Rensa kylare (laptop)

Medlem
Rensa kylare (laptop)

Tjena!!

jag har en laptop som jag behöver rensa kylaren på. Det vet ni som läst "krångel med grafiken" tråden. :$
Men jag vet inte riktigt hur man rensar kylaren dock.
Jag har hört något om att man ska andvända tryckluft på burk.
Men kanske någon som har en bra länk till nån sida eller kanske Orkar skriva en guide åt mej?:up:
((jag vet att jag är n00b))


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Inaktiv

Kan vara lite lurigare på en lappis men annars är det inte svårare att man sprutar inte luften i kylningen och så kommer det ut ett dammoln på andra sidan.

Medlem

haha ok
får väl prova det då

tack!


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Inaktiv

Skruva upp den och spruta in luft borde ju vara smidigast?

Medlem
Skrivet av Alcr:

Skruva upp den och spruta in luft borde ju vara smidigast?

spruta in luft?


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Medlem

man kan inte suga in dammet i en dammsugare eller något?
Kanske rensa den med en topps?


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Inaktiv
Skrivet av marcusiaf:

man kan inte suga in dammet i en dammsugare eller något?
Kanske rensa den med en topps?

Dammsugare kan du ju ta, men ur ESD-säkerhets syn så är det bättre med att blåsa luft. Topps vet jag inte om det funkar så bra, svårt att komma åt dessutom.

Inaktiv

Dammsugare lär inte göra jobbet lika bra som tryckluft på burk. Frågan är bara hur man skall blåsa. In genom det hål där fläkten knuffar ut luften eller in där den vanligtvis drar in luft. Effektivast brukar vara att blåa i motsatt riktning, men i en laptop riskerar väl dammet att eventuellt leta sig in i datorn, fast jag vet inte...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Dammsugare lär inte göra jobbet lika bra som tryckluft på burk. Frågan är bara hur man skall blåsa. In genom det hål där fläkten knuffar ut luften eller in där den vanligtvis drar in luft. Effektivast brukar vara att blåa i motsatt riktning, men i en laptop riskerar väl dammet att eventuellt leta sig in i datorn, fast jag vet inte...

Tror det är bättre att det letar sig in i kallare delar av datorn än att det sitter där kylning är ytterst viktigt... Blåsa så att dammet åker ut där luften åker in borde nog vara smidigast, så gör jag iaf

Medlem

Tryckluft på burk är det som gäller asså
Men var får man tag på sånt ?? :S
Jag har en kompressor hemma.... jag tror det heter kompressor iaf.


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Inaktiv
Skrivet av marcusiaf:

Tryckluft på burk är det som gäller asså
Men var får man tag på sånt ?? :S
Jag har en kompressor hemma.... jag tror det heter kompressor iaf.

Kompressor funkar fint, bara håll handen för lite granna så det inte blir så hårt tryck... Men tryckluft på burk finns lite här och var, biltema, clas ohlson bland annat

Medlem

jaha ok! tack!


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Medlem

man kan få utblås på en del damsugare, funkar ganska bra


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

ok tror inte den funktionen finns på min dammsugare ... =/


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

Medlem

sådär... nu har jag fixat kylaren ser inte ett jävla dammkorn


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

1
Skriv svar