Vilken processor skall jag köpa?

Vilken processor skall jag köpa?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R
Denna 2.4, 8mb, 4st kärnor
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE6850R
Eller denna 3.0, 4mb, 2st kärnor

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE6850R
Moderkortet jag beställt klarar 1333mhz

Vilken presterar bäst?
Är det okej att överklocka 2.4an till 3.0 i bios?
2-4kärnor, skillnad?
4-8mb chache, skillnad?

Oändligt tacksam för snabba svar!

Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R

Quad är bäst.. du kan överklocka den tills 3,4 GHZ med bra fläkt... Dock varierar det hur mycket du kan överklocka 3.2 är rätt säkert men över det beror på chippen som du får.. alla varierar lite;)....

Okej då blir det 2.4an
Tackar ödmjukast!

Inaktiv

E6850 har ersatts av E8400 som dessutom är billigare. Jag hade lätt valt en sådan då de presterar bättre i spel än Q6600 och är lättare att överklocka.

Medlem
Skrivet av Smexy:

E6850 har ersatts av E8400 som dessutom är billigare. Jag hade lätt valt en sådan då de presterar bättre i spel än Q6600 och är lättare att överklocka.

Presterar bättre ÄN så länge du glömde o tillägga=).. Quad används inte för fullt atm.. men kommer göra ganska så snart

Medlem
Skrivet av lordsinner:
Skrivet av Smexy:

E6850 har ersatts av E8400 som dessutom är billigare. Jag hade lätt valt en sådan då de presterar bättre i spel än Q6600 och är lättare att överklocka.

Presterar bättre ÄN så länge du glömde o tillägga=).. Quad används inte för fullt atm.. men kommer göra ganska så snart

Man handlar väl inte datorprylar för att de ska bara bra i framtiden. Eller? Prylarna blir äldre för varje dag, priset droppar samtidigt i en hemsk takt.
Man köper väl grejerna för att man ska använda dom på en gång, iaf gör jag så.
Eftersom E8xxx duon är så pass överklocksvänlig är den idag ett mkt bra köp. Pris/Prestanda är oslagbar på den.

Oavsett vad för cpu du kommer att handla kommer du inte bli besviken. Så länge du köper Intel. AMD har tyvärr tappat rejält.

Medlem
Skrivet av Efraim:
Skrivet av lordsinner:
Skrivet av Smexy:

E6850 har ersatts av E8400 som dessutom är billigare. Jag hade lätt valt en sådan då de presterar bättre i spel än Q6600 och är lättare att överklocka.

Presterar bättre ÄN så länge du glömde o tillägga=).. Quad används inte för fullt atm.. men kommer göra ganska så snart

Man handlar väl inte datorprylar för att de ska bara bra i framtiden. Eller? Prylarna blir äldre för varje dag, priset droppar samtidigt i en hemsk takt.
Man köper väl grejerna för att man ska använda dom på en gång, iaf gör jag så.
Eftersom E8xxx duon är så pass överklocksvänlig är den idag ett mkt bra köp. Pris/Prestanda är oslagbar på den.

Oavsett vad för cpu du kommer att handla kommer du inte bli besviken. Så länge du köper Intel. AMD har tyvärr tappat rejält.

Spel stödjer inte Quad direkt men program börjar göra det(CS3 , alla konverterare etc samt om du kollar lite runt så presterar Quad mycket bättre i spel än alla dual cores).. och du gör mycket säkrare köp om du köper en Dual core som kommer bli skit relativt fort speciellt när Quad kostar lika mycket som dual core...Q6600 var bara ett exempel finns fler modeller mellan 2-3 k kr...

Inaktiv

"presterar Quad mycket bättre i spel än alla dual cores"

Det är helt fel. Core 2 Duo presterar bättre i spel eftersom att de flesta spel bara stödjer en eller två kärnor. Endast ett fåtal har stöd för fyra.

[http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=cac48b00c57...]

Medlem

Q6600 är lätt at överklocka.. så när man väl gör det så slår den i princip allt.. samt du slipper köpa ny CPU på ett bra tag...

Så du säger att 2,4 till 3,5 GHz är dåligt? samt att 2 kärnor är bättre än 4? det är ett skämt antar jag mannen ;)...Quad helt enkelt har allt som Dual core har samt mycket mer.

