Ny SPEL dator, Budget 5000:-

Inaktiv
Ny SPEL dator, Budget 5000:-

MODERKORT:ASUS AM2 NF5 SLI DDR2 SATA2 RAID GLAN FW(M2N-E SLI )

PROCESSOR:AMD ATHLON 64 X2 4200+ AM2

RAMMINNE: KINGSTON 2048MB DDR2 KIT 2X1GB 667MHZ

HÅRDDISK:DIAMONDMAX10 160GB DMA1SATA2

DVD BRÄNNARE: NEC 5200 DVD+-RW DL

Grafikkort: Geforce 8800GT 512MB 256-bit DDR3 Integrated NVIDIA HDTV Encoder for TV Out

INBYGGD LJUDKORT(HÖGTALARSTÖD 6 HÖGTALARE )

INBYGGD LAN (NÄTVERK)10/100/1000BASE-T

USB 2.0:4 st USB 2

Miditower CLUB 480W PS

Va tror ni? Räcker dessa specs för en dator som ska klara de nyaste spelan på BRA upplösing/inställningar?

Inaktiv

Mja..jag har en 4400+ processor, den har jag haft i 3 år typ den duger väll..så den där datorn funkar nog bra med tanke på din budget du kanske kan hitta någon på blocket annars.

*det heter hög upplösning..inte bra :D*

Medlem

Det enda jag skulle vilja "klaga" på är processorn, den kan komma att bli lite av en flaskhals skulle jag tro.

I övrigt tror jag burken skulle klara de flesta moderna spelen IDAG på helt okej inställningar.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

4200+, är väl inte bäst, eller nyast så jag vet inte hur länge det håller, annars kan du väl titta på begagnat, men på blocket säljs datorer bara för överpriser så var försiktig


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Disk: Fundera gärna på 250GB eller 320GB, de kostar (enligt DustinHome) ca 100 resp. 200 kronor mer än en på 160GB.

Medlem
Skrivet av Crackwhore:

Mja..jag har en 4400+ processor, den har jag haft i 3 år typ den duger väll..så den där datorn funkar nog bra med tanke på din budget du kanske kan hitta någon på blocket annars.

*det heter hög upplösning..inte bra :D*

mm, men hög upplösing är väl i dom flesta fall bättre än låg


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av AxxeL:

MODERKORT:ASUS AM2 NF5 SLI DDR2 SATA2 RAID GLAN FW(M2N-E SLI )

PROCESSOR:AMD ATHLON 64 X2 4200+ AM2

Grafikkort: Geforce 8800GT 512MB 256-bit DDR3 Integrated NVIDIA HDTV Encoder for TV Out

Skaffa ett GTS i stället, inte mycket dyrare.

Jag använder nu AMD ATHLON X2 4800+, får som smort

Du kommer kunna spela dom flesta spelen med 4800+ det ändå jag har tror kommer bli jobbigt är

Rainbow Six: Vegas 2...
---
men annars...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av AxxeL:

MODERKORT:ASUS AM2 NF5 SLI DDR2 SATA2 RAID GLAN FW(M2N-E SLI )

PROCESSOR:AMD ATHLON 64 X2 4200+ AM2

Grafikkort: Geforce 8800GT 512MB 256-bit DDR3 Integrated NVIDIA HDTV Encoder for TV Out

Skaffa ett GTS i stället, inte mycket dyrare.

Jag använder nu AMD ATHLON X2 4800+, får som smort

Du kommer kunna spela dom flesta spelen med 4800+ det ändå jag har tror kommer bli jobbigt är

Rainbow Six: Vegas 2...
---
men annars...

det finns ju annars många andra spel som är tyngre än vegas:2


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Eottt:
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av AxxeL:

MODERKORT:ASUS AM2 NF5 SLI DDR2 SATA2 RAID GLAN FW(M2N-E SLI )

PROCESSOR:AMD ATHLON 64 X2 4200+ AM2

Grafikkort: Geforce 8800GT 512MB 256-bit DDR3 Integrated NVIDIA HDTV Encoder for TV Out

Skaffa ett GTS i stället, inte mycket dyrare.

Jag använder nu AMD ATHLON X2 4800+, får som smort

Du kommer kunna spela dom flesta spelen med 4800+ det ändå jag har tror kommer bli jobbigt är

Rainbow Six: Vegas 2...
---
men annars...

det finns ju annars många andra spel som är tyngre än vegas:2

Men inte som är roligare


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv
Skrivet av Eottt:
Skrivet av Crackwhore:

Mja..jag har en 4400+ processor, den har jag haft i 3 år typ den duger väll..så den där datorn funkar nog bra med tanke på din budget du kanske kan hitta någon på blocket annars.

