4GB Ram i Windows XP

Medlem
4GB Ram i Windows XP

Kommer jag att kunna installera 4-stycken 1GB PC2-6400 800MHz minnen till Windows XP? Hörde någonstans att det blir problem då? funkar det?

Inaktiv

Du måste ha 64bit os för 4 gig har jag för mig, skaffa windows xp 64bit om du inte vill ha vista

Medlem

Du kan ha 4GB ram i XP, dock blir bara ca 3GB tillgängligt för användning.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Dock blir bara ca 3GB tillgängligt för användning...

Okej, så om jag nu sätter in mina 4GB så kommer alltså bara 3 att användas... Hur mycket RAM kan man använda i Vista?

Medlem
Skrivet av caddylac:
Skrivet av Zelaxe:

Dock blir bara ca 3GB tillgängligt för användning...

Okej, så om jag nu sätter in mina 4GB så kommer alltså bara 3 att användas... Hur mycket RAM kan man använda i Vista?

Ifall du skaffar/har 64-bit XP så används alla fyra GB, ifall du har 32-bit, så används cirka 3,25 eller liknande. Samma sak med Vista du måste ha Vista64 för att köra 4GB.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Vista (32-bit alltså) ger dig någonting mellan 3 och 3,xxx GB om man stoppar in 4GB. Det hela beror lite på BIOS m.m. Själv får jag 3582 MB.

Medlem

Får jag fråga varför fanken man ens ska kunna stoppa in 8GB på ett moderkort om högst 4GB kan användas^^

Medlem
Skrivet av caddylac:

Får jag fråga varför fanken man ens ska kunna stoppa in 8GB på ett moderkort om högst 4GB kan användas^^

För att XP inte är det enda operativsystemet i världen.


signatur
Medlem
Skrivet av caddylac:

Får jag fråga varför fanken man ens ska kunna stoppa in 8GB på ett moderkort om högst 4GB kan användas^^

Enkelt - man skall kunna använda ett 64-bitars OS förstås.

Medlem
Skrivet av caddylac:

Får jag fråga varför fanken man ens ska kunna stoppa in 8GB på ett moderkort om högst 4GB kan användas^^

Därför att det finns bättre operativsystem än Windows som stödjer enda upp till 32GB.

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av caddylac:

Får jag fråga varför fanken man ens ska kunna stoppa in 8GB på ett moderkort om högst 4GB kan användas^^

Därför att det finns bättre operativsystem än Windows som stödjer enda upp till 32GB.

Och vad fanken kan man ha 32 gb med mac när det knappt finns några moderkort som stöder det:D


signatur
Inaktiv

eller windows vista x64 Ultimate/Business/Enterprise som stödjer upp till 128gb

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

eller windows vista x64 Ultimate/Business/Enterprise som stödjer upp till 128gb

128GB hur fanken går det till? finns det sådana moderkort? :O:O

Medlem

Microsoft/Apple tänker väl långsiktigt, lär ju bli aktuellt med 32gb eller 128 i framtiden.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av urken:

Microsoft/Apple tänker väl långsiktigt, lär ju bli aktuellt med 32gb eller 128 i framtiden.

De tänker både långsiktigt och att det skall fungera i avancerade servrar (t.ex. databas-dito) där 8GB+ nog inte är ovanligt idag.

Inaktiv

32 GB minst körs ju på de flesta lite mer professionella servrarna... Och som johanp sa, långsiktigt tänkande är det värt...

1
Skriv svar