Mina första kroppkakor

Flakmonkey
Mina första kroppkakor

Kroppkakor har sedan väldigt ung ålder varit en av mina favoriträtter. Det var visserligen inte särskilt ofta som vi bjöds på den där hemma, men när mamma väl gjorde den så var det fest - det var tillfällen då kompisar ringde hem till sina föräldrar för att fråga om de fick stanna kvar och äta hos oss istället. Trots detta har jag aldrig lagat det själv, mycket för att jag fått för mig att det skulle vara svårt, men när jag idag bestämde mig för att laga det för första gången så insåg jag att det inte var så svårt alls och det tog inte heller så lång tid heller om man räknar effektiv tid

[ia=18759; medium]
Först ska det kokas potatis

[ia=18760; medium]
Under tiden så gör du "röran" - i mitt fall falukorv och lök

[ia=18761; medium]
Sen fixar du "smeten" - potatisen, mjöl, ägg och salt

[ia=18762; medium]
Dags att rulla bollarna med röran i mitten

[ia=18763; medium]
Koka tills de flyter upp till ytan och sen en handfull minuter till

[ia=18764; medium]
Servera och njut

#blogg

Medlem
Mina första kroppkakor

Kroppkakor är en av mina favoriträtter också. Jag lagade det förra helgen. Riktigt gott, men man får ju offra en hel eftermiddag för att laga till det.

Flakmonkey

Äh tycker jag itne... potatisen ska kokas och det tar ju lite tid... men jag tyckte inte jag stod så länge och "lagade mat"... och rätt mycket kan ju förberedas om man ska bjuda på det och vill ha lite marginal

Medlem

Oj, det här måste jag göra.

Skägg.
10 Chambers

falukorv? du är diskad!


signatur
Flakmonkey

Gillar inte fläsk ju! Blir ju flatpalt för mig också pga det ^^

KoP
Medlem

Kroppkakor med skirat smör och lingonsylt. Mums! Köper dock färdiga kroppisar ifrån affären när suget kommer.

1
Skriv svar