*det heter hög upplösning..inte bra :D*

mm, men hög upplösing är väl i dom flesta fall bättre än låg

maybe fasst om du har en dator som inte presterar så mycket sämre ifall du kör på högre upplösningar så visst!
btw..man får väll mer fps ju lägre upplösning man har..då är det inte bättre.

Inaktiv

För 5000 kr får man ju säga att det ser rätt fint ut. Dessutom klarar ju moderkortet av uppgradering senare och vill minnas att ASUS släppt drivrutiner för Phenom på M2N-serien...
Eventuellt problem blir väl nätagget kanske. Tveksam kvalitet skulle jag gissa.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av AxxeL:

MODERKORT:ASUS AM2 NF5 SLI DDR2 SATA2 RAID GLAN FW(M2N-E SLI )

PROCESSOR:AMD ATHLON 64 X2 4200+ AM2

RAMMINNE: KINGSTON 2048MB DDR2 KIT 2X1GB 667MHZ

HÅRDDISK:DIAMONDMAX10 160GB DMA1SATA2

DVD BRÄNNARE: NEC 5200 DVD+-RW DL

Grafikkort: Geforce 8800GT 512MB 256-bit DDR3 Integrated NVIDIA HDTV Encoder for TV Out

INBYGGD LJUDKORT(HÖGTALARSTÖD 6 HÖGTALARE )

INBYGGD LAN (NÄTVERK)10/100/1000BASE-T

USB 2.0:4 st USB 2

Miditower CLUB 480W PS

Va tror ni? Räcker dessa specs för en dator som ska klara de nyaste spelan på BRA upplösing/inställningar?

Hitta en till sak..
och du borde kunna mata på med mer....
liksom 480W de är väl knappt så det recker...+
KINGSTON 2048MB DDR2 KIT 2X1GB 667MHZ??
inte 800Mhz?..


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Tack för hjälpen alla!

saken är den att jag inte har plockat ihop denna dator själv utan var en färdig från www.ammdata.se

Men för 5000kr är väl den rätt fin eller ska man satsa
på:

Chassi: ColorsIT C8040-C43/ATX/ 400W
Moderkort: Jetway M26GTA-DG NF520 (4xDDR2/ PCIe/ 4xSATA2/ GB-LAN/ 7.1 HD audio)
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dualcore 6400+ 3.2 GHz AM2 BOX
Minne: Starex 4GB DDR2 PC6400 PC2?6400 5-5-5 (2GBx2)
Grafik: Palit Nvidia Geforce 8600GT 512MB DDR2 , TV-out, DVI, PCIe
Hårddisk: Samsung 250GB 16MB cache SATA2
CD/DVD: Samsung DVD-RW DL 20x Black bulk
Ljudkort: Realtek ALC883 8-Channel Azalia Audio CODEC
Nätverkskort: Integrerat, 10/100/1000Mbit

Istället?

Vilken dator kör t.ex. Crysis på högst FPS?

Medlem
Skrivet av AxxeL:

Tack för hjälpen alla!

saken är den att jag inte har plockat ihop denna dator själv utan var en färdig från www.ammdata.se

Men för 5000kr är väl den rätt fin eller ska man satsa
på:

Chassi: ColorsIT C8040-C43/ATX/ 400W
Moderkort: Jetway M26GTA-DG NF520 (4xDDR2/ PCIe/ 4xSATA2/ GB-LAN/ 7.1 HD audio)
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dualcore 6400+ 3.2 GHz AM2 BOX
Minne: Starex 4GB DDR2 PC6400 PC2?6400 5-5-5 (2GBx2)
Grafik: Palit Nvidia Geforce 8600GT 512MB DDR2 , TV-out, DVI, PCIe
Hårddisk: Samsung 250GB 16MB cache SATA2
CD/DVD: Samsung DVD-RW DL 20x Black bulk
Ljudkort: Realtek ALC883 8-Channel Azalia Audio CODEC
Nätverkskort: Integrerat, 10/100/1000Mbit

Istället?

Vilken dator kör t.ex. Crysis på högst FPS?

Nätagg?

Det andra grafikkortet är bättre men denna processorn är bättre än den andra, jag vet inte vad Crysis har för krav på processor, men det 4200+ är nog inte särskilt långt över minimi krav.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

Tycker det är dumt att köpa en lägga ut 35-40% av din budget på ett grafikkort. Balansera det istället och få ut en maximal prestanda. [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5400DO...] och [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP96GT-5...] skulle jag rekomendera. Sen så är det inte värt att uppgradera din dator om 1-1.5 år eftersom att andra hansvärdet kommer att ligga kvar ganska högt. Bättre att köpa helt nytt eftersom det är mycket av det som finns idag kommer ha sjunkit i pris rejält.

