Spelskaparnas uppföljarhets måste stoppas

Robot
Medlem
Spelskaparnas uppföljarhets måste stoppas

"Att det är just Yasuhiro Wada som ryter ifrån angående uppföljarhetsen är lite komiskt, med tanke på de kopiösa mängder Harvest Moon-spel som släpps där varje uppföljare är snarlik den förra."

Även om detta är sant, så kan man ju hoppas på att han personligen börjar göra nya projekt och lämnar harvest moon bakom sig även om företaget vill fortsätta mjölka serien.

Medlem

Haha, håller med. Det finns så många Harvest Moons att Natsume själva har tappat räkningen. Harvest moon för snes är dock riktigt nice fortfarande.

Inaktiv

mitt största problem med uppföljare är när dom dummar ner det efter varje version.

Hur många uppföljare har det släppts som har varit totalt hopplösa bara för att dom stoppat in en massa saker som ska göra saker "enklare" när det i själva verket bara förstör det som gjorde spelet bra ifrån första början.

*stava.nu

Inaktiv

Kan inte mer än hålla med. Trött på alla uppföljare som i det närmaste är en kopia av sin föregångare.

Nyskapande, tack...

Medlem

Nåt så tråkigt som en uppföljare med platt story och samma nöteri är det värsta jag vet, att göra en uppföljare kräver ett originellt ursprungs koncept som funkar och är helgjutet.

Idag är det tydligen svårt att göra bra spel, vissa utvecklare tar tid på sig men då levererar dom verkligen...oftast

Det är ofta det faller på spelkänsla, små buggar, trista miljöer med mera med mera...

Ett spel måste inte va "skitsnyggt" för att det ska va bra. Det är oftast då man försöker vara unik och stå då man faller pladask, varför ta lite tid på sig, dom som pumpar in cash till utvecklarna måste lära sig vad som är viktigt. Tror det är det det hänger på, ingen utvecklare vill juh se sin skapelse floppa.

Medlem

hela uttalandet låter bara som nåt han tyckte lät bra i hans eget huvud. håller inte med alls.

Medlem

Håller med i vad han säger men vad är nytänkande utan kvalité?


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Uppföljare eller inte skiter jag fullständigt i. Huvudsaken är att det blir något nytt, fräscht och genomarbetat som överträffar dess föregångare och ger spelaren en ny spelupplevelse. Det värsta som finns är ju stressade mjölk-produkter som inte blir mer än föregångaren än nya banor och lite nya effekter. Ytterst få utvecklare fattar detta.

Medlem

Fast vissa spel vill man ha uppföljare till... Som Hitman... Eller Mafia för den delen. :P. Visst gör uppföljare men försök ändå göra det nyskapande. Det går ju faktiskt.

Medlem

Uppföljare kan ju vara bra... som med artister. Om en artist är bra vill i all fall jag ha tre miljoner album från denne (förutsatt att alla är bra alltså).


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Jag håller inte med om att det är dåligt med uppföljare. Varken för utvecklaren eller för spelaren.

Som spelare vill jag ofta ha en fortsättning på ett bra spel. Jag vill ha mer av universumet och en fortsatt story. Eftersom jag uppskattar gameplay och mekanik (vilket är kärnan i ett spel) från första spelet så uppskattar jag uppföljaren som enligt mig inte ska ändra på detta, i vissa fall kanske lägga till något element. Jag får samma spel, med ny motivation och nytt ansikte.

Som utvecklare handlar det om att lyssna på feedback och hantera den korrekt. Man måste vara lojal mot spelaren, annars har man förlorat.. En uppföljare handlar inte om att experimentera, chansning...utan mer om polering av vad som fungerar och uppskattas. Spelaren föväntar sig samma.

Precis som med en bra film, tv-serie och musikartist, så vill man inte att det tar slut om det finns hunger för mer.

Medlem

Det är inte alls något fel att göra en uppföljare. Folk vill ha mer av samma, fast utökat och uppdaterat.
Nyckelordet är utökat, inte förändrat. Tvärtom blir man fly förbannad när det i en uppföljare tas bort eller simplifieras faktorer som gjorde föregångaren bra, precis som frunk säger.
Skall man göra en radikal konceptförändring går det bra att skapa en ny spelserie. Det är ju inget hinder att använda sig av t.ex. samma speluniversum.

Men i dagens spelindustri medför att rida på tidigare spels goda rykte vinst, oavsett vad för skit man släpper. Att nå ut maximalt genom att skapa dummare och dummare spel så att även troglodyter kan förstå är också en säker metod för framgång.
Termer som "accessible" fungerar som nyspråk för "totalt jävla korkat".
Samtidigt säger man med lismande röst att fansen inte alls behöver vara oroliga, varpå man resolut pissar dem i ansiktet genom att släppa just den skiten man var orolig för.
Och Xbox-kidsen köper okritiskt.

Fy fan vad mycket roligare det var att vara gamer innan de stora massorna började spela spel. Att jämföra spelindustrins alster då och nu är som att jämföra Wagner med Alcazar. PC:n verkade immun ett tag, men nu släpps precis samma skräp där också.

Som tur är finns det independent-utvecklare, moddar och opensourceinitiativ som även ser till spelälskares önskemål.

(Nån som kan rekommendera en bra uppföljare i det specifika fallet Harvest Moon? Inga av de varianter jag har testat hittils har haft lika stora RPG- och datingsiminslag som originalet till SNES)

Medlem

gillar uppfoljare men ja hatar booster packs som man ska ta betalt for som nagra fans kunde gjort gratis med mer polering i vissa fall
varnings ord brukar vara casual

1
Skriv svar