Medlem
Processorfråga

När tror ni att man kommer att ha full nytta av en qx9650 processor klockad till 4.0 ghz i spel?

Medlem

Om cirka 4 minuter. Nej, men "full nytta".. mja, om några år kanske men det beror helt på ifall utvecklingen går mycket framåt som nu på senare tid eller stannar upp. Annars lär ju den prollen vara ganska utdaterad vid tillfället då det säkerligen kommit många bättre processorer till ett billigare pris.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Självklart har du rätt .. ja bara undrar eftersom jag nyss har köpt en sådan och klockat den till 4.0 ghz. Jag tänkte byta ut den om ca 2 år till en ny extrem processor den som är snabbast då. JAg hoppas bara att qx9650 inte blir en flaskhals på 2 år...

Medlem

En ny extrem processor kommer snart och kallas nehalem och har 8 kärnor och varige kärna är klockad till 3.2ghz. Quad är bara en mellanpassage till Octcore som kommer revolutionera marknaden innom en snar framtid. Quadcore är ganska onödigt om du inte jobbar med väldigt tunga program, grafiskt animering och programmering och andra tunga beräkningar och sånt eller kör många olika till tunga program samtidigt. för vanlig användning och spel är en snabb dualcore ett mycket bättre val. En e8400 klockad till 4.2ghz till exempel. Mycket snabb och prisvärd.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

ok.. men jag brukar ha mycket igång på datorn när jag spelar. I dag tex spelade jag världens bästa spel oblivion 4 opå högsta inställningar utom något som helst lagg medans jag i bakgrunden laddade ner 2 filmer och musik. JAg struntar om det kommer en 14 kärnig processor i morgon som kommer att revolutionera marknaden jag älskar processorn jag har för den är den bästa jag någonsin har haft, så underbart bra. MEn somsagt om ca två år om processorn blir en flaskhals i till grafikkort så byter ja den till den senaste extreme processorn.

MEn om quad är ganska onödigt vad är då åtta kärnor? Jag tycker det är roligt att tekniken går framåt ialla fall ...:up:

Medlem

Men härre gud hur mycket kan de ta av en processor av medelklass att använda ett torrent program och spela spel samtidigt?


signatur
Medlem

Haha exakt, jag tankade alltid film och musk etc när jag spelade med min Athlon x2 4600+, inga problem alls. Quad core är för att köra flera tunga program samtidigt och avancerade program för programmering och animering etc... alltså inte för vanliga användare. Det är för programmerare och annat folk, extrema överklockare, benchmarkare och andra entusiaster.

En snabb dual-core för en 1500:- hade ju vart ett mycket bättre köp till dina användningsområden och ändamål landahl. Synd att punga ut 6500 spänn till något man inte använder ändå. Det är som att köpa en formel 1 bil eller en dragster till att åka ner till stan och göra ärenden.

För de pengarna tycker jag att du skulle köpt ett SLI moderkort och sedan två 8800gts 512 som presterar som nya 9800gx2 och i vissa fall bättre, så hade du fortfarande haft en 500:- över till att köpa glass för. Eller sparat den femhundringen till i höst när du ska uppgradera till nvidias nya kort, då hade du också kunnat passa på att uppgradera din dual-core till en Oct-core. Men så är ju inte fallet nu.

Nästa gång du köper hårdvara landahl, prata med mig först


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Som vanligt så vet laxen inte vad han pratar om. Alan wake tex kommer att använda alla fyra kärnor. Kolla in detta och lyssna på vad han säger hahaha... --->

http://www.youtube.com/watch?v=DetnKgOxrSI

Och 9800gx2 presterar bättre än 2 st 8800gts i sli hahaha --->

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Crysis prefers the new card and it's up to 21 percent faster. At 1600x1200 with AA the SLI setup didn't provide us with a playable framerate, while the 9800 GX2 did.

Så vad fan ska man med sli till?

Inaktiv

Tycker att man fortfarande i dagsläget ska nöja sig med en C2D och ett 8800GT ungefär.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jadu landahl, det är än bara spekulationer angående Alan wake, för det första vet vi inte om spelet kommer vara krävande. Det kanske är mindre krävande än Crysis vilket jag själv tror och då finns det ingen anledning med en Quadcore CPU. Och andra sidan så är Alan wake så långt borta. Det finns inte mycket information om spelet, systemkrav eller när det förväntas släppas. När jag pratade om att quadcore inte är aktuellt pratar jag om nuläget och en snar framtid. Tror inte alan wake kommer ens i år. Det finns fan inte en enda gameplay trailer från spelet. Två förrenderade och en demonstration. Det är på tok för tidigt för att säga om Alan wake flyer bättre med en Quad core. Oftast är skillanderna så små på höga inställningar att det inte märks. Så i crysis fall. Dessutom är den där filmen du länkade till skitgammal och dom nämner inte ens något om Dualcore cpuer. Det dom jämför med är en singlecore processor.

Sedan har jag kollat in många tester med 9800gx2 och det presterar väldigt snarlikt två 8800gts i SLI.
Som här till exempel:

http://tinyurl.com/5256dy

I testet från fudzilla är det enbart i crysis med 1600x1200 och 4xAA som gx2 kortet får en betydande ökning. Men om du kollar på andra tester från andra sidor är det knappt ingen skillnad alls i crysis.

Så vad man "fan" ska ha sli till är om du redan har eller har köpt ett kort redan, då köper du ett till likadant kort för att köra i SLI. Det är bättre än att köpa ett nytt 9800gx2.
Så som i ditt fall då. I mitt fall köper jag ett till 8800gtx och får bättre prestanda i spel som crysis. Hanterar AA och texturinläsnigar bättre i och med mer minne.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

ok ok you got a point. Men vad tror du att ett 9800gx2 skulle prestera i crysis på min dator med allt very high , 1024/1280 ingen aa och 16 aniso? (jag har inte sagt att ja ska ha ett ja bara undrar)
Kommer det va tillräckilgt för crysis i de inställningarna eller borde man ha två kort vilket jag ändå aldrig kommer köra med.

Medlem

Men ett 9800gx2 är i princip två 8800gts. Klart du kan köra på veryhigh både 1280 och även 1600x1200 utan problem. Jag har snart två 8800gtx så får du se hur de presterar. Gissar på att kunna köra Veryhigh, 1280x1024 med 4xAA och ha en bra FPS.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jaja, lägg 45 tusen på en dator eller va de va. Och spela obvilion 4 å tanka hem en film. vilket hade fungerat även med en dator för ca 5-6 tusen.


signatur
1
Skriv svar