Medlem
AMD eller Intel?

Jag håller på och letar dator och tror att jag har hittat en som fyller mina krav, men när jag sa det till min storebror så sa han att han skulle köpa intel om han fick välja. Vad är det som är bättre med intel än AMD? Och intel processorer passar väl bara till vissa moderkort och AMD till andra?

Skulle gärna vilja ha seriösa svar och helst inga fanboy svar. Men dom flesta svar uppskattas.

Medlem

Intel's Core 2 Duo processorer är ganska billiga och går att överklocka endel. AMD vet jag inte.

Medlem

Intel sitter i nuläget på prestanda-tronen, AMD har halkat efter lite, dock så är dom likvärdiga/bättre budgetmässigt, Intel socket 775 är standarden till Core2Duo och deras Quadprocessorer. AMD använder sig utav socket AM2.

Som det ser ut idag är Intel ett bättre val för prestanda och AMD eller Intel för budget.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Intel.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Intel, sitter på en q6600, Amd har halkat efter egält skulle jag säga, dom har ju problem med ekonomin också efter att dom köpte Ati


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

AMD säger jag. Riktigt bra prestanda för lite pengar. Klockvänliga är dom också.

Medlem

Intel här också. Jag litar liksom inte på AMD. Det finns säkert ingen anledning att misstro dom alls men det är svårt att skaka av sig gamla fördomar. Det sitter i sen den tiden då AMD inte var certifierade att hantera Windows av MS. Sen har jag fått för mig att dom inte pallar värme lika bra plus att dom dessutom utvecklar mer värme. Men det är som sagt bara nåt jag har fått för mig - det kanske inte alls stämmer hehe.

Jag vet att jag är fjantig och AMD är säkert bra och så men jag håller mig till Intel ändå. Det känns bäst. =P


signatur
Medlem

AMD köper man om man inte vet hur man klockar eller för att man vill stödja AMD. I övrigt är Intel det självklara valet tyvärr. Hoppas AMD tar igen sig.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jag vet inte hur man klockar Den datorn jag kollar på har AMD men jag har kollat lite på Intel också fast det skiljer sig i pris, antingen får jag gå upp 600 kr eller så får jag gå ner ca 800 kr men då får jag mindre RAM och sämre grafikkort.

Tack för svaren men om ni vill så kan ni ju fortsätta posta.

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

AMD köper man om man inte vet hur man klockar eller för att man vill stödja AMD. I övrigt är Intel det självklara valet tyvärr. Hoppas AMD tar igen sig.

Vadå?
Jag vet precis hur man klockar effektivt och ändå köper jag AMD. But then again.. Perhaps I'm just weird.

Medlem

Alltså, en AMD 6400+ presterar lite bättre än en Intel för samma pris. Dock om man överklockar blir skillnaden stor!

AMD köper man för att man antingen gillar amd eller för att man vill stödja dom. Jag satsar på godel för att stödja SOSbarnbyar och rödakorset eller vad fan det är. Stackars små barn som går vilse i krävande skogar =/


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Har varit olika under tidens gång.

En period var AMD klart bättre, en period blev AMD alldeles för varma etcetera.

I dagsläget tycker jag Intel.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Var ju inte många år sedan AMD var the shit, deras Athlon processorer var ju bättre än Intels motsvarigheter på den tiden (fem år sedan?). I dagsläget är Intel något vassare.


signatur

<3

Medlem

Själv äger jag amd tycker det funkar fint men nästa köp blir garanterat intel processor.

Medlem

Hatar Intel fruktansvärt dyrt. Köp en rejäl AMD processor för hälften av priset som en Intel processor, du kan också klocka väldigt bra med en AMD.

Så nu tror jag att ni förstår varför man ska välja AMD i stället för Intel, allt handlar om pengar, prestanda och naturligtvis ljud.

(edit: hatar med stort H, edit 2: felstavning)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Hatar Intel fruktansvärt dyrt. Köp en rejäl AMD processor för hälften av priset som en Intel processor, du kan också klocka väldigt bra med en AMD.

