Tänka på vid eget bygge

Inaktiv
Tänka på vid eget bygge

Tja alla ni kunniga!
Ja e en ny kis inom dator bygges branschen, tänkte nämligen ta min oskuld och plocka ihop min egna. Nån gång ska va första inte sant!?

Mitt just nu största/ända oros moment är det här med hur kompitabla vissa komponenter är med varandra. Vet att vissa moderkort inte går ihop med vissa processorer, eller? Vad finns det mer för komponenter man ska vara noga med att se som dom kan jobba ihop?

Jag tar och sätter ihop detta, vad tror ni om det? Håller den? (taget från misco.se)
Moderkort:
ASUS P5K AiLifestyle Series - moderkort - ATX - iP35

Processor:
Intel Core 2 Duo E4700 / 2.6 GHz processor

Chassi:
Thermaltake Soprano DX VE7000BWS - miditower - ATX

Nätagg:
Corsair VX550W - nätaggregat - 550 Watt

Hårddisk:
Hitachi DeskStar 7K160 - hårddisk - 160 GB - SATA-300 (dubbla)

Ljudkort:
TerraTec Aureon 7.1 PCI - ljudkort

Minne:
Kingston ValueRAM minne - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II

Grafik:
MSI NX8500GT-TD512EH - grafikadapter - GF 8500 GT - 512 MB

All cred till er som kan hjälpa oss newbs, givande!

Inaktiv

Allt du behöver tänka på är att är att ta det lugnt och sätta dit delarna bestämt men varsamt.

Vad jag kan se på dina hårdvarudelar så passar allt tillsammans, har dock inte orkat googla efter varje del men jag antar att Moderkortet stödjer S-ATA.

jag satta ihop min första dator själv för några månader sedan (den datorn jag nu använder felfritt) och det enda jag visste då om datorbygge var: Akta dig för statiskt electricitet och magneter!

Här har du en väldigt bra "skola" att läsa igenom så du får lite mer koll på hur allting fungerar, den hjälpte mig iallafall.
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Inaktiv

Hej.

Jag satte iofs ihop min första dator på 80-talet och minns när 33MHz kostade 20000 kr hehe.
Hur som helst tänk på att kylpasta ska sättas på ... ett TUNNT jämnt lager kylpasta, ju tjockare lager ju sämre kyler det. Arctic Silver är bra.
Sedan tycker jag du ska dra till med ett 8800GT grafikkort eller något i den klassen.
PSU:n (aggregatet) är ett bra val mig veterligen.

Good luck.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Usch, jag hade så sjukt problem med alla sladdar från nätagget på mitt första bygge.

Medlem

Jag har också tänkt på att bygga min första dator nu i maj. Jag har hört att det kan vara både svårt och lätt så jag vet inte vad jag ska tro på, jag hoppas bara att jag klarar det tills augusti/september och det måste jag göra^^

Om jag kollar lite i min dator som jag har nu så ser det inte så komplicerat ut bara en massa sladdar, jag tror dock att jag kan ta bort några av dom pga att det verkar vara extra sladdar som den som byggde datorn bara la i burken.

Önskar dig lycka till med ditt bygge

Inaktiv

Tackar för responsen. Känns lite pirrigt! Kör nog igång nu i maj jag oxå.

Tasir, dito!

Medlem

Är man osäker om moderkortet inte passar med processor etc.
Kan man ju alltid ladda hem en manual om moderkortet från tillverkaren innan och kolla vilka saker som passar till det.

Jag brukar läsa moderkorts manualen när jag sätter ihop datorer för där står var varje grej ska vara och hur man ska göra.

Inaktiv

Som sagt ett 8800GT vore bättre, skulle slå till på detta nu om ja hade behövt ett kort [http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349829]

1
Skriv svar