På samma sätt som 8 cores processorer från Intel som kommer dominera nästa år kommer vara bättre än Quad. Dock spel tilverkarna och mjukvaro tillverkare hänger lite efter hårdvaroutvecklingen det kan jag hålla med om.

Inaktiv

det är lättare att klocka en 2kärnig processor än en 4kärnig om kärnorna är samma. Bla. för att om en kärna är dålig blir alla dåliga och risken är då större i quadcoren. Sen så producerar en quadcore mer värme och behöver högre vcore.
Om spelet bara stödjer 1kärna eller 2 samma sak så blire:
en 3,6ghz tex som egentligen är dualcore och en 2,4ghz som egentligen äär quadcore. eftersom dualcoren är snabbare bör den vinna.
mmmmmmm...........

Sen är dessutom e8xxx bättre en q6xxx då tillverkningsprocess är mindre å annat å så.

Och dualcore är billigare än quad.

Medlem
Skrivet av lordsinner:

Q6600 är lätt at överklocka.. så när man väl gör det så slår den i princip allt.. samt du slipper köpa ny CPU på ett bra tag...

och en duo från E8xxx-serien klockar knappast dåligt
folk som kör sina E8400 och E8500 i 5Ghz postat och benchat
Jag kör min E8400 stabilt i 4Ghz på luft.
(orginal är 3Ghz)
Kan tilläggas att jag inte kör med orginalkylaren.

Iaf, åter till topic. Folk kommer säga åt dig "köp inte den, köp den istället" hela tiden. Oavsett om du köper dual eller quad kommer du inte bli ledsen i ögat. Läs lite tester på några välkända sajter, sök lite på mer hårdvaru/oc/tech forum än här och se vad de säger. Det ger nog mer kött på benen att fråga hardcore hardwaregeeks än hardcore gamergeeks

Angående antalet kärnor så kommer både 2 och 4 kärnor bara vara att slänga i sjön om 2 år,.. om inte mkt tidigare. Sämsta man kan göra är att vänta, för då får man vänta ihjäl sig. Köp nu

Inaktiv

bra sagt Efraim

Medlem
Skrivet av Efraim:

Angående antalet kärnor så kommer både 2 och 4 kärnor bara vara att slänga i sjön om 2 år,.. om inte mkt tidigare. Sämsta man kan göra är att vänta, för då får man vänta ihjäl sig. Köp nu

Sant...men nu vet han iaf två olika synpunkter..
ena var köp E8400 Dual core
eller Q6600 (dock rekomenderar jag Q9450 2.66GHz 12MB=)

Medlem

Kan man klocka en qx9650 till 4.0 ghz med luftkylning utan att det blir problem med stabilitet?

Inaktiv

Det varierar mycket. En del går säkert lätt dit andra går nog inte över 3,5

Medlem

asså sluta klaga på AMD. Sitter med en dubbel kärna här. Går huur snabbt som helst!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Det blev 2.4an som det var tänkt från början, hade såklart ändrat om jag sett att tråden fått fler inlägg men nu är varorna påväg. Ångrar dock inte köpet det minsta, tänker inte köra tester och tävla med den och som spel/musik/film/surf-dator kommer den nog inte göra mig missnöjd!

Tack för informationen! Kan återkomma med små updates på hur bygget går för mig senare.

Medlem

Trevligt Grön. Huvudsaken du har gjort ett val och köpt grejerna.

Går det att köra någon version av XP och utnyttja 4 kärnor? Vill verkligen inte ha vista, ser inga fördelar med det som är värda massa minne...

Jag kör en gammal version av xp pro just nu, dags för uppgradering av OS?

Medlem

väl bästa XP är väl XP pro 64 bitars.. så kör med den...om du inte vill ha Vista...

Så nu sitter jag och skriver på den nya datorn

Kan säga att jag är mycket förvånad över hur pass bra den presterar! Testade crysis några minuter idag och får fps så det räcker och blir över. Det roligaste är att det inte tar någon tid alls att stänga av till windows, som att stänga anteckningar... Känns som att jag har mitt på det torra ett bra tag nu. Och om det senare blir nödvändigt kan jag alltid överklocka processorn till 3.2ghz, installera windows XP 64bit och beställa 2gb extra i ram ^^

Är det en stor fördel att köra Vista och få utnyttja dx10?

1
Skriv svar