Dags för ny dator! Behöver råd & tips.

Inaktiv
Dags för ny dator! Behöver råd & tips.

Hej!

Det var ett tag sen jag byggde dator (detta var när GF4000-serien var skiten) och jag behöver lite hjälp på vägen. Jag tänkte skriva delarna här med en kort kommentar varför samt eventuell fråga. Jag kommer att köpa datorn från komplett.

Vad jag rent generellt är ute efter är en såpass tyst och behaglig dator som möjligt. Dock vill jag ändå ha riktigt bra prestanda. Ja, det går kanske inte ihop men jag vill försöka få en snygg balans på det hela.

Chassi: Antec Nine Hundred
(Chassit är i mitt tycke det snyggaste de hade, och det tycks hålla en låg ljudnivå. Jag funderar även på ett "Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming", men efter lite forskande har det tydligen lite problem med hårddisk-kylning om man inte monterar dem i golvet.)

PSU: Fortron/Source Epsilon 700W
(Vill klämma till med ett 700W. Dessutom är det tydligen tyst.)

CPU: Intel Core? 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz
(Alla vet ju att Quadcore är aphäftigt. Det finns inte så många val här. Denna eller Q6700 som är några hundra billigare. Sen finns ju även någon "Extreme" och den är inte aktuell. Är Q9300 en bra prolle?)

Moderkort: Osäkert
(Här får jag problem. Jag har kollat på ett Asus Striker II Formula samt ett MSI P7N Diamond. De ligger i ungefär samma prisklass. Ja, här behöver jag alltså hjälp. Jag kommer inte använda SLI eller andra PCI-kort (förutom grafikkort då förstås) till en början. Jag är ute efter ett kraftfullt och snabbt moderkort. Meningen är att jag absolut INTE vill att moderkortet ska bli någon form av flaskhals.)

RAM: Corsair TWIN2X 6400C5DHX EPP 4GB
(Dessa ska tydligen vara snabba, snygga och pålitliga minnen. Eller?)

Grafikkort: Osäkert
(Här får jag det största problemet. Jag behöver egentligen inte det absolut senaste, och jag har aldrig varit en grafikmupp. Det viktigaste för mig är att spelet flyter på snyggt. Sen om vattnet blänker eller inte det skiter jag i. Dessa nya 9800GX2 tror jag inte är så intressant pga priset, värmen, storleken samt ljudnivån. Däremot har jag kollat på ett XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3. Gör XFX bra grafikkort? Det märket hörde jag inte talas om för några år sen. Jag har även kollat lite på ett Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3. Jag vet dock inte, det är något som bara känns bättre med XFX-kortet. Hilfe!)

Ni får även varna mig för eventuella kompatiblitetsproblem osv. Skriv på gott folk, och all hjälp uppskattas givetvis!

/Christian

Medlem

Ja om någon kan förklara varför man inte automatiskt tar Gainwards 1GB version av 8800an så vore det trevligt.

Dubbelt så mycket minne som de andra korten måste väl göra kortet, teoretiskt sett, dubbelt så bra? Nej men det borde väl vara en betydlig skillnad eller har den lägre klockfrekvenser el. nåt liknande som drar ner kortet i övrigt?

Inaktiv

Tycker fortfarande att det i dagsläget gällande är ungefär 8800GT 512 MB och tillhörande moderkort med senaste krets, nätdel på 500+ Watt. I dagsläget that is.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Skrivet av SpiroTris:

Ja om någon kan förklara varför man inte automatiskt tar Gainwards 1GB version av 8800an så vore det trevligt.

Dubbelt så mycket minne som de andra korten måste väl göra kortet, teoretiskt sett, dubbelt så bra? Nej men det borde väl vara en betydlig skillnad eller har den lägre klockfrekvenser el. nåt liknande som drar ner kortet i övrigt?

Har för mig att nån mycket kunnigare än jag förklarade att 1 gig har man bara användning för i högre upplösningar så kör man som jag på en 19" 4:3 skärm med 1280*1024 så är det bara överflödigt då räcker 512:)

Rätta mig gärna om jag har fel....


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Köp 8800gt 512mb för 1400:- och känn dig nöjd! Du är ingen grafikmupp som jag är för jag BRYR mig om vattnet blänker eller inte, sånt är skitviktigt vet du. Jag kör dubbla fetingar och inte ens DET hjälper haha. Kör på en dual-core vet jag, quad-core är mer eller mindre onödigt för vanliga användare. En snabb dual core och du har en cpu som inte sviker dig och som håller ett bra tag också, kan rekommendera Intel C2D E8400. Snabb, tyst, kall och clockar som en monster, 4.5 geggahärtz med bra kylning.

Moderkort, ta ett som fått bra kommentarer på komplett vet jag, det gör jag alltid.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av unix:

Tycker fortfarande att det i dagsläget gällande är ungefär 8800GT 512 MB och tillhörande moderkort med senaste krets, nätdel på 500+ Watt. I dagsläget that is.

Ungefär det jag kör på. Dock, är XFX en bra tillverkare av grafikkort? Det kortet har fått bra recensioner på komplett.

Asus eller MSI på moderkortet är nu den stora frågan.

Inaktiv

Jag kör med MSI och har alltid gjort det, fungerar kanon.

Inaktiv

Angående grafikkort så har jag ändrat mig lite. Ser ut att bli ett XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 istället.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332049&CKS=PCW

Den har fått bra betyg det jag läst i alla fall.

Någon här på forumet som äger ett sådant kort? Hur är ljudnivån på det? Dånar det mycket?

Medlem

Det är förra generationens värstingkort, nu presterar ett 8800GTS 512MB i dom flesta fall bättre.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

inte med AA eller i högre upplösning då är 8800gtx bättre.

I den prisklassen är ett 9800gtx ett bättre köp.
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348136


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

inte med AA eller i högre upplösning då är 8800gtx bättre.

I den prisklassen är ett 9800gtx ett bättre köp.
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348136

Så det är fakta att ett 9800GTX är ett bättre kort än 8800GTX?

Detta trots att XFX's version av 8800 har 768MB samt är allmänt trimmat, och samt att 8800-kortet är dyrare?

Medlem

Ja, 8800GTX bygger på en gammal kärna, så ett 9800GTX är snabbare.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

dom kostar lika mycket lol.

Och ja 8800gtx är bättre i högre upplösningar och med AA på.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

1
Skriv svar