Medlem
Fps problem!!

Tjena, mitt problem är så att jag har enormt låg fps i spel som min dator borde klara av utan några som helst problem. Har hört det här om dual core cpus att det kan vara det som ligger bakom problemen, men har testat allt möjligt med fixes och patchar men får inte till nåt bättre resultat... När jag tex. Lirade half-life 2 på högsta specs så låg fpsen på runt allt mellan 30 till 80 beroende på vad jag gjorde och så helt plötsligt lite längre in i spelet så sjönk fps:en till 20. Känns skumt att det skulle vara grafikkortet som strular för fps:en kan ligga på 20 när jag står och tittar rakt i en vägg och ligga på 60 när jag tittar ut över ett stort område med mycket detaljer och det borde ju vara tvärtom om det skulle vara grafikkortet som det är fel på? Och enligt många tester och recensioner så ska mitt grafikkort klara av för exempelvis hl2 helt utan problem.
Så jag uppskattar all hjälp jag kan få och hoppas att ni har några bra svar/lösningar på mitt problem.
:D:P

Moderkort: ECS P4M800-M7 Ver 3.1
CPU: Intel Pentium D 2,8 ghz
Minne: 2gb DDR SDRAM (400mhz)
GPU: Sapphire Radeon x1950pro AGP 512mb

//Adam


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Borde klara? Vad baserar du det på?
Har du spelat något nytt spel där du har bra FPS?

Är ett x1950 ungefär motsvarande geforce's 7800 serie?
Isådanafall behöver du en ny dator.

Inaktiv

Kör du i 800 FSB eller 400 FSB?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Valve recommends a 2.4Ghz processor, 512Mb of RAM and a DirectX 9 card för att köra HL2 så något problem skall det absolut inte vara.

Frågan är dock vilken upplösing du kör i. Över 1280x1024 med 6xAA och 16xAF är inte att föredra. Testa dig fram med lägre AA och AF inställningar.

Sedan tycker jag att hela HL2 motorn är skum. En väldigt enkel bana kan sänka min dator medan det går fint att lira CoD4:MW demot på ganska schysta inställningar.
Total katastrof är det i CS:S. Beror nog på fysiken och kass nätkod eller nått (även felaktigt byggda/ej optimerade banor).
Är kanske så att inget är fel med din dator och att felet ligger i Valves produkt.

Hmm kom nu på att jag själv skall försöka mig på att deaktivera fysiken i CS:S.

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Borde klara? Vad baserar du det på?
Har du spelat något nytt spel där du har bra FPS?

Är ett x1950 ungefär motsvarande geforce's 7800 serie?
Isådanafall behöver du en ny dator.

Nope, har testat doom 3 och black and white 2 också , men fps:en är fortfarande enormt låg...
Har inte så bra koll men det ska vara ett av dom bästa agp korten.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Valve recommends a 2.4Ghz processor, 512Mb of RAM and a DirectX 9 card för att köra HL2 så något problem skall det absolut inte vara.

Frågan är dock vilken upplösing du kör i. Över 1280x1024 med 6xAA och 16xAF är inte att föredra. Testa dig fram med lägre AA och AF inställningar.

Kör i 1024x768 6xAA och 16xAF men ska inte heller vara några problem eftersom jag kunde köra det på en fujitsu siemens från 03' utan problem. Dessutom känns det skumt att fps:en ska sjunka till 20 när jag tittar in i en vägg.
:\


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av unix:

Kör du i 800 FSB eller 400 FSB?

Jag kör i 800


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Vill också tillägga att jag testade att köra hl2 deathmatch på lägsta inställningar och då är det ju riktigt ful grafik och ändå låg fpsen på runt 20! :\:\


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

Asså, testa drivers igen.
Sen kan du ju ta bort chassit å damma lite

Medlem

Har testat att installera och avinstallera olika drivrutiner många gånger men blir ingen skillnad...:(


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Överhettning eller brist på ström är det nog

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Valve recommends a 2.4Ghz processor, 512Mb of RAM and a DirectX 9 card för att köra HL2 så något problem skall det absolut inte vara.

Frågan är dock vilken upplösing du kör i. Över 1280x1024 med 6xAA och 16xAF är inte att föredra. Testa dig fram med lägre AA och AF inställningar.

Kör i 1024x768 6xAA och 16xAF men ska inte heller vara några problem eftersom jag kunde köra det på en fujitsu siemens från 03' utan problem. Dessutom känns det skumt att fps:en ska sjunka till 20 när jag tittar in i en vägg.
:\

Det där att titta in i en vägg och få låga fps förstår jag heller inte. Är så på min dator med ibland. Kan vara så att det du inte ser inte försvinner ur minnet eller att något renderas utan att man vet om det.

