Medlem
Laxen sli?

Hur gick det med dina 2 gtx kort? fps i crysis och inställningar?

Sa du inte att du skulle köra crysis i 1280/1024? Jag har hört att om man skaffat 2 grafikkort så är det för att man vill köra i minst 1600 upplösning!?

Inaktiv

"Jag har hört att om man skaffat 2 grafikkort så är det för att man vill köra i minst 1600 upplösning!?" Euhm.. Alla som skaffar SLI kanske inte gör det bara för att köra i 1600x1280. Skulle jag gissa på iallafall.

Medlem

Det är väl det som är poängen med att ha 2 grafikkort att kunna köra i högre upplösningar. För ja läste vad en sa som recenserade grafikkort. Han sa att dem som skaffar 2 kort kör på upplösningar högre än 1280/1024 annars är det bara dumt att skaffa 2 kort.

Medlem
Skrivet av landahl:

Det är väl det som är poängen med att ha 2 grafikkort att kunna köra i högre upplösningar. För ja läste vad en sa som recenserade grafikkort. Han sa att dem som skaffar 2 kort kör på upplösningar högre än 1280/1024 annars är det bara dumt att skaffa 2 kort.

Ju högre upplösning man kör desto tyngre blir det för grafikkortet och då sjunker även FPS:en. 2560 x 1600 är ju enormt mycket mer krävandre än 1280x1024 t.ex. I 1280 x 1024 klarar man sig ofta med ett grafikkort, men i högre upplösningar kan det behövas 2 eller fler grafikprocessorer för att få en spelbar fps när man t.ex maxar nya spel.

Inaktiv

EDIT: Snubben han före

Inaktiv
Skrivet av landahl:

Det är väl det som är poängen med att ha 2 grafikkort att kunna köra i högre upplösningar. För ja läste vad en sa som recenserade grafikkort. Han sa att dem som skaffar 2 kort kör på upplösningar högre än 1280/1024 annars är det bara dumt att skaffa 2 kort.

Jo visst kan det vara så. Men samtidigt har jag en vän som hade ett GeForce 7800GTX och tyckte att han fick för dålig FPS och därför köpte ett till helt enkelt. Det hjälpte honom väldigt mycket. Sen att han faktiskt inte köpte ett kort från 8xxx serien är ju bara för att han är dum i huvudet den lilla gossen
But I see your point.

Inaktiv

fast de där stämmer väll itne helt? Minnet på grafikkortet är väll fortfarande de samma? Och tar inte högre upplösning en hel del på minnet?

Inaktiv

Om du undrar om något som Laxen pysslar med så får du väl skicka ett meddelande till honom. Håll dina svårt ointressant tankar för dig själv och den personen du vill ställa frågor till.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Varför mäter man alltid Crysis som grafik test offer?

Jo det är snyggast på vissa vis men är det verkligen
allt man kan se där? En del saker är faktiskt snyggare i andra spel
dock kan jag inte komma på någonting nu. MEN jag vet att det finns
och när jag säger att det finns...då finns det snyggare spel att testa 2st GTX kort med.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Varför mäter man alltid Crysis som grafik test offer?

Jo det är snyggast på vissa vis men är det verkligen
allt man kan se där? En del saker är faktiskt snyggare i andra spel
dock kan jag inte komma på någonting nu. MEN jag vet att det finns
och när jag säger att det finns...då finns det snyggare spel att testa 2st GTX kort med.

Men Crysis är krävande

Medlem
Skrivet av landahl:

Hur gick det med dina 2 gtx kort? fps i crysis och inställningar?

Sa du inte att du skulle köra crysis i 1280/1024? Jag har hört att om man skaffat 2 grafikkort så är det för att man vill köra i minst 1600 upplösning!?

Sorry för sen reply, sitter inte så ofta i hårdvarudelen vettu Skicka gärna ett PM till mig istället nästa gång.

Det stämmer, jag fick mitt andra 8800gtx för ett tag sedan och det funkar riktigt bra i det flesta spel. Dock får jag fortfarande prestandraproblem i F.e.a.r tillexemepel. framedrops till 25 - 30 på maxade inställningar i 1600x1200. Har läst att det är många som har samma problem, dom säger att det har och göra med grafikmotorn och att det blir så på g80 kort när man använder både softshadows och kantutjämning. Får också fps drop i nvidia demot madmodmike lol, runt 20 - 25 fps eller så. Snacka krävande men gammal. Samma saga i humanhead. Har inte testat så många fler spel. Testade Lost coast och hade runt 75 - 80 fps på maxade inställningar i 1600x1200 med 16xCSAA och HDR på. Vilket är ett stort framsted mot bara ett 88gtx, då hade jag ca 30 - 40 fps på samma inställningar.