Medlem
Skrivet av CAMParn:

Tycker det är dumt att köpa en lägga ut 35-40% av din budget på ett grafikkort. Balansera det istället och få ut en maximal prestanda. [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5400DO...] och [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP96GT-5...] skulle jag rekomendera. Sen så är det inte värt att uppgradera din dator om 1-1.5 år eftersom att andra hansvärdet kommer att ligga kvar ganska högt. Bättre att köpa helt nytt eftersom det är mycket av det som finns idag kommer ha sjunkit i pris rejält.

Visste inte att 9000-serien hade kommigt!!!..OMG


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

tackar!! :):heart:

Inaktiv

Hur tycker ni detta låter då?
Bättre processor:P

Datorn är följande:
Chassi: Antec Nine Hundred
Moderkort: Asus P5K-SE
Processor: Intel E6750 2.66 GHz
Processor kylare: Zalman CNPS8700 LED
Grafikkort: Club3D 8800GT 512mb
Hårddisk: Western Digital 250GB
DVD Brännare: Samsung SH-S203D
Nätagg: Ingen aning (orkar inte skruva lös det och kolla)

Medlem

Det låter som en mycket fin setup och här får du mycket för pengarna. Chassit är suveränt, har ett själv... snyggt som fan och kyler riktigt bra.

Skulle dock köpt en Intel e8400 i stället, den presterar bättre och är svalare plus klockar bättre. Men den kan vara lite knepig att få tag på. Kolla på prisjakt vet jag!

I övrigt är det ett bra system, men du skulle kanske fundera på att lägga till ett par hundra lappar och köpa ett GTS 512 i stället, har hört att kylaren på GT kortet väsnas en del. GTS klockar bättre också tack vare bättre kylning. Men som sagt kolla prisjakt för att se vart dessa kort är billigast (och all annan hårdvara för den delen).

En sista grej, du kan vilja köpa ett till GT eller GTS framöver då priserna går ner mot 900-1000 resp 1500:- och köra SLI för mer prestanda, i såfall ska du sika på ett bra SLI moderkort. Jag rekommenderar dig det, för att det är billigare för dig att köpa ett till lika kraftigt kort för SLI än att köpa ett helt nytt single kort även om det vore snabbare än det kort du redan har. Som te.x i min sits, jag har ett 8800gtx och vill ha samma prestanda som ett 9800gx2, men det kostar 4,5 tusen. Då är det smartare att köpa till ett extra GTX för ca 2500:- och köra SLI för att det ger mer prestanda än ett single 9800gx2. Därför är SLI smart.

Satsar du på SLI så se till att du har ett nätagg på 550w eller mer, för kraften behövs. Kör det nätagg du har nu till ett single GT/GTS (om det inte är allt för klent) och köp ett kraftigare nätagg när du uppgraderar med ett till graffe för SLI sen i så fall.

Hoppas det hjälpte dig på traven, lycka till!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av AxxeL:

Hur tycker ni detta låter då?
Bättre processor:P

Datorn är följande:
Chassi: Antec Nine Hundred
Moderkort: Asus P5K-SE
Processor: Intel E6750 2.66 GHz
Processor kylare: Zalman CNPS8700 LED
Grafikkort: Club3D 8800GT 512mb
Hårddisk: Western Digital 250GB
DVD Brännare: Samsung SH-S203D
Nätagg: Ingen aning (orkar inte skruva lös det och kolla)

Japp, så ska det låta, det var bättre, har själv Club3D 8800GT och jag är väl nöjd, jag är inte så kräsen när det gäller ljud men detta låter inte specielt mycket tycker jag, sen så är det ju ett snyggt chassi också, så det blir väl bra.Btw, hur mycket kostar detta?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Hitta en till sak..
och du borde kunna mata på med mer....
liksom 480W de är väl knappt så det recker...+
KINGSTON 2048MB DDR2 KIT 2X1GB 667MHZ??
inte 800Mhz?..

visst kan det räcka, har själv ett nätagg på 430W (kom med antec p150 chassi). Mitt system:
c2d e6600 @ 3,3 ghz, 3 gb ddr2, 8800 gts (512 mb), 3 diskar (1x 10000rpm, 2x 7200rpm)

Kolla in njs guide på nätagg.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar