Tema DRM - De fria alternativen

Robot
Tema DRM - De fria alternativen

Samtidigt som nya lagar införs i antipiratkopieringens namn står fri programvara som ett radikalt annorlunda alternativ. Det har visat sig fungera bra på många områden - men fungerar det även för spel?

#the-battle-for-wesnoth, #frictional-games, #world-of-goo, #id-software, #quake-iii-arena, #tremulous


MFC
Medlem
Tema DRM - de fria alternativen

Amerikanska försvaret kan göra gratisspel...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Vad menas med "AAA-titel"?

Vi som följt finanskrisen vet ju vilken flopp AAA inneburit vad gäller kreditvärdering.. men jag antar att något helt annat avses i spelsammanhang?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

"Short answer: High-quality games with high budget."

http://www.gameproducer.net/2006/05/26/what-are-aaa-titles/

Ska förtydliga.

MFC
Medlem

höhö.. känns som sista kriteriet säger allt.. HYPE!

AAA säger inget om spelets kvalitet enligt min mening. Nåja, tack för länken!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Riktigt bra artikel, precis som de övriga! Extremt intressant läsning. Väldigt roligt att läsa om gratisgrejer!

Intressant artikel i sig, men hade kanske inte så mycket med DRM att göra? Finns ju icke-öppna produkter som är DRM-fria, tex. allt på Good Old Games, Introversions spel, etc.

MFZ
Medlem

warsow är gratis.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

JB
Medlem
Medlem

Mycket bra skrivet jag hoppas det blir mer såna här artiklar när ni är helt klara med DRM.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Intressant artikel i sig, men hade kanske inte så mycket med DRM att göra? Finns ju icke-öppna produkter som är DRM-fria, tex. allt på Good Old Games, Introversions spel, etc.

Du har rätt, större delen av artikeln har inte med DRM i sig att göra. Jag vill mest bara diskutera alternativ till traditionell exemplarförsäljning, som ju är det som DRM försöker skydda.

Medlem
Skrivet av MFC:

Amerikanska försvaret kan göra gratisspel...

Lite dåligt exempel eftersom det är en propagandaprodukt - dessutom har det inte varit gratis för amerikanska skattebetalare.

För de som undrar om kostnaden på ett spel:
Ett spel tar i snitt 2 år att göra klart idag. Räkna på en snittlön på 24000 för de anställda, ta 50 anställda och räkna på det. Det blir 28'000'000 bara i lönekostnad. Lägg till sociala avgifter på det (arbetsgivaravgift etc), en lokal för 50 pers, utrustning och annat...
Genomsnittsföretaget i Sverige när det gäller datorspel är dessutom snarare 100 personer - då är det inte konstigt att en budget för ett någorlunda stort spel hamnar på 100 mille.
Men visst, folk vill ju ha saker gratis, för gratis är gott och kulturen vill vara fri.

Inaktiv
Skrivet av andman:

Jag vill mest bara diskutera alternativ till traditionell exemplarförsäljning, som ju är det som DRM försöker skydda.

Det kan jag inte riktigt hålla med om, om något är det snarare försäljning som det vill förhindra genom att se till att du aldrig äger det exemplar du har köpt och att det inte kan säljas vidare.

Lite tillskruvat kanske men för mig har DRM inget med traditionell exemplarförsäljning (jag antar att du menar fysiska ting över disk) att göra, här hittar man kopieringsskydd som skall hindra fysisk framställning. Hade dom som säljer kunnat leva med att göra just det hade inte DRM funnits.

Bra artiklar fram till denna där jag tyvärr tycker att man helt tappar spåret. De fria alternativen skulle snarare vara DRM system som är gratis och inte något som har med FOSS att göra.
Det som är DRM fritt har helt enkelt inget DRM.

Inaktiv

Sluta göra alla dessa skit spel, enkelt svar. Jag köper Creative Assembly, Bioware och Blizzard spel + strategispelen under THQ snubbarna. Enklelt vågade köp för min del.

Ingen av dessa har drabbats extremt av finanskrisen heller. Kanske THQ I sin helhet. Bara för att folk lägger miljoner på ett spel betyder inte att dem kommer tjäna miljarder på det. De måste göra sig själva ett namn som alla andra.

Alla andra kan försöka lägga ut sina spel gratis och tjäna pengar på reklam. Lägga pengar skydd är idiotiskt, fattar inte varför det fortfarande görs, hackers knäcker dem på 1-4 dagar.

MFC
Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av MFC:

Amerikanska försvaret kan göra gratisspel...

Lite dåligt exempel eftersom det är en propagandaprodukt - dessutom har det inte varit gratis för amerikanska skattebetalare.

Poängen är att JAG inte har betalat något. Och visst, jag håller med. Det är en propagandaprodukt men icke desto mindre så är det ett spel, och jag betalade inte för det


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Tjena,

Jag jobbar på http://www.PowerChallenge.com i Linköping och vi sitter och tampas en del (visserligen indirekt) i detta ämnet, just angående fria spel att ladda ner vs DRM skyddade produkter där man tvingar på folk att betala upfront för ett spel.

De spel som vi gör och släpper finansieras av 2 saker. Den första är ju via en subscription tjänst där användare får välja att få en 'premium' variant av vårt spel via en månads kostnad om dom vill. Vill dom inte betala för vår produkt så behöver dom inte alls göra det, hela spelet finns tillgängligt för de som inte väljer att betala. Skillnaden är att de som är så kallade 'Club Members' hos oss(dvs subscription kunder) får tillgång till yttligare lite mer 'grädde' till tårtan så att säga. Dock så är detta inget som hjälper spelaren att snabbare komma vidare i spelet, utan det ger personer enkelt lite mer bling bling i spelet.

Vår andra inkomst källa är via site och ingame annonsering. Här har vi implementerat ett annons system som våra annons partner kan styra vilka annonser skall syns när och under hur långtid inne i spelet. Antalet 'impressions'(man får xx pengar per impression) som detta system sen genererar står ju i direkt relation till hur många spel och spelare som våra produkter har och då mängden exponeringar man skapar.

Angående Anders Jensens-Urstad text om AAA titlar kommer att komma som är gratis och fria att tanka ner så tror jag han har helt rätt. Spel industrin(PC då främst) kommer mer och mer att gå över till gratis spel med DLC via micro transactioner för att då kunna låta dels spelet hålla längre, men även att ge möjligheten för användarna att själv välja om man vill ha köpa cs_italy eller awp'n etc etc... Detta skulle ju innebära att folk kan skräddarsy till spel lite mer och då slippa allt overhead i spelet som man ändå inte kommer att använda...

Våra mål med spelen som vi gör är att dom skall vara små att ladda ner, lätta att installera, kunna köras på 3-4års gamla datorer, ha multiplayer och community support samt att dom skall vara så nära konsol kvalitet som vi bara kan komma. Helt klart är det ju att vi kommer aldrig att komma i närheten av xbox360 eller Ps3 spel, men vi skall göra vårt bästa att göra spelen snygga och roliga utan att det skall kosta dig en ny pc eller 500kr upfront.

Ni kan hitta vårt fotboll spel här http://www.powerchallenge.com och en teaser på vårt snart släppta racing spel här http://racing.powerchallenge.com

Det finns yttligare några filmer på youtube, bara att söka på Powersoccer och PowerRacing så borde det komma fram några träffar.

1
Skriv svar