Tema DRM - detta säger branschen

Kul artikel, men hade gärna sett en fråga som specificerade ett DRM/kopieringsskydd och vad personerna i fråga tycker om det både ur sin och kundsynpunkt: Exempelvis ang. Securoms aktiveringar (jhag vet att det nämns indirekt i artikeln men en direkt fråga vore kul) eller, för att ta ett rent kopierings- istället för DRM-skydd, Starforce som hade som rykte att paja en del kunders datorer.

Som en del andra i tråden är jag väl också lite besviken över hur en av Avalanches huvudpersoner mer verkar vara intresserad av att fäkta vilt istället för att diskutera problemet. Inte minst för att det är tråkigare att läsa än Patricks rätt konstruktiva svar

Redaktör
Skrivet av Parzec:

Bara för att man tycker eller tror något betyder det inte att det är så. [...]

Den här diskussionen tenderar att alltid fastna på ordet "stöld". Därmed kommer den sällan fram till den fråga som skapare/upphovsrättsinnehavare vill ha svar på - hur ska de få betalt för sitt arbete? Eller det kanske rentav är så att det är det som är kärnfrågan - ska de ha betalt eller ska allt vara fritt?


signatur
Medlem

Ja det är väl en grundläggande fråga som ingen vill svara på..

1. Borde upphovsrättsinnehavare få betalt över huvud taget?

- "Nej, dom förtjänar inte ett öre"
2. Hur kan man istället få hållbar nytillverkning av nya verk?

"Ja, dom borde få rättvis ersättning för sitt arbete"
3a. Hur mycket förtjänar dom?
3b. Hur kan man få in den ersättningen på ett vettigt sätt?


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Parzec:

Bara för att man tycker eller tror något betyder det inte att det är så. [...]

Den här diskussionen tenderar att alltid fastna på ordet "stöld". Därmed kommer den sällan fram till den fråga som skapare/upphovsrättsinnehavare vill ha svar på - hur ska de få betalt för sitt arbete? Eller det kanske rentav är så att det är det som är kärnfrågan - ska de ha betalt eller ska allt vara fritt?

Det beror på att det är en mycket viktig punkt. Det är svårt att fortsätta diskussionen innan man rett ut begreppen så att alla pratar om samma sak. Jag har full förståelse för att upphovsrättshavare kan känna att piratkopieringen är stöld men det är deras personliga åsikt och ska de representera sitt företag, t.ex i en intervju som denna, så borde de använda rätt termer.

Skrivet av naycon:

Förr i världen kunde man alltid förvänta sig att om man tillverkade ett exemplar av något så innebar det en såld vara.

Nja, inte riktigt. Däremot kunde man förvänta sig att om någon använde varan så var den antingen såld eller fysiskt stulen. Förövrigt håller jag med dig i vad du skriver.

Skrivet av Artikelförfattaren:

Piratkopiering och metorderna för att motverka den är som bekant ämne för ständig diskussion.

Jag tror tryckfelsnisse varit i farten.

Inga pengar = Ingen utveckling, så mycket är ju uppenbart och alla förstår det. Hur detta ska skötas på ett modern sätt är frågan, själv gillar jag konsumentvänliga lösningar vilket storföretagen sällan verkar sugna på. Jag kan förstå det, men gillar det inte för den skull.

Medlem

Jag gillar Patriks poänger och åsikter och jag håller delvis, men inte alls helt och hållet, med Christofer. För att för vissa har piratkopiering blivit det enda sätt man konsumerar spel på. Somligas åsikter inom ämnet är bara försök till politisk motivering av digitalt snatteri (för så lätt är det att sno en så mkt dyrare produkt). Samtidigt känner jag mig ändå kluven när något DRM 50% av gångerna jag försöker starta ett spel med det implementerat säger att min skiva är en back-up, jag betalade ju för den här legitima kopian.

mongi/Patrik har helt rätt i att det inte står rätt till när en piratad version av ett spel fungerar bra/bättre(utan ngt jävla secuROM) än originalet, men det man arbetar med får man betalt för, ja. Däremot är spelmarknaden en under utveckling, och affärsmodeller som används nu är inte definitiva för framtiden, man kan inte vara rädd för att se bortom dagens främsta distribueringsversion (retail i affärer).

Hur skapar man mervärde för de som det inte går att kompromissa med vad det gäller piratande?

