Inaktiv
Köpa Laptop

tjena alla "Fzätare" jag ska köpa kanske köpa laptop i sommar och behöver lite tips på vilken jag ska köpa? Jag ska ha den mest till spel och film med mera. helst inte 17 tums skärm det blir för stort. Några förslag?:up:

Medlem

Dell XPS M1530? En laptop på 15,4" som finns med hyfsat grafikkort (8600M GT) och snabb hårddisk om man vill (200GB, 7200rpm).

Inaktiv
Skrivet av Haxrox:

tjena alla "Fzätare" jag ska köpa kanske köpa laptop i sommar och behöver lite tips på vilken jag ska köpa? Jag ska ha den mest till spel och film med mera. helst inte 17 tums skärm det blir för stort. Några förslag?:up:

Jag ska också köpa mig en bärbar dator , jag har blivit rekomenderad att köpa denna

http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=308&note...

kanske något för dig med?

Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347699 skulle detta kunna vara något för spel tror ni?

Medlem
Inaktiv
Skrivet av johanp:

Dell XPS M1530 för 9490:-

varför skulle han köpa denna?

medans den jag länkade till innehåller 500gb , och 4 gig ram?

och för samma pris som din , man kan nästan tro att du gör reklam för dell

Medlem
Skrivet av david_dellblom:
Skrivet av johanp:

Dell XPS M1530 för 9490:-

varför skulle han köpa denna?

medans den jag länkade till innehåller 500gb , och 4 gig ram?

och för samma pris som din , man kan nästan tro att du gör reklam för dell

Jag bara föreslog något jag tycker är bra. Ja, jag har en själv...

Medlem

Asså bärbare datorer är inte bra för spel
Köp dig en stationär som är 10ggr billigare.

Men om du vill ha en spel dator för 2 års spelande med
bästa prestanda. Köp bärbara från ASUS.


signatur

hejsanhejsanhejsan

MFC
Medlem

håller med föregående talare.. bärbara datorer + spel KAN funka, men det är ju inget som rekommenderas.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Den skulle användas till spel

Inaktiv

vad tycker ni om den jag länkade där uppe?

Inaktiv
Skrivet av MFC:

håller med föregående talare.. bärbara datorer + spel KAN funka, men det är ju inget som rekommenderas.

Om det är en Alienware laptop så är den till för att spela på

Medlem
Skrivet av Xphome:

Den skulle användas till spel

World of Warcraft är ett spel, funkar kalas!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv
Skrivet av LannY:
Skrivet av Xphome:

Den skulle användas till spel

World of Warcraft är ett spel, funkar kalas!

jag spelar inte WoW

Medlem

Vilken typ av spel är det du spelar?

Ska du spela senaste spelen osv så är det faktiskt stationär som gäller (enligt mig) eller så ska du ha en rätt så fet plånbok. Ska du ha en bärbar som klarar av de senaste spelen så får du betala minst 15 000 kr (när jag tittat runt och anser det varit hyffsat spec) men om du skulle köpa en statinär hade det bara gått på 8 000 kr....


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Xphome:

Den skulle användas till spel

Hört talas om Bootcamp, Parells eller VMFusion? Alla tre gör det möjligt att köra Windows på en Mac och faktum är att en Macbook Pro presterar betydligt bättre i Vista än vad många andra laptops gör. Sorgligt men sant.

Inaktiv

har inte plats för stationär men det kan vara värt att kolla iallafall

Inaktiv
Skrivet av LannY:

Vilken typ av spel är det du spelar?

Ska du spela senaste spelen osv så är det faktiskt stationär som gäller (enligt mig) eller så ska du ha en rätt så fet plånbok. Ska du ha en bärbar som klarar av de senaste spelen så får du betala minst 15 000 kr (när jag tittat runt och anser det varit hyffsat spec) men om du skulle köpa en statinär hade det bara gått på 8 000 kr....

Jag spelar typ Cod 4 och lite nyare spel:)

Inaktiv

Vill bara tilläga i diskutionen som gick där uppe om datorn från Zepto och den från Dell, så är dells dator 500kr billigare och det ingår OS och Garanti, vilket det inte gör i Zeptos paket. Imo så blir det Dell datorn.

Medlem

Dellen är sämre på massor av punkter, mindre minne mindre grafikminne mindre maxupplösning, sämre processor, något större skärm med webkamera dock vilket är schysst.

Medlem
Skrivet av PR00H:

Dellen är sämre på massor av punkter, mindre minne mindre grafikminne mindre maxupplösning, sämre processor, något större skärm med webkamera dock vilket är schysst.

Specificera!

Tittar just nu på Dells sida, Dell XPS M1530 finns med Geforce 8600M GT 256MB, upp till 4GB internminne, cpu Intel Core2Duo T9500 2.6GHz, skärm upp till 1920x1200, disk 200GB/7200rpm eller vanlig 5400rpm-disk eller SSD, m.m.

Medlem

nu tog jag två standard alternativ för samma pris där Dellen är mycket sämre och något dyrare

Medlem

Se till att det inte är någon budget prolle typ celeron osv i den och att den har massor med minne typ 2gb och att det är ett hyffsat grafikkort. Kolla också att hdn inte är en 4200varvare för då kommer den upplevas seg. Sen spelar pris mer roll än märke osv;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Först och främst; bortse från stollarna som säger att du ska köpa en stationär när du uppenbarligen är ute efter en bärbar.

1) Är du ute efter en spelmaskin med bästa "bang for buck" är det en PS3 som gäller just nu, inte en stationär PC.
2) Vill du göra annat och inte ha en stor orörlig klump ståendes går det bra att spela spel på en bärbar idag.

