Frågor kring PCI-Express 2.0

Inaktiv
Frågor kring PCI-Express 2.0

Hej!

Först undrar jag vad är skillnaden på PCI-Express och PCI-Express 2.0? Och för PCI-Express 2.0, behöver man ett speciellt moderkort?

Sen undrar jag angående mitt moderkort, ett med nvidia 680i chipset om det har stöd för PCI-Express 2.0 om det nu är så att man behöver speciella moderkort?

Medlem

PCI-E 2.0 är med på vissa nya moderkort

Inaktiv

skillnaden mellan PCI-express 2.0 och den "gamla" PCI-e standarden (1.1?) är bara hur mycket ström som man klämmer ur kortplatsen - med 2.0 så finns dubbelt så mkt ström att tillgå.

Medlem
Skrivet av olof_:

skillnaden mellan PCI-express 2.0 och den "gamla" PCI-e standarden (1.1?) är bara hur mycket ström som man klämmer ur kortplatsen - med 2.0 så finns dubbelt så mkt ström att tillgå.

Skillnaden är större än så. PCI-E 2.0 har dubbelt så stor bandbredd jämfört med PCI-E 1.1, dvs den kan skicka data i en hastighet upp mot 16GB/s jämfört med PCI-E 1.1 som har en hastighet på enbart 8GB/s. Dock så har inget grafikkort lyckats utnyttja den maximala bandbredden hos PCI-E 1.1 än. PCI-E 2.0 är bakåtkompatibel, dvs att PCI-E grafikkortet kommer fungera med moderkortet oavsett om det använder PCI-E 1.1 eller 2.0.

Inaktiv

Kan ju börja bli intressant med ATIs nya serie som sagts skall komma redan i maj.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

har för mig att det var vias chipset som inte tyckte om PCI-E 2.0 och man var tvungen att flasha om kortet till 1.1 för att det skall funka.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar