Lurad på mitt grafikkort mm??

Medlem
Lurad på mitt grafikkort mm??

Hjälp mig! - Jag håller på att byta dator, och har precis fått hem den nya. Jag spelar egentligen inte alls, så jag har inte behov av något jättebra grafikkort, men vill ändå ha ett hyfsat bra, och beställde därför ett ATI Radeon HD 3650, 512 MB.

När jag kom hem och kollade har jag istället fått ett Asus HD 3450 256M HM 1 GB. (Vad betyder 256M HM?)

Jag kan nästan ingenting om hårdvara, så jag vet inte vad den egentliga skillnaden är, om den har nån större betydelse, och om jag blivit lurad?
Kan nån förklara för mig vad jag fått, vad skillnaderna är, och råda mig ifall jag ska kräva att få det utbytt - eller om jag bara ska låta det vara? - Ta det enkelt så jag hänger med, please!

Jag vill naturligtvis ha det jag betalt för (eller bättre...)!

Jag hade också beställt en hårddisk på 500 GB, men fick en Samsung 250 GB SATA II, 7200rpm, 8 MB. Är det nåt gammalt skräp eller...? (Bortsett från att det bara var hälften så stort utrymme?)

Jag vill veta vad jag pratar om när jag går tillbaks och klagar - för det kommer jag att göra! :<

Inaktiv

Reklamera. Du har helt uppenbart fått fel saker.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Du har uppenbarligen inte fått det du betalat för, det grafikkort du fått är betydligt sämre än det du beställt. Hårddisken du fått är inte dålig, men den är hälften så stor som den du betalat för. Jag skulle genast ringt upp stället du beställt ifrån och bett dom skicka det du egentligen skulle ha.

Medlem

Ring till deras support och rabbla din story.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Jag förstår inte ens varför du tar upp det här innan du ens har talat med dem om detta. Detta fixas lätt genom att ringa och tala om detta för dem och sedan så får du nytt.

Medlem

märkligt!!! vem skickar fel saker på detta sätt?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Köpt av bolag så borde de byta utan problem.

Som Kibb säger, grafikkortet är stor skillnad, det enda som egentligen kan vara enklare är att det är lättare med drivrutiner till Asus.

Hårddisken är ju hälften så stor som dendu ska ha. I princip alla hårddiskar är SATA etcetera nu så där kommer det knappast att skilja något. Vill de kränga på dig en till 250GB så säg nej. Det tar plats, drar mer ström etcetera. En 500GB ska du ha.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tack för alla synpunkter! - Firman är en liten datorbutik i Uppsala centrum som bygger själva efter köparens beställning. De har också färdiga paket till salu, och det var i ett sånt jag hade bytt ut grafikkortet när jag beställde - till det jag inte fick. Det blev inte ens det som skulle ha funnits innan bytet, så de kan inte 'bara' ha glömt att byta! Jag hämtade datorn själv - och imorn lämnar jag in den igen för åtgärd!

david_dellblom skriver: "Jag förstår inte ens varför du tar upp det här innan du ens har talat med dem om detta."

Enkelt! - Jag vill såklart VETA om jag fått fel/sämre grejer eller ej, INNAN jag går dit - annars är det ju lätt för dem att försöka lura mig igen, och påstå att det jag fått är likvärdigt.

Nästa fråga, när jag nu ändå är på krigsstigen:

Moderkortet de har levererat är ett FoxConn 946GZ7MA-8KS2H mATX, LK/GBL. Är det okay? - Vad betyder "mATX, LK/GBL"?

Processorn är en INTEL Core2Duo E4600 2400 LGA775 2M. Den borde väl vara bra i alla fall...?

nj
Medlem
Skrivet av evor50:

Tack för alla synpunkter! - Firman är en liten datorbutik i Uppsala centrum som bygger själva efter köparens beställning. De har också färdiga paket till salu, och det var i ett sånt jag hade bytt ut grafikkortet när jag beställde - till det jag inte fick. Det blev inte ens det som skulle ha funnits innan bytet, så de kan inte 'bara' ha glömt att byta! Jag hämtade datorn själv - och imorn lämnar jag in den igen för åtgärd!

david_dellblom skriver: "Jag förstår inte ens varför du tar upp det här innan du ens har talat med dem om detta."

Enkelt! - Jag vill såklart VETA om jag fått fel/sämre grejer eller ej, INNAN jag går dit - annars är det ju lätt för dem att försöka lura mig igen, och påstå att det jag fått är likvärdigt.

Nästa fråga, när jag nu ändå är på krigsstigen:

Moderkortet de har levererat är ett FoxConn 946GZ7MA-8KS2H mATX, LK/GBL. Är det okay? - Vad betyder "mATX, LK/GBL"?

Processorn är en INTEL Core2Duo E4600 2400 LGA775 2M. Den borde väl vara bra i alla fall...?

Kan vara en ren miss, någon som råkade läsa fel på 3450 och 3650 i arbetsordern eller helt enkelt missade att kortet skulle bytas ut, ett prestandamässigt sämre grafikkort har du iaf fått.

Angående vad sakerna betyder så står mATX för micro-ATX och är ett litet mindre moderkort än fullstora ATX-moderkort (ATX står för Advanced Technology Extended, och är en typ av formfaktor som bla moderkort, chassin, nätagg, mm följer för standardiserade storlekar och annat).
LK/GBL skulle jag gissa på är några förkortningar som tillverkaren valt, kan gissa på att GBL står för Gigabit LAN möjligen.
Moderkortet i sig är väl egentligen inget speciellt, det använder sig av ett av Intels billigare chipset, men verkar ha fullgod funktionalitet hur som helst. Det stödjer dock inte de senaste Core 2-processorerna från Intel pga det bara klarar processorer med max 1066MHz busshastighet.

Processorn är helt ok, inte det snabbaste men väldigt bra. Prestandamässigt för spel så är det helt klart grafikkortet (Radeon HD 3650 dvs) som kommer vara flaskhalsen.

Citat:

När jag kom hem och kollade har jag istället fått ett Asus HD 3450 256M HM 1 GB. (Vad betyder 256M HM?)

256M är antagligen att kortet har 256MB eget minne, sedan kan det utnyttja AMD/ATIs HyperMemory-teknik (HM) för att totalt kunna använda 1GB minne, resterade 768MB lånas då av datorns vanliga RAM.

Medlem

Tack igen! - Nu när de öppnat igen efter helgen har jag pratat med firman. De var lika frågande som jag, och skulle genast byta ut allt felaktigt till det jag beställt. Inga sura miner, utan en ursäkt istället. Så det verkar sluta väl i alla fall. Får tillbaks burken imorgon em.

1
Skriv svar