Medlem
Geforce 9800gx2

9800GX2 is woefully expensive
CeBIT 2008 Sometimes you don't get what you pay for

By Charlie Demerjian: Tuesday, 18 March 2008, 3:34 AM

THE NVIDIA 9800GX2 is turning out to be a pretty huge joke. I can't wait to see the fanbois on the forums bragging about how much they got taken for, prepare for laughs.

Why am I down on this card? Several reasons, the main one is price. It is absurdly expensive for what you get, and what you get isn't all that much.

We printed the numbers a few days ago, here if you missed it, and they are pretty woeful. Lets assume the worst for the 3870X2, call it 13,500 3DMark06, and lets assume the best for the the 9800GX2, with a driver drop and other hacks, say it hits 15K. A little math (15,000/13,500 = 1.111) tells us that it will be about 11% faster than the 3870X2. No problem so far.

The funny part? It is going to retail for $599 US, you read that right, $599. The X2 is at $449, 75% of the price. A bit more math tells us that the price performance (3DMark/$) of the X2 is 30/$ and 25/$ for the GX2. That is one hell of a difference, and it is based on best case assumptions. To put it in different terms, you could get a 3870X2 AND a 3870 for a three way for around the same money.

Don't look for this thing to come down in price much, vendors are telling me they are getting charged $425 +/- $25 for kits depending on who they are. When you add a box, trinkets and shipping, you end up with something that can't be sold for much less than that MSRP.

Before you think that the price will go down with volume, don't hold your breath. The numbers I was quoted for allocation are laughably low. Two PCBs, cutouts, bridges and assembly are not cheap, and expensive is not something OEMs like. Neither are dual PCB solutions.

In the end, you have a hot and expensive card that can't justify it's exorbitant cost. With muc h faster and cheaper 3870X2s arriving in short order, there seems little point to the GX2. Who was it that said something about not launching a product unless it was 20% faster than the competition? I guess that quote will have to be airbrushed from the corporate database . µ

--------------------

Jag kan inte annat än hålla med. Jag kommer vänta tills nvidia och ati har kommit ut med sin helt nya arkitektur och köpa det snabbaste kortet av dem

Inaktiv

Jag kommer som vanligt köpa kort från den näst nyaste serien då jag tycker det är slöseri att punga ut så mycket pengar för ett nytt kort.

Medlem

Ja det är ju upp till var och en vad man tycker är för mycket pengar. Jag har precis köpt ett 8800 gt oc 660 mhz och Laxen på forumet rekommenderade mig att köpa ett 9800gx2 för att det som han sa sparkade rumpa. Jag tycker det vore helt idiotiskt med tanke på att det inte är en ny arkitektur så därför väntar jag. Ati:s nya arkitektur radeon 4000 verkar väldigt intressant men jag tänker somsagt vänta tills både ati och nvidia har släppt sina nya arkitekturer för att se vem som har det snabbaste kortet.

Medlem

Hur länge duger mitt kort?

MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Det duger hur länge som helst höll jag på att säga. Det duger ett par år till...

Medlem

Ok, får ta o köpa nytt kort om ett par år :D.


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Mycket skitsnack där, först och främst är inte 600$ (ca 3600) "absurdly expensive for what you get" Det är ju billigare än vad två 8800gts 512 kostar (ca 4200:- ) och presterar ungefär lika bra i spel, och det är än så länga bara på tidiga oslipade drivrutiner. Sedan verkar han inte fatta att radeons nya kort har en stor fördel och ett försprång i just 3dmark. Och så kan han inte jämföra 3870x2 med 9800gx2 eftersom att ett 3870x2 presterar snarlikt ett 8800ultra och 9800gx2 presterar nästan som två sådana.

Sedan kommer priset sjukna ganska snabbt också, igår gick det på ca 5500:- och nu finns det för 5200:- på lager och ligger på 4980:- i lager tidigast om två dagar.. så att säga har det redan sjunkigt med ca 500:-på bara ett par dagar. Har inte hittat något test där 9800gx2 jämförs med 3870x2 + 3870 i crossfireX än men jag är ganska säker på att gx2'et är lite bättre...

Vänta några veckor så ska ni se att gx2 kostar runt 4000 -4500 kronor plus att nya drivrutiner säkert kommit... Edit, nya drivrutiner till gx2 kom idag (19 mar) ser jag, dom fanns ju inte när majoriteten av alla tester gjordes igår. Möjlighet till förbättring.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Det är ingen som har denna best till kort som kan berätta lite om hur det presterar i olika spel t.ex. Crysis, samt ge lite saftig FPS info

Medlem

3 st 9800gtx :):)


signatur

B lup

Medlem

Det är ändå fullständigt idiotiskt att köpa något av 9 seriens kort om man har 8800 gt gts gtx eller ultra eftersom både nvidia och ati kommer ut med nya arkitekturer till sommaren.

