Ekonomiskt försvarbar monsterdator?

Medlem
Ekonomiskt försvarbar monsterdator?

Tänkte bara slänga ut frågan om man får lov att krångla lite.

Har varit sugen på en ny burk länge nu och har väl inte planer på att köpa nytt förräns i oktober men jag kan inte låta bli att sitta och plocka ihop komponenter och kolla priser redan nu.

Så vad jag egentligen vill veta är vad man behöver plocka ihop för att kunna köra ett monsterspel som crysis i 1680x1050 på high utan några som helst fpsdrops (eller ja, rimligt få iallafall). Sitter på dells 24" skärm så jag kan inte köra de lägre upplösningarna men 1680x1050 och 1920x1200 går finfint

Räcker det med 4gb snabbt minne och 2x 8800or i SLI eller måste man vara ännu värre? Min budget lär väl ligga på runt 14-17k nånting beroende på hur jag får det med uppdrag och så i vinter.

Vad jag menar med ekonomiskt försvarbart är väl egentligen komponenter som inte kommer droppa 50-100% i pris på ett halvår som jag misstänker att typ dom nya GX2 korten gör t.ex....

Vad det handlar om egentligen är väl mb, cpu, ram, gfx, 2x snabba diskar jag kan raida (raptor exempelvis) och eventuellt ett nytt nätagg. Tror mitt är på 750W eller nåt men kan vara mindre... Vet inte riktigt vad som krävs med så tunga komponenter.

Kom gärna med tips som du kan backa upp med info el. kunskap.. Det är ju trots allt relativt ointressant vad folk "gissar" som jag själv oftast gör

Tack på förhand!

Medlem

Köp min och bygg på? Smart som fan.

Medlem

Begagnade grejer är inte riktigt min grej men det var kanske ingen dum ide

Det hjälper inte att jag bor i grekland heller, kommer antagligen få leta upp komponenter här i aten eller köpa från nån site som skickar internationellt. I värsta fall skicka skiten till brorsan i sverige som sen får posta om till grekland... dubbel frakt is not teh shit

Medlem

Haha.

Det hade verkligen inte varit en dumm ide, perfekt mobo etc. att bygga vidare på , därför jag köpte det Begangnat ? Är inge fel på det, snarare en fördel tills de är 2+ år , köper du prylar internationellt och det är fel på dem blire jobbigt ^^

Medlem

Jepp, därför jag gärna hämta skiten i aten i första hand...
Kanske kan få mina två favoriter till elektronikaffärer att ta hem komponenter åt mig om jag ber dem riktigt snällt.

Men jag tycker du är lite smått negativ när du säger så, mina nya grejer tänkte nämligen inte gå sönder heh

Oh btw, 1111 postcount, epic!

1
Skriv svar