Medlem

Steam funkar ju nästan till 100% just nu. Det går ju att gå runt det. En dator idag som kan spela spel ifrån Steam och inte är ansluten till internet är nog en siffra som är försumbar. Och mer och mer spel läggs till som inte har något med Valve att göra, det måste just betyda att det funkar väldigt bra.

Jämför Steam med t.ex Spore som nog är det värsta spelet som kommit ut hittils när det gäller DRM. Men ändå med tuffare DRM ifrån Steam så funkar det bättre eftersom de har varit smarta och inte gått överbord.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Inga pengar = Ingen utveckling, så mycket är ju uppenbart och alla förstår det. Hur detta ska skötas på ett modern sätt är frågan, själv gillar jag konsumentvänliga lösningar vilket storföretagen sällan verkar sugna på. Jag kan förstå det, men gillar det inte för den skull.

Själv gillar jag icke konsumentvänliga lösningar.


signatur

bäst

Tro't eller ej men det dyker alltid upp folk som gör det här

Inaktiv

Påtal om termen "stöld"s vara eller icke vara; jag tycker också att det är ett väldigt felaktigt uttryck i sammanhanget.

Jag skulle istället vilja likna piratkopiering med att man går in på Pressbyrån och ställer sig med en tidning och läser den rakt uppochned i affären. När man är klar med den så ställer man tillbaka den. Stöld hade istället varit att ta med sig tidningen ut.

Som det tidigare nämnts i tråden är det väldigt stor skillnad på att "bara" tjuvläsa tidningen i affären och att ta med den hem. I det första fallet så förlorar ju Pressbyrån ingenting förutom uteblivna ev. inkomster (om du hade köpt tidningen). I det andra fallet så utsätts de för stöld och förlorar inte bara en ev. kund utan också chansen att tjäna pengar på just det exemplaret plus alla inköpskostnader, lagerhantering och allt sånt.

Nu är jag inte så jättebra på att förklara det här, men jag gillar mitt exempel iaf. Det är bättre än exemplet med att man pallar äpplen bara för att staketet var för lågt, som någon sa vid TPB-rättegången.

Inaktiv

Hehe, tro fan att Christofer [sic] inte kan stava till sitt eget namn med de åsikter han har.

Skrivet av scrooge:

Jag gillar Patriks poänger och åsikter och jag håller delvis, men inte alls helt och hållet, med Christofer. För att för vissa har piratkopiering blivit det enda sätt man konsumerar spel på. Somligas åsikter inom ämnet är bara försök till politisk motivering av digitalt snatteri (för så lätt är det att sno en så mkt dyrare produkt). Samtidigt känner jag mig ändå kluven när något DRM 50% av gångerna jag försöker starta ett spel med det implementerat säger att min skiva är en back-up, jag betalade ju för den här legitima kopian.

Det är visserligen sant att människan är ett rationaliserande djur snarare än ett rationellt djur men att tro att till och med en enda immaterialrättsmotståndare tänker för sig själv att åsikten bara är baserad på att gratis är gott är att gå för långt. Immaterialrätt har alltid varit debatterat i vissa kretsar och jag kan länka dig (tror jag) till en debatt som inträffade för runt hundra år sedan där deltagarna inte kommit längre än vi är idag. Vissa är övertygade om att immaterialrätt är dåligt både filosofiskt/moraliskt och pragmatiskt och deras motståndare om motsatsen. Då fanns inte ens digitala kopior så det går knappast att tala om några dolda motiv.

EDIT: Ovan quote-syntax.

Medlem

Steam är faktiskt det bästa och smidigaste alternativet. Älskar hur man inte behöver bry sig om uppdateringar, Steam uppdaterar alla ens spel så fort det kommit ut nån patch till respektive. Man behöver inte hålla reda på skivor, man behöver inte hålla reda på cdkeys och framför allt så behöver man inte INSTALLERA spel. Man högerklickar och väljer att ladda ner, då är det redan färdiginstallerat när det är klart.

Det enda dåliga med Steam är att det in princip alltid kostar 100kr mer än billigaste fysiska butiken, vilket jag tycker är helt fel då man inte får med någon manual eller nånting när man köper via Steam.
Skulle Steam sänka priserna skulle nog många fler köpa via det. Jag gjorde mitt första Steam-köp då dom sålde L4D till halva priset, då var det inget snack om saken att köpa det. Jag blev väldigt positivt överraskad till hur lätt och smidigt det gick också!

12
Skriv svar