HJÄLP MIG, NI SMARTA!!! (Mikrofonproblem)

Inaktiv
HJÄLP MIG, NI SMARTA!!! (Mikrofonproblem)

Har en TSM MT87S. Ibland då jag sjunger eller pratar så märker jag hur allt blir tyst för en sekund. Sedan blir det ljud igen och ibland funkar allt som det ska hela tiden.

Ibland märker jag även hur det för en sekund bara (typ) smäcker till i mikrofonen, samt inget annat hörs då heller.

Köpte den för kanske 2 år sen. Den har bara legat i typ 1,5 år sedan började jag använda den. Nu efter ett halvår av använding kom problemen.

Hoppas att jag förklarade förståeligt.

PS: Jag bara frågar hela tiden. Hoppas jag får hjälpa er nån gång.

Medlem

Jag är inte expert på sånt här men har haft ett liknande problem en gång. Min mikrofon pendlade mellan att fungera och inte fungera. Jag fattade ingenting för den var ganska ny och funkade fint annars. Till slut kom jag på att sladden "glappade". Jag hade väl någon gång dragit hårt i headset så sladden satt löst exakt där sladden går in i själva headsetet. Fick sedan hjälp av en teknisk vän som fixade allt.

Du kanske inte har samma problem men om det går mellan att fungera och inte fungera så borde det glappa någonstans. Dvs att signalen inte går fram.

Hoppas jag var till hjälp:)

Inaktiv

Brukar vara mjuk/hårdvarurelaterat men i detta fall lutar jag åt
kortslutning, det vill säga "glapp" som Illuminati93 säger.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag tror också på det som Illuminati93 säger. Glapp.
Men hur får du in ljudet till datorn? mikrofonen är ju en studiomikrofon, så får du in ljudet via ett mixerbord, eller hur gör du?

Inaktiv

Från microfonen till mixerbordet som i sin tur är kopplad till datorn.

Inaktiv

Nån som vet hur man fixar glapp då?

Inaktiv

Lokalisera brottet om det nu är i kabeln eller någon annanstans. I kabeln så blir det lödning och någon annanstans lödning eller annan lämplig åtgärd.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

När du har testat färdig, och om det skulle visa sig att det inte är glapp i mikrofonen, så kan det vara ett problem med fantommatningen.
TSM MT87S är en så kallad kondensatormikrofon, vilket betyder att mikrofonen behöver få sin spänning som brukar ligga på runt 12-48V, från en signalkabel till mixern. Om mixern i sin tur inte kan sända ut så starka signaler, alltså om mixern inte har fantommatning, så får då mikrofonen inte den spänning den behöver. Detta kan ju vara en annan anledning till att ljudet försvinner eller glappar. Kolla upp om ditt mixerbord har fantommatning.

Om det endå inte skulle fixa sig, så är mitt råd att du öppnar en tråd här på Studio Forum. är nog bästa stället för ett sånt här problem.

1
Skriv svar