I crysis funar det riktigt fint. Veryhigh i 1600x1200 och 2xAA med en ganska stabil fps på runt 30 - 35. Får ca 20 - 25 fps på maxupplösning men det blir väldigt släpigt då och går inte att jämföra med 25 fps om man kör med ett 88gtx i te.x 1280x1024 på samma inställningar. 25 fps kan kännas laggigt/släpigt men också flytande i crysis beroende på upplösning eller nåt. :S

Är i alla fall glad att mitt system presterar lite bättre än nvidias snabbaste kort - 9800gx2

I höst blir det till att skaffa nya arkitekturen förhoppningsvis. Tror jag hoppar 9900 serien som är tänkt att komma i sommar tror jag. Blir nog inget geforce 10 om ni frågar mig. Tror nvidia har något helt nytt åt oss. Det kommer med all sannorlikhet inte heta geforce i alla fall xD

Skrivet av landahl:

Det är väl det som är poängen med att ha 2 grafikkort att kunna köra i högre upplösningar. För ja läste vad en sa som recenserade grafikkort. Han sa att dem som skaffar 2 kort kör på upplösningar högre än 1280/1024 annars är det bara dumt att skaffa 2 kort.

Nej det är för att få en overall bättre prestanda i spel. För att köra högre upplösningar är det mer grafikminne som gäller, till exempel ett 1gb grafikkort te.x 8800gt 1gb. Det är aldrog dumt att skaffa två grafikkort, den där recensenten har nog en skruv lös.

Skrivet av mosoloa1:

Varför mäter man alltid Crysis som grafik test offer?

Jo det är snyggast på vissa vis men är det verkligen
allt man kan se där? En del saker är faktiskt snyggare i andra spel
dock kan jag inte komma på någonting nu. MEN jag vet att det finns
och när jag säger att det finns...då finns det snyggare spel att testa 2st GTX kort med.

För att det är det mest krävande spelet idag om man bortser
från o-optimerade fiaskon som CM Dirt och vissa andra. Det handlar egentligen inte om vilket som är snyggast, utan vilket som är mest krävande. Om Crysis bandesign skulle vart den samma som cod4 eller half-life 2 hade det vart betydligt mindre krävande. Sedan kan man mäta grafik på lite olika sätt, många hävdar att bioshock är det snyggaste spelet någonsin. Jag håller delvis med, det har en snyggare designmässig och artistisk grafik. Sedan kan man mäta vilket som är mest atmosfäriskt etc. Snackar man realistisk grafik är nog crysis det som toppar listan. Unreal engine 3 ligger väldigt nära om man tar innomhusmiljöer/stadsmiljöer. Har sett sjukt snygga techdemos på Ue3. Dock blir ju inte unreal tournament 3 eller gears of war lika snyggt som techdemona av någon anledning. Specielliserar man sig på endast en sak, tillexempel ett ansikte vinner nvidias Humanhead, men det är och andra sidan inte ett spel.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Men du sa ju i tidigare inlägg att 2 aa i crysis inte ger någon skillnad utan att man ska köra med 4 aa för att se skillnad...

Sen har ja läst att 1 gb grafikkort inte gör någon direkt skillnad i spel.

Inaktiv

Mer minne i grafikkortet kommer göra din FPS betydligt bättre i höga upplösningar.
Angående AA i crysis så vet jag ej, då min dator sprängs om jag fläker upp AA.

Medlem

landahl, det stämmer... 2ggr AA gör ganska lite skillnad så 4ggr AA är vad som är bäst. det är liten skillnad mellan 4xAA och 8 respektive 16xAA. Dock gillar jag 2xAA för att man slipper EdgeAA plus att det är bättre än ingen AA alls, sedan kör man Transparent multi eller supersamplad AA för växtlighet och träd

Tycker EdgeAA är fult om jag ska vara ärlig, allt blir suddigare, oskarpare och mindre detaljerat. Dock är edgeAA bättre än ingenting. Själv föredrar jag 2 eller 4xAA kombinerat med multisamplad transparent AA

1gb grafikminne ger typ ingen skillnad i upplösningar under 1600x1200. 1600x och uppåt är det därmot betydlig skillnad mot 512.

Edit, har bytt originalkylpastan på GPU'n till AS5 men det verkar inte ha hjälpt något. Verkar ha fått försämrade kylegenskaper nu då crysis fryser efter 20 - 30 minuters intensivt spelande

Ska fixa det senare och sälja iväg korten för 1500:- styck i höst.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Själv använder jag 256mb i mitt kort och jag märker ingen skillnad mellan 1280x1024 och 1600x1200 rent generelt. Obs. Dock inte i Crysis.

Medlem

Stämmer, i mindre krävande spel är det förstås minde skillnad. Men i spel som kräver mer är det större skillnad. Det är mest i upplösningar på över 1600x1200 som det märks, tex om du kör en 24 eller 30 tums skärm xD


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Ahh jo jag spelar mycket strategi och Racingspel och det är nog inte lika grafiskt tungt som exempelvis Bioshock och Crysis.
Min skärm är bara 19" och klarar inte mer än 1600x1200 ändå so it's all good

1
Skriv svar