Dagens hårdvara. Kvalitet eller Kvantitet?

Medlem
Dagens hårdvara. Kvalitet eller Kvantitet?

Tänkte fråga er några saker. Har nu börjat gräva runt efter ny hårdvara och hittar olika historier om vilket skräp människor stöter på och hur värdelös supporten för produkter är. Något som känns främmande för mig då min dator har varit stabil sedan 2002, BIOS uppdateringarna har gått smärtfritt (gjorde dock ett byte av MoBo fläkar runt 2006 tror jag det var). Grafikkortet håller också än (9800 Pro 256) som fick sig en ny Zalman fläkt.
Minnena utbytta/uppgraderade efter 4 år. Vanliga standardminnen var det. Och här läser man om att Corsair, Crucial skiter sig ordentligt efter en vecka. Eller att 3 av fyra minnen är DOA. Låter som rena katastorfen ibland och idag verkar folk helt glada om något håller mer än 6 månader.
Är kvaliteten på dagens hårdvara verkligen så sketen?

Inaktiv

Den hårdvara jag köpt de senaste åren tycker jag har varit av mycket bra kvalitet, men eftersom jag inte varit med så läng på detta område har jag kanske inte så mycket att jämföra med. Övriga elektronikprylar som kameror o mobiltelefnoner och liknande tror jag det blivit sämre kvalitet på då företag inte så ofta (enligt min erfarenhet) reparerar skador utan bara skickar ut en ny likadan produkt.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Hur ett företag kan gå runt när man bara ersätter nya produkter förstår jag inte. Satsar man på återvinning av komponenter eller gör man som vissa företag och skickar andras före detta defekta men nu lagade varor till kunder som begär att få sina defekta varor utbytta?

Det var i.a.f. skönt att höra att du har haft turen med dig.

Medlem

Det ända som inte fungerat som jag köpt var mitt XION 500W som jag köpte för lite mer än 1 år sedan, jag kopplade in det och när jag startade blixtrade det till och så var det inte mer med det nättagget. Fick ett nytt likadant efter några dagar och det fungerade jätte bra, fungerar än idag.

nj
Medlem

Har varit med om några saker som varit DoA eller dött rätt snabbt, dels två moderkort från MSI (ena köpt ~2001, det andra i höstas), både byttes snabbt ut av butiken mot ny och bättre produkt eller pengarna tillbaka (då det i höstas var en demoprodukt).
Även varit med om ett nätagg som small 2-3 timmar efter köp när jag hjälpte en kompis uppdatera sin dator, fick ett nytt nätagg i handen direkt hos den lokala butiken (även om de tyckte det var lite konstigt att det bara dött, sedan slutade de iofs sälja det märket rätt snabbt).
Så sist men inte minst ett Radeon 9700 "fulPro" samt Radeon 9800 Pro vars fläktar dog så korten la av... Det första hade jag lite problem att få utbytt (oseriös butik som sedan las ner) och det andra fick jag ett nytt i handen på en gång (och bytte direkt ut kylaren mot ett vattenblock).

Inaktiv

Fick ett nätagg som small men det har bara hänt en gång.
Sedan har det ju vissa perioder från vissa tillverkare varit
produkter som blivit väldigt varma.
Ett 8600GT brann efter 6 dagar trots ordentlig kylning.
Kunde inte använda tidigare AMD:s CPU i server eftersom de tog skada efter en viss tid etcetera.
Tycker dagens grejor är lite schysstare i alla fall i nuvarande läge.
Ups and downs med specifika produkter från specifika tillverkare
och vissa perioder (viss teknik).


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Många ljudprylar jag beställer gör sönder efter några veckor eller är DOA. Speciellt hörlurar eller högtalare.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Det ända som inte fungerat som jag köpt var mitt XION 500W som jag köpte för lite mer än 1 år sedan, jag kopplade in det och när jag startade blixtrade det till och så var det inte mer med det nättagget. Fick ett nytt likadant efter några dagar och det fungerade jätte bra, fungerar än idag.

Oj, det lät allvarligt. Är det inte så att nätaggregat som inte fungerar som de skall kan bränna allt som är kopplat till det?

Skrivet av nj:

Har varit med om några saker som varit DoA eller dött rätt snabbt, dels två moderkort från MSI (ena köpt ~2001, det andra i höstas), både byttes snabbt ut av butiken mot ny och bättre produkt eller pengarna tillbaka (då det i höstas var en demoprodukt).
Även varit med om ett nätagg som small 2-3 timmar efter köp när jag hjälpte en kompis uppdatera sin dator, fick ett nytt nätagg i handen direkt hos den lokala butiken (även om de tyckte det var lite konstigt att det bara dött, sedan slutade de iofs sälja det märket rätt snabbt).

Jasså du har haft nätaggregat som gått. Men du som är expert här på FZ kanske kan förklara om det jag säger här ovan stämmer. D.v.s. om ett nätaggregat inte fungerar som det skall kan alla komponenter brännas(?).

Skrivet av nj:

Så sist men inte minst ett Radeon 9700 "fulPro" samt Radeon 9800 Pro vars fläktar dog så korten la av... Det första hade jag lite problem att få utbytt (oseriös butik som sedan las ner) och det andra fick jag ett nytt i handen på en gång (och bytte direkt ut kylaren mot ett vattenblock).

Tur att man bytte ut fläkten då! Hade kanske gått lika illa.

Ditt nätagg också unix!
Ja kvaliteten varierar och det är ju omöjligt att producera 100% felfria produkter. Så att något fel uppkommer får man vänta sig, men så vill man ju samtidigt gärna slipa strulet. Särskilt i dessa dagar då många handlar över internet. Det blir genast mer komplicerat när man inte längre har en butik att gå till.

Boomer. Har också varit där. När jag köpte min bärbara Kenwood CD-spelare (ett "par" år sedan) var den skit från dag ett. Batterierna glappade så spelaren dog. Ibland ville den inte alls spela något... men trots detta fick jag den aldrig utbytt :/
(edit: Hum... att ha en butik att gå till kanske inte hjälper alltid ändå)

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Xphome:

Det ända som inte fungerat som jag köpt var mitt XION 500W som jag köpte för lite mer än 1 år sedan, jag kopplade in det och när jag startade blixtrade det till och så var det inte mer med det nättagget. Fick ett nytt likadant efter några dagar och det fungerade jätte bra, fungerar än idag.

Oj, det lät allvarligt. Är det inte så att nätaggregat som inte fungerar som de skall kan bränna allt som är kopplat till det?

Jo men jag hade tur.

Medlem

Ok. Tur i oturen alltså

MFC
Medlem

prylar som är icke-OEM, typ "grafikkort på komplett" har jag ingen DOA-erfarenhet av men serietillverkat skräp som kommer i färdiginstallerade datorer ... USCH säger jag bara.

rekordet är 4-doa-moderkort...... slå det!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

verkar ha fått 4 defekta ocz-minnen från komplett.. aj aj


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

All hårdvara jag köpt har alltid fungerat vad jag kan minnas. Iofs dog min P1 på 133Mhz efter kanske 5-6 år men det ska man ju inte klaga över.

1
Skriv svar