Du kan också prova det här och se om du har något som t.ex. är "Unaccounted". Titta också på övriga staplar när du kör och se vad som kan orsaka de låga fpsn.
http://developer.valvesoftware.com/wiki/Showbudget

Sedan är frågan om fpsen som visar över huvud taget stämmer. Jag upplever att det känns hackigt på 60 fps och ibland även på 90fps. 130fps känns stabilt (ragdoll/fysik deaktiverad i min .cfg fil).
Kul då att man spelat igenom Doom 3 på mellan 17-45 fps utan att besväras av konstant hackigt gameplay... Far Cry flöt på väldigt fint det med.

like wtf...

Medlem
Skrivet av Xphome:

Överhettning eller brist på ström är det nog

Har ett aspire 550 watt, borde väl räcka? För kortet kräver 450 watt. Grafikkortet har ju vpu recover så borde väl inte vara överhettning? btw så är chassit riktigt hett, nästan så att man bränner sig om man håller kvar handen lite för länge.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Valve recommends a 2.4Ghz processor, 512Mb of RAM and a DirectX 9 card för att köra HL2 så något problem skall det absolut inte vara.

Frågan är dock vilken upplösing du kör i. Över 1280x1024 med 6xAA och 16xAF är inte att föredra. Testa dig fram med lägre AA och AF inställningar.

Kör i 1024x768 6xAA och 16xAF men ska inte heller vara några problem eftersom jag kunde köra det på en fujitsu siemens från 03' utan problem. Dessutom känns det skumt att fps:en ska sjunka till 20 när jag tittar in i en vägg.
:\

Det där att titta in i en vägg och få låga fps förstår jag heller inte. Är så på min dator med ibland. Kan vara så att det du inte ser inte försvinner ur minnet eller att något renderas utan att man vet om det.

Du kan också prova det här och se om du har något som t.ex. är "Unaccounted". Titta också på övriga staplar när du kör och se vad som kan orsaka de låga fpsn.
http://developer.valvesoftware.com/wiki/Showbudget

Sedan är frågan om fpsen som visar över huvud taget stämmer. Jag upplever att det känns hackigt på 60 fps och ibland även på 90fps. 130fps känns stabilt (ragdoll/fysik deaktiverad i min .cfg fil).
Kul då att man spelat igenom Doom 3 på mellan 17-45 fps utan att besväras av konstant hackigt gameplay... Far Cry flöt på väldigt fint det med.

like wtf...

Testade att dra ner alla inställningar på hl2, vill säga: upplösning, texture detail, AA, AF mm på lägsta, och fps:en var densamma som innan. Blev ingen skillnad och då var grafiken riktigt jävla ful.....:| Fps:en stämmer för det hackar väldigt mycket när den visar 20. Har dessutom provat olika program som mäter fps:en och alla visar lika resultat.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Ah okay, men om jag säger såhär då.

Jag sitter på en P4 3ghz, 2gb ram samt ett 7800GS (bästa GF AGP kortet jag kunde få tag på) och kör alla mina spel samt windows från två raidade diskar.

Och jag får _riktigt_ dålig FPS i alla spel. Jag tror det gäller att bita i det sura äpplet och inse att det inte blir någon karriär som gamer om man inte har ett så pass nytt moderkort att man kan köra PCI-E gfxkort

Medlem
Skrivet av Vozk:

...btw så är chassit riktigt hett, nästan så att man bränner sig om man håller kvar handen lite för länge.

Mitt chassi är inte äns 20 grader, under 10 grader på sidan.

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Ah okay, men om jag säger såhär då.

Jag sitter på en P4 3ghz, 2gb ram samt ett 7800GS (bästa GF AGP kortet jag kunde få tag på) och kör alla mina spel samt windows från två raidade diskar.

Och jag får _riktigt_ dålig FPS i alla spel. Jag tror det gäller att bita i det sura äpplet och inse att det inte blir någon karriär som gamer om man inte har ett så pass nytt moderkort att man kan köra PCI-E gfxkort

Men då kan jag inte förstå hur en fujitsu-siemens dator från 03 klarar av spel bättre?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

SpeedFan visar temperaturer, grafikkortet är inte det enda som kan bli överhettat.

Medlem
Skrivet av Xphome:

SpeedFan visar temperaturer, grafikkortet är inte det enda som kan bli överhettat.

Nej det är sant, men skulle det kunna bero på det ;D?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Har tankat speedfan nu och ser att temp 1 och temp 2 har en eldlåga framför sig:O


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Eld bilden kan man inte gå efter, står att min dator brinner hela tiden

Vad är det för temp på temp1 och 2 då?

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av SpiroTris:

Ah okay, men om jag säger såhär då.

Jag sitter på en P4 3ghz, 2gb ram samt ett 7800GS (bästa GF AGP kortet jag kunde få tag på) och kör alla mina spel samt windows från två raidade diskar.

Och jag får _riktigt_ dålig FPS i alla spel. Jag tror det gäller att bita i det sura äpplet och inse att det inte blir någon karriär som gamer om man inte har ett så pass nytt moderkort att man kan köra PCI-E gfxkort

Men då kan jag inte förstå hur en fujitsu-siemens dator från 03 klarar av spel bättre?