Medlem

9800 GX2 vs. 8800 GT 512MB SLI

The real star of the show is the GeForce 8800 GT 512MB. When we put two of these in SLI we found them to be extremely capable to handle any game, even Crysis at 1920x1200. In Jericho at 1920x1200, 8800 GT SLI matched the 9800 GX2 in gameplay experience. In all of our tests there were only a few quality settings of difference between 8800 GT SLI vs. the 9800 GX2.

When you look at retail price, the value of the GeForce 8800 GT becomes more apparent. The MSRP for the GeForce 9800 GX2 is between $599-$649. The GeForce 8800 GT has experienced price drops lately and has made its way under $200 in many instances. Here is an XFX GeForce 8800 GT 512MB that after rebate becomes $189.99. 8800 GT SLI can cost you under $400, which saves you a couple hundred dollars compared to the GeForce 9800 GX2. That is a great value. This of course will push many people to buy that nForce motherboard that supports SLI. If you have gone with an Intel based chipset motherboard, the GX2 could be looked at as punishment.

The real star of the show however seems to be GeForce 8800 GT SLI which came very close to the performance of the 9800 GX2 for a lot less cash. Certainly 8800 GT SLI offered a much better gaming experience than the ATI Radeon HD 3870 X2. Considering that 8800 GT SLI is $200 less expensive than the 9800 GX2, and less than an ATI Radeon HD 3870 X2 as well, makes it an excellent value. Still when it comes to ?single? card solutions, the 9800 GX2 is faster than the current king of the mountain 8800 GTX, albeit tremendously more expensive as well.

Medlem
Skrivet av Laxen:

Mycket skitsnack där, först och främst är inte 600$ (ca 3600) "absurdly expensive for what you get" Det är ju billigare än vad två 8800gts 512 kostar (ca 4200:- ) och presterar ungefär lika bra i spel, och det är än så länga bara på tidiga oslipade drivrutiner. Sedan verkar han inte fatta att radeons nya kort har en stor fördel och ett försprång i just 3dmark. Och så kan han inte jämföra 3870x2 med 9800gx2 eftersom att ett 3870x2 presterar snarlikt ett 8800ultra och 9800gx2 presterar nästan som två sådana.

Sedan kommer priset sjukna ganska snabbt också, igår gick det på ca 5500:- och nu finns det för 5200:- på lager och ligger på 4980:- i lager tidigast om två dagar.. så att säga har det redan sjunkigt med ca 500:-på bara ett par dagar. Har inte hittat något test där 9800gx2 jämförs med 3870x2 + 3870 i crossfireX än men jag är ganska säker på att gx2'et är lite bättre...

Vänta några veckor så ska ni se att gx2 kostar runt 4000 -4500 kronor plus att nya drivrutiner säkert kommit... Edit, nya drivrutiner till gx2 kom idag (19 mar) ser jag, dom fanns ju inte när majoriteten av alla tester gjordes igår. Möjlighet till förbättring.

Jo men sen är ju kortet knappast värt så mycket.
Lite små roligt nu att se alla fanboys som sagt att de väntat så hårt på 9800 serien, snälla de kommer inte få ut mer fps för det ändå lol, och till vilket pris 3000kr mer än ett bra 8800 kort.

Fan det kommer knappast sälja bra det här, min rekommendation är att inte köpat, för ge mig 1 anledning till vad du tjänar påt..

Dessutom förbättring i Crysis kan ju alla glömma, och säg mig något annat spel som inte går att maxxa med redan i princip hälften av alla 8800 kort.

Medlem

Jag sitter på ett gammalt 7900-kort så jag är verkligen i behov av ett nytt.

Tror ni att 8800 serien kommer att sjunka mycket i pris om några veckor nu när de konkurerar med geforce 9 serien?

Medlem
Skrivet av zitow:

Hur länge duger mitt kort?

MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB

ehm tills 10 serien kommer ut.. pga 9 serien är bara förbättrat version av 8 serien dvs:

Design/ struktur på kortet ändrades
Samt den blev energisnålare
allt annat är samma..

Så vänta tills höst de lovade Nvidia släppa första prototiper av 10 serien...

Medlem
Skrivet av Illuminati93:

Jag sitter på ett gammalt 7900-kort så jag är verkligen i behov av ett nytt.

Tror ni att 8800 serien kommer att sjunka mycket i pris om några veckor nu när de konkurerar med geforce 9 serien?

9600 är billigaste versionen och du som sitter på 7900 kan väl skaffa 9600 för att den är lika bra som 8800 512 GTS i princip... men för de som har redan 8800 serien bör vänta tills 10 serien kommer ut...

Medlem

njae 9600 tycker jag man inte ska fokusera på om man inte ska köra sli då har det bra betyg men som solo kort bättre o köra 8800gt 512 alt hosta upp pengar för värsta 9xxx serien


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

njae 9600 tycker jag man inte ska fokusera på om man inte ska köra sli då har det bra betyg men som solo kort bättre o köra 8800gt 512 alt hosta upp pengar för värsta 9xxx serien

Värsta 9800 GTX är knappast bättre än 8800GTX så.. ..

