LTTP: God of War II

Flakmonkey
LTTP: God of War II

För en vecka sedan klarade jag #God of War efter att ha ägt en kopia i fem år och för några timmar sedan klarade jag av den sista striden i uppföljaren #God of War II och vilken jävla uppföljare det var då. Den gör verkligen precis det som jag tycker att en uppföljare ska göra nämligen att biffa till det som gjorde originalet så bra, ta bort det som inte fungerade så bra och krydda till med nyheter som inte ändrar för mycket och inte känns påtvingade för att man "ska ha" något nytt i en uppföljare.

[ia=18765; large]

Tonen sätts ju redan i spelets inledningen som är något av en modern klassiker där du slåss mot kolossen på Rhodos och det är knappast spelets höjdpunkt - åtminstone inte enligt mig. Finns en rad fantastisk roliga och maffiga sekvenser där du tvingas använda både dina hjärna och dina reflexer. Något som jag också slogs av direkt var hur mycket tightare styrningen satt. Den är ju långt ifrån dålig ettan men här sitter den verkligen som en smäck. Självklart handlar det återigen till stor del om buttonmashing och QTE:s (det är ju det som gör GoW till GoW) men vill du så kan du nu göra betydligt mer saker med mer kontroll vilket jag också antar att man måste göra om man ska spela igenom det på någon högre svårighetsgrad.

Tycker också att de byggt vidare på storyn riktigt bra. Är ju en sucker för grekisk mytologi så mycket får de väl gratis därifrån, men de lyckas hålla en bra balans mellan det vi vet om den och sina konstnärliga friheter. Djupet saknas ju, men för att vara ett actionspel så är huvudkaraktären riktigt intressant och jag märker själv att jag vill veta mer om Kratos och vad som får honom att ticka. Får ju reda på lite mer i PSP-liret #God of War: Chain of Olympus som jag ju klarat tidigare och kanske knyter trean ihop säcken bra, men lite sidospår vore ju alltid intressant att få ta del av - kanske som DLC?

Nåväl, nu när del ett och två är avklarade så kan jag äntligen börjar med den tredje. Faktum är att samlarutgåvan har legat och väntat på mig på ICA sedan releasedagen. Jag hade ju bestämt mig för att inte spela det förrän jag klarat ettan och tvåan så då kändes det säkrast att inte hämta ut det helt enkelt... Satte ju lite press på mig själv också eftersom det bara skulle legat där till och med 31 mars... men men, det gick ju av bara farten att klara båda två och jag kan verkligen rekommendera alla att spela igenom dem om du inte redan gjort det och nu när samlingen kommer hit till Europa nästa månad så finns det ingen anledning till att inte göra det imo

[ia=18766; large]

#blogg

Medlem
LTTP: God of War II

Jag väntar på att Trilogy-paketet släpps. Då blir det köp direkt!

Flakmonkey

Bra val där... hade nog väntat på Trilogy jag också om jag vetat att det skulle komma in vanliga släpptes ^^

1
Skriv svar