Vem gör det "riktiga" Flashpoint 2?

Medlem

Jag hade hoppats på nån form av konkurrens, att man skulle tävla om att göra det bästa soldatsimet. Och så fann jag det sannolikt att Bohemia antagligen skulle gå vinnande ur duellen efter mycket övervägande.

Men nu har ju Bohemia vunnit på walkover, för det spel Codemasters gör inriktar sig uppenbarligen till fans av Battlefield-spelen och arkadaction.

Och ja, va

Medlem

Det är ju tragiskt att se att hälften så många tycker att Dragon Rising är riktiga uppföljaren som de som vet att ArmA2 är det.

Den finns EN hel sak med Dragon Rising som har med orginalet att göra: Båda har "Operation Flashpoint" i titeln. Där slutar det. Wow. Samma titel. Skulle vara som att säga att "Kalle Anka och Hattefnattarna från Långtbortistan" var en James Bond-film, bara för att man gav filmen titeln "James Bond: Lugnt i Långtbortistan".

ArmA2 däremot som är "Game2" var på gång redan innan Codemasters (utgivare och ingenting annat) och BIS (utvecklarna) upphörde med sitt samarbete, och är byggt på tredje iterationen av den motor som användes i Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Hur mycket mer "riktig uppföljare" än så kan det bli? Enda grejen är ju att de inte äger varumärket "Operation Flashpoint", och att Codemasters istället olagligen gör en uppföljare vilket de enligt skriftligt avtal inte har rätt till att göra.

Medlem
Medlem
Medlem
Medlem

Jag hade hoppats på nån form av konkurrens, att man skulle tävla om att göra det bästa soldatsimet. Och så fann jag det sannolikt att Bohemia antagligen skulle gå vinnande ur duellen efter mycket övervägande.

Men nu har ju Bohemia vunnit på walkover, för det spel Codemasters gör inriktar sig uppenbarligen till fans av Battlefield-spelen och arkadaction.

Och ja, varför är det nästan bara öststatsstudior som gör ordentliga simulatorer och vuxna spel? Hela västvärldens spelindustri har gått in i nån slags masspsykos där precis allt måste vara så casual och simpelt som möjligt. Är verkligen konsumenterna så dumma att spelen måste göras för IQ 80 som målgrupp?

Medlem

Båda kommer säkert va bra på sitt sätt! jag ska köpa båda den dan dom släpps!

Inaktiv

Efter Armed Assault tappade jag förtroende för Bohemia. Allting som jag förlät OFP för kunde jag inte förlåta Arma för. Bara en sådan sak som att det skall vara så svårt att få fram ett pansarskott eller att motorn inte kunde avbryta animationer som påbörjats innan död är svårt att förlåta.

Det är möjligt att Arma2 har ny teknologi som gör att man slipper allt det som irriterade en i Arma men det tvivlar jag på.

Medlem

måste säga att trots alla brister i både OFP och ArmA så fastnade jag för spelen, det gav en slags spelkänsla som man inte fick av andra spel

men trots det så borde dom lära sig av sina fel från föregångaren ArmA och göra ett komplett spel från början

Inaktiv

Vist är det spelet i sig som är det viktiga, tänk för /&"&¤"/(% på det nu bohemia innan ni släpper ArmA2 för ettan var som en första alfa och inte en release version, scaaary stuff.

Medlem

rant/whine osv, lustigt det där.
Fallout3 som så många klagade på och var så missnöjda, "dom gör fel" - "dom vet inte vad dom håller på med" - "Dom förstör spel serien". mycket snack var det.
sen släppdes spelet och självklart var väl inte alla nöjda som vid alla spel, men det var väldigt många som var positiva till just det spel.

Det här rantandet över ett spel innan det kommer ut har vissa tagit till sig som en konstform. många verkar ha full koll på ett spel som det knappt har släppts nån som helst information om och dom vet ändå mer och bättre än dom som utvecklar spelet.

hoppas verkligen att spelen blir grymt bra och ni för en gång för alla har igen och kanske tänker till nästa gång det är på gång ett nytt spel som ni råkar har lite intresse av. nubs.

Medlem

Får väl se hur dessa 2 spel blir. Mig kvittar det vilket som anses vara uppföljaren och jag fattar inte ens att dom orkar bråka om det. Jävla dagisfasoner, "Jag hade spaden först".

Medlem
Medlem

Det ska bli jävligt skoj att se recensioner om båda spelen, hoppas på en gemensam där allt jemförs med varandra.

Ser inte ner på något av spelen men tror mer på ArmA 2 än OFP2.

Medlem

arma 2 ser bättre ut, av dom där 2 bilderna.

Medlem

Tänker inte lägga mig i diskussionen rörande vilket spel som är den "rättmätiga" uppföljaren, däremot motsätter jag mig FZ's förmåga att vinkla artikeln i en klar vinkel - fördelaktig journalistens åsikter(?). Dessutom förstärker ni inlägget med en fråga direkt efter... Lustigt...


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Det ska bli jävligt skoj att se recensioner om båda spelen, hoppas på en gemensam där allt jemförs med varandra.