Medlem

Finns det något test där man kan jämföra både geforce 8 och 9 serien?

Medlem

Så 10 serien kommer inte förrän till jul. Undrar om ati kommer att ha det snabbaste kortet när radeon 4000 släpps, alltså snabbare än 10 serien från nvidia.

Medlem

9800gx2 är två 8800gts kan man säga? jag har hört att det är samma arkitektur som i den nya 8800gts... (aaa jag skrev fel menade 8800gts )


signatur

/Fat_cat

Medlem
Skrivet av fat_cat:

9800gx2 är två 8600gts kan man säga? jag har hört att det är samma arkitektur som i den nya 8600gts...

Den är lite bättre än 8800 GTX men bara lite i vissa tester. Som jag skrev överallt tusen ggr för är väl att 9 serien är bara strömsnålare och lite annorlunda struktur på själva kortet annars är det samma chip som i 8serien.. helt ny chip kommer i slutet av året...

Medlem
Skrivet av lordsinner:
Skrivet av fat_cat:

9800gx2 är två 8600gts kan man säga? jag har hört att det är samma arkitektur som i den nya 8600gts...

Den är lite bättre än 8800 GTX men bara lite i vissa tester. Som jag skrev överallt tusen ggr för är väl att 9 serien är bara strömsnålare och lite annorlunda struktur på själva kortet annars är det samma chip som i 8serien.. helt ny chip kommer i slutet av året...

9800gx2 är i praktiken två 8800gts (med en något uppdaterdad kärna) i ett internt SLI och inte 8600gts

och lordsinner det är väl 9800gtx och inte 9800gx2 du tänker på?

Medlem

GX har två GPUs och det är väl det som gör den unil och snabbare.. men fortfarande inte värt att köpa....

Medlem
Skrivet av lordsinner:

GX har två GPUs och det är väl det som gör den unil och snabbare.. men fortfarande inte värt att köpa....

att pris/prestanda på GX2 är botten tror jag alla har förstått vid det här laget.

men det är fortfarande mer än "lite bättre än 8800GTX" ,

så åter till frågan. Det var 9800GTX du tänkte på?

Medlem
Skrivet av zauii89:

Jo men sen är ju kortet knappast värt så mycket.
Lite små roligt nu att se alla fanboys som sagt att de väntat så hårt på 9800 serien, snälla de kommer inte få ut mer fps för det ändå lol, och till vilket pris 3000kr mer än ett bra 8800 kort.

Fan det kommer knappast sälja bra det här, min rekommendation är att inte köpat, för ge mig 1 anledning till vad du tjänar påt..

Dessutom förbättring i Crysis kan ju alla glömma, och säg mig något annat spel som inte går att maxxa med redan i princip hälften av alla 8800 kort.

Det finns flera anledningar till att köpa detta kort. Till exempel för dom som inte har ett SLI moderkort. I nuläget presterar 9800gx2 som två 8800gts 512 i SLI. Och ska du ha den prestandan och inte har ett SLI moderkort blir du tvungen att köpa två GTS512 och ett nytt sli moderkort om du inte köper ett 9800gx2. Och det skulle bli ca 500:- dyrare än att köpa ett 9800gx2 single. Därför är det ett bra val.

Och dessutom kostar det bara 4500:- nu och priser kommer helt klart sjunka ännu mer inom några veckor ska ni se. Och snart kommer bättre drivrutiner till detta kort så blir det bättre prestanda.

"Dessutom förbättring i Crysis kan ju alla glömma"

Det var ju det dummaste jag hört, klart det blir en förbättring mot ett vanligt single 8800 gt eller gts/gtx. Du får ju betydligt många fler fps i crysis på högre inställningar. Tycker du snackar lite förmycket på dina svaga kunskaper grabben. Sluta leka expert.

Skrivet av R_ufo:

att pris/prestanda på GX2 är botten tror jag alla har förstått vid det här laget.

Samma prestanda som två 8800gts i SLI för 4500:- tycker inte jag är botten. Har du mot förmodan ett SLI moderkort får du samma prestanda för ca 4000:- och då är det bara 500:- billigare. Och om nvidia slipar på drivrutinerna till detta kort kan det mycket väl prestera bättre än två gts i sLI. Det tycker inte jag är botten när det gäller pris/prestanda.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jag håller inte med laxen. Jag tycker att det är fullständigt idiotiskt att köpa 9800gx2. Dessutom kommer 9 serien vara extremt kortlivad eftersom 10 serien dyker upp snart...

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller inte med laxen. Jag tycker att det är fullständigt idiotiskt att köpa 9800gx2. Dessutom kommer 9 serien vara extremt kortlivad eftersom 10 serien dyker upp snart...

Jag håller med om dina argument fast 9800gx2 är ju inte ett dåligt grafikkort, men det är väl bortkastade pengar att köpa den.


signatur

/Fat_cat

Medlem

JApp dåligt är det inte men inget nytt om man säger så.

Medlem

Har man råd så why not har man inte det så finns flertal andra modeller att välja mellan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar