Medlem
Handla i USA?

Satt och läste lite på amerikanska hårdvaru-siter igår och råkade på nåt sätt klicka mig in på en amerikansk elektroniks e-butik.

Så ja slängde ihop burken jag har suttit och kollat på bra länge nu (asus mb, 4gb ram, 2x 74gb raptor, 2x 8800gt sli, c2d e8500) och kom fram till att allt som allt går skiten lös på strax under 6k.
Vilket är ungefär halva priset jämfört med sverige..

Är det någon som har erfarenhet av elektronikbeställningar från USA? Det vore ju fint om man kunde hitta en e-shop med schyssta priser som dessutom kan vara snälla och skriva ner värdet på paketet. För OM man åker på en skattesmäll i tullen är det ju trevligare om det står 400$ ist. för 1000$.

Men även om man åker på tullens elaka avgifter så kommer man ju tjäna på det i och med att det är nästan halva priset. Det enda jobbiga är väl att det kommer ta evigheter att få bytt komponenter om någonting skulle gå sönder eftersom det kommer handla om typ minst en månad transporttid tur och retur... Men det kanske kan vara värt en 6-7k

Medlem

Glöm inte skatten på 8% i USA och sen 25% Moms i Sverige.


signatur
Inaktiv

Har för mig att det tillkommer extra avgift också när det är från USA.

Moms 25%
Tull 12%
Extra avgift

Det brukar inte stå vad det kostade så tullen skickar en förfrågan

Glöm då inte att skriva att frakten ingår i priset du uppger, annars slänger de på en hutlös fraktkostnad som ska skattas

Är det en produkt i litet paket är det iofs mycket sannolikt att det slinker igenom och blir därmed helt tullfritt


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Aha, så om man faktiskt ska kunna tjäna tillräckligt på det får man åka dit med den största resväskan man har och fylla den med grejer istället för kläder?

Om VAT tillkommer i tullen kan det ju lika gärna kvitta, då handlar det ju om kanske en 15-20% i prisskillad.. Och då har man ju nackdelen att man behöver skicka grejer över hela världen om man ska RMA'a sina grejer

Bleh! Tack för svaren iaf!

Inaktiv

Som sagt , vid köp av hårdvara & elektronik utanför EU tillkommer inga extra avgifter osv. Det enda du betalar är den svenska momsen 25%, inget annat.

Källa : Tullen

Inaktiv

Jag har bolag och importerar hela tiden.
Mot vissa länder kan det förekomma extra avgifter.
Mot vissa länder kan man få befrielse från tullavgifter eller lägre kostnader beroende på avtal.
Kanhända att det bara gäller företag.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hm... nu bor jag ju förvisso i grekland så jag kommer inte behöva betala nån svensk moms. Men jag antar att jag åker på VAT som är mer eller mindre samma sak.

Unix>> Så om man har skrivit ner värdet på paketet så borde det kunna slinka igenom utan att tullas? Men som du skriver kanske det är svårare att få till det om man har ett stort paket.

Jag har ju dock beställt vattenpipor från USA där totala värdet gick på runt 500$ och jag betalade varken VAT eller tullavgifter.... Däremot tog leveranstiden efter tullen här i grekland drygt 2v vilket får mig att tro att tulltjänstemännen lät skiten stå länge på kontoret innan de släppte igenom det

Inaktiv

Värdet står aldrig på mina paket så de skickar ett papper där de frågar.
Ibland slinker ett paket igenom utan att det tullas och då gäller
det att vara hemma när det ringer på dörren och de levererar,
annars hamnar paketet någonstans där man dels eventuellt
aldrig får veta att det finns och dels måste betala moms i alla
fall.
Så är man hemma när det plingar på dörren så är det noll avgifter.
De är generellt skumma på tullen.
De tar godtycklig moms, godtycklig tullavgift, slänger på en enorm
fraktkostnad om man inte nämner att den ingår i priset, har inte
fungerande telefonnummer (ingen svarar) men efter månaders envishet kan man få tag i ett som någon svarar på, ingen e-post men har sett att de nu tillfört e-post på papperet (tog mig lång tid innan jag hittade deras e-post) etcetera. Undrar ibland hur många miljoner som slinker ner i de anställdas byxfickor. Ibland tullar de inte korrekt utan skickar bara paketet vidare och ändå ska det betalas vid avhämtning. Då är inte ens paketet registrerat i deras system (eventuellt) och hela summan kan då gå ner i deras byxa.

Ska man ha slantar tillbaks måste man vända sig till ett ställe i Skåne. Man orkar inte bry sig + att marginalerna är så stora så det är inte värt besväret.

Skumt är det dock med besked. Detta gäller den självdöpta "Posttullen".

Unt so weiter ......


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar