den i den ny datorn så att jag får mer än 300GB, det räcker gott och väl för mig.

Medlem

Aha, då tog du säkert heatpipe varianten som inte har någon fläktkylning. Och tystnad är ju alltid trevligt :).

Prollen har jag ingen koll på men enligt en artikel på Toms Harware så får man redan på att i vissa lägen får man ut mycket mer ur uppgraderingar till bra grafikkort än CPUer. Man får mer fps per krona än om man väljer uppgradera till värsta processorn så att säga.
Det kan du kika på här.

Medlem

Ja jag tog heatpipe varianten, bör jag byta tillbaka?

Läste artikeln om CPU vs GPU så jag tar E7200 processorn istället för 3GHz är kanske lite overkill för mig. Grafikkort vet jag inte vad jag ska ta, är 8800GT bättre än 9600GT? Eller är HD3850 ett bättre alternativ? Jag har tills 6 Juni på mig att bestämma mig för då ska min brosa hjälpa mig att beställa och se över mitt beslut

Medlem

6juni säger du?

Såg det här precis. Kanske värt att vänta så kanske priserna faller lite? Är själv nyfiken på vad som kommer att hända med priserna.

Den här sidan gör en jämförelse och det går rätt bra tycker jag för E7200an mot E8400. Men här säger man också att processorns 3MB cache håller tillbaks prestandan (för gamers) och man rekommenderar 6MB cache. Det här är återigen en sak som jag inte har koll på men ville i.a.f. göra dig uppmärksam på detta.

Fler jämförelser på Techreport

Som jag förstått det är HD3850 sämre än 9600GT som har liknande preststanda som HD3870 kortet. Och 8800GT är bättre än alla dessa men så får man givetvis se vad som känns rätt för ens budget också.

12
Skriv svar