Det är väl inte sagt hur pass dyr den datorn var 2003? Det kanske var en state of the art 40000 kronors dator, vad vet jag?

Jag har suttit på min burk längre och jag vet precis hur värdelös den generationens setup är i dagsläget.

Men om jag skall vara konstruktiv.. Hur mycket bättre pratar vi om? Du kan ju liksom omöjigt få _bra_ FPS med AA/AF och schysst upplösning med en burk fylld med komponenter från runt 2004...

Medlem
Skrivet av SpiroTris:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av SpiroTris:

Ah okay, men om jag säger såhär då.

Jag sitter på en P4 3ghz, 2gb ram samt ett 7800GS (bästa GF AGP kortet jag kunde få tag på) och kör alla mina spel samt windows från två raidade diskar.

Och jag får _riktigt_ dålig FPS i alla spel. Jag tror det gäller att bita i det sura äpplet och inse att det inte blir någon karriär som gamer om man inte har ett så pass nytt moderkort att man kan köra PCI-E gfxkort

Men då kan jag inte förstå hur en fujitsu-siemens dator från 03 klarar av spel bättre?

Det är väl inte sagt hur pass dyr den datorn var 2003? Det kanske var en state of the art 40000 kronors dator, vad vet jag?

Jag har suttit på min burk längre och jag vet precis hur värdelös den generationens setup är i dagsläget.

Men om jag skall vara konstruktiv.. Hur mycket bättre pratar vi om? Du kan ju liksom omöjigt få _bra_ FPS med AA/AF och schysst upplösning med en burk fylld med komponenter från runt 2004...

Jo, jag ljuger inte och då menar jag hl2 och det har ju några år på nacken det med, och som sagt jag drog ju ner alla inställningar på low med lägsta upplösning o fps:en var fortfarande 20... Och är det på dom mest otänkbara ställen att den ska vara så låg just där.:\


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Hm, låter knepigt... mest ledsen i ögat blir jag för att min dator är exceptionellt kass med andra ord

Men har du provat allt det vanliga då? Typ se till att du har utrymme på diskarna, defraga, boota, stänga ner onödiga processer, ladda hem optimala drivrutiner (som inte alltid behöver vara de senaste) t.ex. ?

Ah och kolla så att dina AA/AF inställningar inte är låsta i nån ati-kontrollpanel. Börja med att stänga av båda dem i alla spel du provar tills du börjar se lite bättre resultat.

Medlem

Datorn är alldeles ny, så utrymme på disken är inget problem. Ja, ska prova att dra ner AA och AF i catalyst. Aja, blir nyköp efter sommarn, funderar på att köpa den här: http://www.pricerunner.se/pi/223-1100481/Stationaera-datorer/...

Vad tycker ni? bra eller dålig? Sitter ju ett Geforce 8800 GTS där i och det ska väl vara ett bra kort?

Tack för alla svar:P


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag är tveksamt inställd till alla fujitsus datorer men den ser väl vettig ut. Kanske kan slänga in 2gb minne till efter du köpt den för att vara på säkra sidan

Medlem

Skulle nog inte gå efter den där datorn personligen, speciellt i sommar. Det använder dom äldre GTS korten(320/640mb) som är bra mycket sämre en dom nya, samt att den sitter på en 65nm CPU som drar mer ström, är varmare och har sämre prestanda en dom nyare 45nm(samt att tills sommar kommer dom nog försvinna totalt ur produktion eftersom 45nm är billigare att tillverka).

Om du måste ha en prebuilt PC skulle jag nog rekommendera att gå efter något på Komplett.se dator istället(eller möjligtvis en lokal datorfirma som bygger ihop exakt dom delar du vill ha).

Du kommer tjäna på det i längden eftersom dom flesta stora företags datorer som är i budget klassen, är där för att dom använder förra generationens hårdvara.

Se iaf till att fixa ett 8800GTS 512mb om du går efter 8000 serien och en E8200/E8400 CPU.

I övrigt tror jag även att Scaleo datorn kör på 533/667mhz minne, och inte 800 för att spara en tia eller nåt.

Angående ditt urspringliga problem, låter definitivt som överhettning - öppna lådan, ta bort all damm och låt lådan stå öppen och prova igen, förhoppningsvis hjälper det - annars kan det vara fel på din CPU/GPU fläkt eller helt enkelt att du inte har tillräckligt med kylning i lådan.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Mitt chassi är inte äns 20 grader, under 10 grader på sidan.

Hur kan temperaturen på ditt chassi ligga under rumstemperaturen? Kör du med torris eller flytande kväve? Om din rumstemperatur är under 10 grader så är det ju inte ens lönt att sätta in mjölken i kylen

[/nag]

Medlem

Jag vet inte men det gör det, pratar om själva chassit alltså inte luften inuti

Inaktiv

Fast det låter konstigt hurrudu. Om inte chassit är aktivt kylt av något som är under rumstemp så kan det omöjligen vara svalare än rumstemperatur :). Torde vara fysiskt omöjligt, vilket är tufft att bestrida.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

12
Skriv svar