Så nu tror jag att ni förstår varför man ska välja AMD i stället för Intel, allt handlar om pengar, prestanda och naturligtvis ljud.

(edit: hatar med stort H, edit 2: felstavning)

Stämde bättre om vi går tillbaks lite i tiden.
I dagsläget tycker jag man får förhållandevis betydligt bättre grejor för slantarna.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hatar Intel fruktansvärt dyrt. Köp en rejäl AMD processor för hälften av priset som en Intel processor, du kan också klocka väldigt bra med en AMD.

Så nu tror jag att ni förstår varför man ska välja AMD i stället för Intel, allt handlar om pengar, prestanda och naturligtvis ljud.

(edit: hatar med stort H, edit 2: felstavning)

Fanboy strikes again.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hatar Intel fruktansvärt dyrt. Köp en rejäl AMD processor för hälften av priset som en Intel processor, du kan också klocka väldigt bra med en AMD.

Så nu tror jag att ni förstår varför man ska välja AMD i stället för Intel, allt handlar om pengar, prestanda och naturligtvis ljud.

(edit: hatar med stort H, edit 2: felstavning)

Nu var det så att det skulle inte vara några fanboy inlägg, isf skulle jag skrivit att jag hatar AMD men som sagt nu skulle det vara svar baserat på fakta.

Medlem

Ohh sorry, blev lite grovt. Men igen, AMD är liksom inte värdelöst.
Men jaja, köp den Intel


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Så intel är bättre än AMD? Om man jämför två processorer (en AMD och en Intel) som kostar lika mycket, är då Intel processorn bättre?

Har en till fråga som jag kan sticka in: Är det GeForce 8600GT 512MB som blir så varmt? Har för mig att det var så.

Medlem

om ni fick välja mellan dom här datorerna vilken skulle ni välja http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714 tack för svar snabbt så möjligt

Bump på gammal post... Ja du, vilken dator skulle man ta. Det var en bra fråga det.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

jag länkade fel dator :$händer även dem bästa det var dem här två jag undrade om vilken jag skulle välja
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Alltid bättre med Intel säger jag, fast det kanske inte andra säger...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

smaksak


signatur

Burn rubber, Not your soul ! <3

Inaktiv

Vilken som är bäst varierar. Intel och AMD har ju gått om varandra fram och tillbaka i historien, per definition är inte Intel då alltid bättre, det är helt enkelt fel. AMD kan, bör och lär en dag göra en processor som är vassare än Intel. Frågan är bara när. Likaså kommer Intel komma tillbaka osv. osv.
Fanboyism är dumt, sluta upp med det. Man kan omöjligt argumentera att B kommer före A i alfabetet bara för att man gillar bokstaven B bättre.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Vilken som är bäst varierar. Intel och AMD har ju gått om varandra fram och tillbaka i historien, per definition är inte Intel då alltid bättre, det är helt enkelt fel. AMD kan, bör och lär en dag göra en processor som är vassare än Intel. Frågan är bara när. Likaså kommer Intel komma tillbaka osv. osv.
Fanboyism är dumt, sluta upp med det. Man kan omöjligt argumentera att B kommer före A i alfabetet bara för att man gillar bokstaven B bättre.

AMD ska komma med Bulldozer 2010 har jag för mig.

Deras senaste processorer är bara uppgraderingar från K8-kärnan, som har börjat tröttna nu.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Intel rätt av..

Gen
Medlem
Medlem

ser att ni använder min gamla tråd

Jag har inte varit inne på länge men jag kan säga att jag har fått tagit över farsans gamla dator och i den burken finns det en intel och för mig funkar den bra. Visst jag har en gammal processor men ända nackdelen jag kan komma med är att den låter lite (går upp i högvarv) ibland när jag spelar men med ett bra headset och musik i öronen så märkar man inte av det, förutom på LAN möjligtvis när kompisarna klagar.

Så om jag ska köpa en ny burk om något år ska jag försöka se till att stoppa i en intel där.

Jag tackar för alla svaren och det är kul att se att ni fortfarande är lika trevliga och svarar.

12
Skriv svar