Stationär dator använder vi när vi vill ha en all-around maskin, och inte lider av plastbrist eller är i rörelse. Är du som jag en student som behöver mobilitet och lider av platsbrist kommer du ångra dig om du köper en stationär som inte passar in i vardagslivet.

Gällande dator är Dells 1530 förmodligen perfekt för dina behov.
Ska du ha en riktigt kraftig burk behöver du en 17-tum eftersom bara 17 och uppåt har plats för dom grafikkorten.

8600 GT som sitter i både Dells 1530 och Zeptos motsvarigheter är i princip det bästa du kan hitta för en 15-tum. Minnet är DDR3 vilket är viktigt. Kikar du på andra datorer så se till att du inte betalar överpris för något skräp med typ 512mb DDR2 minne - 256 mb DDR3 är mycket snabbare.

Om vi utgår från värstingexempel - Crysis - kommer du att kunna spela det utan problem, dock förståss inte på maximala inställningar. COD4 kommer du kunna maxa rätt bra.

Jag var först inne på att köpa en Zepto, innan jag kikade närmare på Dells m1530 och anser att valet är själklart. Ett par punkter gällande Dell vs Zepto:

- Rent prestandamässigt har faktiskt Dells variant visat sig snäppet vassare, dock är skillnaden marginell. I slutändan handlar det om konfigurationen.

- Zepto har haft problem, milt uttryckt. Att köpa en 6x-modell är lite som att köpa en lott. Dom har med rätt fått brutal kritik för sina värdelösa bios-drivrutiner som aldrig verkar bli bra. Stora problem med överhettning. Datorer som låser sig, startar om sig och jävlas. Allmänt slarvigt byggda. Det som gör detta till ett stort problem är att deras support och service har fått ännu större kritik. Nu är det visserligen så att amerikaner har haft störst problem tack vare det geografiska läget, men även danskar och svenskar har fått vara utan dator i månader.

Dell innebär en större trygghet för dig som konsument.
Dells 1530 är dock inte helt oskyldig, då ett gäng skärmar varit defekta.

- Prismässigt kommer du i regel undan billigare med en 1530 än en Zepto 6x. Vilket enligt mig fäller det slutgiltiga avgörandet eftersom Zeptos stora företräde annars är priset.

- Du har aldeles för få konfigurationsmöjligheter hos Zepto.
Dells dylika är däremot riktigt bra.

- Dells batteritid är bättre.
________________

Inte menat att dissa Zeptos produkter - det är inga dåliga köp - men dom får helt enkelt stryk av Dell den här vändan.

Följande variant av M1530 valde jag, pris: 8600sek ink. moms.

Citat:

Base
Intel® Core? 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Minne
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

Grafikkort
NVIDIA® GeForce? Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Operativsystem
Äkta Windows Vista? Home Premium - svenska

Optisk enhet
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Microsoft-programvara
Microsoft® Works 9.0 - svenska

Standardsupport
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

Supporttjänster
1 års grundläggande garanti

Bluetooth
Dell? trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

Primärt batteri
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Biometric Identification
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj

Färgval
Kamera med 2,0 megapixlar och Midnight Blue för CCFL-skärm

Accidental Damage Support
Ingen olycksskadesupport

LCD-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife

CPU: Är det spel som gäller är det dumt att betala över 1000:- till för att få fram en 2.5gzh med dubbla cashen. Samma sak gäller steget mellan 2.1gzh och 2.4gzh - spara pengarna.

RAM: För en extra slant får du 4gb. Än en gång - overkill. Redan 3gb är overkill idag - 2gb är vad du behöver, och du kommer inte behöva 4gb i den här burken i framtiden heller.

Hårddisk: Jag var inne på en 7200 innan jag fattade att skillnaden är helt sjukt liten. Hellre än stor 5400 än en liten 7200.

Operativsystem: Undvik Vista Basic. Finns inte ens att välja för Dell förvisso.

LCD-skärm: För en tussenlapp får du en 1600xX, men personligen tycker jag 1440x900 är perfekt.

Försäkring: Betala ALDRIG för försäkring eller sådant. Fixa en ordentlig hemförsäkring för 990:-/år, så täcker den allt.

__________________

Som sagt 8600:- med en kupong på 10% rabbat som låg och skräpade på nätet. Finns nästan alltid den här typen av kuponger, så om du snackar med en säljare eller nåt se till att alltid få fram den här typen av rabbat.

Sådär, nu har jag dödat 20 minuter. Lycka till med köpet.

Medlem
Skrivet av Haxrox:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347699 skulle detta kunna vara något för spel tror ni?

lolwtfYikes?

Citat:

ATI Radeon HD 3650 - 1024 MB

Grejen är att detta sitter i en 14.1" vilket är helt bizaro och något jag blev grymt nyfiken på att kolla upp.

Alltså, det måste väl vara SLI, för varför skulle dom fläska på 1024mb i ett kort? Tror inte ens ett 256-bit kort kan göra det rättvisa, eller?

Snacka om unikum iaf - återstår att se på vilket konstigt sätt den lilla saken lyckas hålla kylningen.

EDIT:
Hittade kortet iaf. och det är ett bra kort i högsta ligan så att säga; den över 8600GT´s.
Hur sjutton det kan sitta i en 14.1 laptop är dock ett olösligt mysterium.

Kollade in datorn också och den verkar helt okey. Så orkar man betala typ 6.000 extra för bättre prestanda kan det vara värt det.

Medlem

hp dv2898 . Win

Medlem
Skrivet av xhosa:

hp dv2898 . Win

Citat:

HP PAVILION DV2898
nVIDIA GeForce 8400M GS 128 MB dedikerat

Lose. =(

1
Skriv svar