Ser inte ner på något av spelen men tror mer på ArmA 2 än OFP2.

Varför ha en recension där man jämför två helt olika spel? Känns som att jämföra Counter-Strike och Rainbow Six: Raven Shield.
Låt istället OFP2 få sig en jämförelse med BF2 och ArmA2 med ArmA och OFP, så att man i alla fall jämför med spel i samme genre

Medlem

Jag hoppas Codemasters förvaltar namnet bättre än vad Bohemia försöker då dom misslyckats så totalt med Arma. Arma var ju under all kritik när det först släpptes och förväntar mig inget annat från dom när det gäller Arma2.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

De som säger att dragon rising är den äkta uppföljaren til OFP är ju bara töntar.

Självklart är det Bohemia Interactive som har kompetensen. ARMA2 kommer äga.


signatur
Redaktör
Skrivet av mini-mus:

Tänker inte lägga mig i diskussionen rörande vilket spel som är den "rättmätiga" uppföljaren, däremot motsätter jag mig FZ's förmåga att vinkla artikeln i en klar vinkel - fördelaktig journalistens åsikter(?). Dessutom förstärker ni inlägget med en fråga direkt efter... Lustigt...

I stort sett återger jag vad Bohemia säger och markerar det tydligt flera gånger: "Som orsakt anges", "Bohemia säger sig", "Således tycker man". Sista stycket är snarast att betrakta som fakta. Omröstningen är hyfsat värdeneutral.

Den där "klara vinkeln" är i mitt tycke rätt oklar.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

De som säger att dragon rising är den äkta uppföljaren til OFP är ju bara töntar.

Självklart är det Bohemia Interactive som har kompetensen. ARMA2 kommer äga.

jag skulle säga att dom som bryr sig så grymt mycket om vilken som är den äkta uppföljaren är dom som är töntat. men men,

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av dofilusåkaffe:

De som säger att dragon rising är den äkta uppföljaren til OFP är ju bara töntar.

Självklart är det Bohemia Interactive som har kompetensen. ARMA2 kommer äga.

jag skulle säga att dom som bryr sig så grymt mycket om vilken som är den äkta uppföljaren är dom som är töntat. men men,

geeks built this world... 8)

Medlem

Det är väl klart att idéell upphovsrätt är något att ta hänsyn till.

Om företagen ingått i ett avtal om att Bohemia har rättigheterna till att göra uppföljare till OFP och Codemasters marknadsför sitt spel som den "the official sequel" är det klart att det inte är schysst beteende?
Vad skulle du tycka som spelutvecklare? Jag tror inte du skulle tycka att det var dagisfasoner och nörderi att klaga.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Får väl se hur dessa 2 spel blir. Mig kvittar det vilket som anses vara uppföljaren och jag fattar inte ens att dom orkar bråka om det. Jävla dagisfasoner, "Jag hade spaden först".

Eller så är det så att eftersom ArmA 2 heter just ArmA 2 och itne OPF2 så kommer folk tro att det är ett annat spel, och de som gillade OPF kommer köpa OPF2 istället för ArmA2, vilket blir helt fel!

Det tänkte du inte på va?

Credit where credit is due. OPF var ett riktigt riktigt trevligt spel!

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Så länge det ersätter Battlefield 2: Project Reality, så är jag nöjd.

Faktiskt... PR har fortfarande vissa brister som man inte kan kommar runt (mestadels buggar/glitches relaterade till BF2 spelmotorn), men det är så mycket mer spelbart än ArmA. Iom. version 0.85 så tycker jag det nästan kunde säljas som en separat produkt. Inget återstår av det gamla BF2. (och ja, inga korshår här inte! finns inte ens att lägga lägga in som något "easy mode").

Välkomna å spela på skyttegrav PR #1 server!

Väntar ivrigt på ArmA2 och hoppas det inte är ännu ett spel riktat till småbarn å lågbegåvade, (konstigt då det är 25+arna som har pengar och jobb).


signatur

"White Obama Wants You!"

Medlem
Skrivet av Wortex:
Skrivet av Spectral:

Får väl se hur dessa 2 spel blir. Mig kvittar det vilket som anses vara uppföljaren och jag fattar inte ens att dom orkar bråka om det. Jävla dagisfasoner, "Jag hade spaden först".

Eller så är det så att eftersom ArmA 2 heter just ArmA 2 och itne OPF2 så kommer folk tro att det är ett annat spel, och de som gillade OPF kommer köpa OPF2 istället för ArmA2, vilket blir helt fel!

Det tänkte du inte på va?

Credit where credit is due. OPF var ett riktigt riktigt trevligt spel!

dom som gillade flashpoint är mestadels hardcore spelare, vilket betyder att dom vanligtvis har koll på skillnaden. dom som inte vet är troligtvis nyare spelare.

första spelet är nästan för gammalt för att namnet skulle bygga upp mycket hype kring spelet ändå.

skulle vara skillnad om MS kommer med halo4 då bungie inte äger titeln eller jobbar med MS längre.

12
Skriv svar